וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליי-עוף: האם השניצל עומד להתייקר בעשרות אחוזים?

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 10:12

השפעות המלחמה באוקראינה על הכלכלה נקשרות לרוב למחירי האנרגיה והדגנים - עם עלייה דרמטית במחירי הנפט והתייקרות במחיר הקמח ומוצריו. אבל איך משפיעה הפלישה הרוסית על מחיר העוף בישראל - האם גם השניצלים של יום שישי עומדים לעלות לנו הרבה יותר?

מי שיתהלך ברחובות ערים או שכונות חרדיות, ייתקל מהר מאוד בשלטים הקוראים לתרומה לנזקקים תחת הכותרת: "אמא, הבטחת לנו עוף לשבת". האם השאלה הזאת עומדת להישאל גם בבתים מבוססים יותר? יתכן מאוד שכן, כי אחרי ייקור הסטייק מגיע גם תורו של השניצל:

ספקי מוצרי העופות הישראליים מתכננים להעלות מחירים ולגלגל אל הצרכנים עלייה של כ-30%, לטענתם, בעלות גידול העופות. עיקר ההתייקרות, על פי מגדלי העופות, היא כתוצאה מעליית מחירי התירס והחיטה, שנובעת מבעיות אספקה שהחלו עם הקורונה והחריפו מאוד בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מחיר התירס, לדוגמא, עלה ב-16.25% מאז ה-24 לפברואר 2022 - תחילת מלחמת רוסיה - אוקראינה, ב-36.25% מתחילת השנה, וב-164.91% מאז מחיר השפל אליו הגיע התירס בסוף אפריל 2020 בהשפעת פרוץ מגפת הקורונה.


עליית המחיר צפויה להשתנות בין ספק לספק ותלויה גם בסוג ההסכמים והלקוחות להם הם מספקים - רשתות קמעונאיות גדולות או קצביות מקומיות.

שניצל. shutterstock, ShutterStock
לילדים ששבים מבית הספר או לחייל שהגיע לשבת. האם גם הבשר הכי אהוב על הישראלים עומד להתייקר בעשרות אחוזים?/ShutterStock, shutterstock

הבעלים הם גם הלקוחות

גורם בענף הסביר לוואלה! כסף: "בתחום התערובות לבעלי חיים המחירים יורדים או עולים בהתאם לעלייה או ירידה במחירי חומרי הגלם המרכיבים אותם, ואלו מגולגלים למגדלי העופות והספקים. בישראל פועלים מספר חברות בתחום, אך שתיים מובילות אותו: "אמבר" ו-"מילובר", שמוציאות מחירון לתערובות אחת לחודש.

בעלי המניות של החברות האלה, הם גם הלקוחות העיקריות שלהן ולכן אין להן אינטרס להעלות מחירים, אלא לתמחר בהתאם לתנודות שווקי החיטה, התירס, השעורה ושאר מרכיבי התערובות. בפועל, זהו אחד הענפים היחידים שהמחירים בו עולים ויורדים באופן תנודתי תמידי.

לרוב, כאשר אחד מחומרי הגלם עולה, נניח תירס, משתנה גם הרכב התערובת בהתאם - מכון התערובת פועל על פי נוסחה מתמטית להורדת מינון התירס מהתערובת שהוא מייצר והכנסת שאר המרכיבים באופן שמאזן בין המרכיבים כדי לספק לבעלי החיים את כל החומרים להם הם זקוקים, אבל מתוך ניסיון לווסת את השפעתו של רכיב כזה או אחר שמחירו עלה.

הבעיה בתקופה זו, כך על פי אותו הגורם, היא שכלל חומרי הגלם המרכיבים את התערובות התייקר, ולכן מחירי הבשר והעופות ימשיכו לעלות.

עם זאת, כדאי לזכור שבסוף הכל זה עניין של היצע וביקוש, ובמקרה של עופות מדובר על מוצר עם חיי מדף נמוכים יחסית. כיום, כ-90% מהעופות הנמכרים הם מצוננים, ולא קפואים, ובזמן מדף של 5 ימים, יהיה קשה להעלות באופן חד את המחירים".

בתחילת מרץ הודיעה תנובה כי בכוונתה לייקר את מוצרי הבשר האדום שלה בכ-8% ועיני הצרכנים נשואות עתה אל הקמעונאיות השונות בציפייה כי אלו יספגו, לפחות חלקית, את עליית המחירים.

שניצל על נייר סופג. ShutterStock
שניצל עוף על נייר סופג, המראה שכמעט כל ישראלי מכיר מהמטבח הביתי/ShutterStock

חלבונים לעשירים

יש לציין כי עופות הם ממקורות החלבון הזולים, הפופולריים והנגיש לאוכלוסייה הישראלית. לא בכדי אחד מהמאכלים החביבים על הישראלים הוא שניצל.

עלייה במחיר העוף, לפיכך, עלולה לפגוע במרקם התזונתי של האוכלוסיות המוחלשות במדינה, בעוד מי שצרך למשל עד כה עופות אורגניים (שגם מחירם עולה), יכול לעבור למקורות חלופיים דוגמת דגים למשל.

שדה תירס. ShutterStock
שדה תירס. השפעות המלחמה באוקראינה הגיעו גם אל מקררי הבשר בסופרמרקט/ShutterStock

לא צופים עלייה משמעותית

פנינו למשרד החקלאות, כדי לברר האם מתוכננים צעדים רגולטוריים שיינסו למנוע את עליות המחיר החדות, למשל באמצעות עזרה בגיוון מקורות הייבוא של מרכיבי התערובות להזנת עופות. מהמשרד נמסר:

"עלויות המזון לבעלי חיים עלו בחודשים האחרונים, בהתאם למגמה העולמית המושפעת מהמלחמה המתרחשת באירופה. טרם המלחמה, כמחצית מכמות החיטה למאכל בשוק המקומי וכשליש מהמספוא, יובאו מרוסיה ואוקראינה.

משרד החקלאות עוקב אחר ההתפתחויות, ערוך להתמודדות עם חסמים אפשריים וממשיך לבחון אפשרויות נוספות למקורות ייבוא חליפיים.

במשרד החקלאות מבהירים כי ענף המספוא אינו נמצא תחת פיקוח, ומשכך קיימת תחרות חופשית בענף. יחד עם זאת, יש לציין כי על פי הערכות גורמי המקצוע במשרד החקלאות, מבנה השוק והתחרות שבו לא יאפשרו עלייה משמעותית במחירי העופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully