וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם דירה ולא עמדתם בתשלום? יש גבול לרבית שאפשר לגבות מכם

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 13:34

בשורה טובה לבני המזל שהצליחו לרכוש דירה: ועדת הכלכלה אישרה תקנות שיקבעו את שיעור המקסימום שהקבלנים יכולים לגבות מרוכשי דירות, במקרה של פיגורים בתשלומים לקבלן, זאת לאחר שנחשפו מקרים בהם נתבעו מהרוכשים ריביות של עשרות אחוזים

רכישה של דירה חדשה היא לרוב מאורע משמח, אבל מי שלא עמד בפירעון התשלומים לקבלן, עלול לגלות שהיא הפכה לסיוט. אמנם אין חולק על כך שבמקרה של איחור בתשלום מצד הרוכשים, הקבלן זכאי לפיצוי, אבל התקנות החדשות שקבעה ועדת הכלכלה של הכנסת, נועדו להגביל את הסכום.

התקנות הן יישם תיקון לחוק המכר שאותו אישרה הוועדה כבר לפני שמונה שנים, לפיו שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שר האוצר, יקבע בתקנות את השיעור המרבי של ריבית הפיגורים - אותה צריך לשלם רוכש דירה לקבלן במקרה של איחור במועד התשלום שנקבע בחוזה.

התיקון נדרש לאחר שהתברר שבמקרים רבים נקבע בחוזה שיעור ריבית פיגורים גבוה ואף בלתי סביר. כעת, כאמור, אישרה הוועדה את בקשת משרד הבינוי והשיכון לקבוע בתקנות כי שיעור ריבית הפיגורים המרבי לא יעלה על ריבית הפיגורים שגובה הבנק בו מנהל הקבלן את חשבונו.

אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
ברור שמגיע פיצוי לקבלן, אבל היו מקרים שבהם רוכשים נתבשו לשלם עשרות אחוזי רבית/ShutterStock, שאטרסטוק

לשמור על רוכשי הדירות

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הסביר כי כיום כשמישהו רוכש דירה מקבלן ולא מצליח לשלם בזמן הקבלנים גובים ממנו ריבית נשך, שיכולה להגיע ל-50 ואפילו 60 אחוז ויותר. "אמנם גם לקבלן יש הוצאות וגם הוא לקח הלוואה מהבנק כדי להשקיע בפרויקט, אבל לא יכול להיות שהקבלן יחייב את הרוכש בריבית גבוהה יותר ממה שהוא משלם. איחור בדירה הוא לא בסיס לעושק, ולכן החלטנו להגביל את ריבית הפיגורים שניתן יהיה לדרוש מהרוכשים לריבית הפיגורים הבנקאית", אמר פרידמן.

במהלך הדיון אמר הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גרידי, כי במקרים בהם אין ליווי בנקאי לקבלים, שהם רק 10% מהמקרים, אזי ריבית הפיגורים תעייה הריבית הקבועה בחוק פסיקת ריבית והצמדה ואליה תתווסף הצמדה למדד. לדבריו, כיום עומדת הריבית הזו על 7.5%.

התקנה אושרה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר מיכאל ביטון וח"כ אורי מקלב. היא תיכנס לתוקף בעוד כחודש ותחול רק על חוזים חדשים שייחתמו מאותו מועד ואילך.

היו"ר ביטון בירך על היוזמה של שר השיכון, מנכ"ל משרדו וצוותם ואמר כי יש עוד דרך ארוכה שצריך לעבור כדי להוזיל ולייצר דיור בר השגה, אך המעשים הקטנים האלה מצטרפים לכדי מעשים גדולים, וקרא למשרד להביא תיקונים נוספים שיאפשרו לשמור על רוכשי הדירות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully