וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה חייבת לנו מיליארדים, איך נקבל את הכסף בחזרה?

ועי קימחי, מנכ״ל ומייסד Fibo

עודכן לאחרונה: 18.5.2022 / 7:59

המדינה חייבת לנו החזרי מס על סך 3.6 מיליארד שקל. אז למה רק 8% מהשכירים בישראל מקבלים הטבות מס מהמדינה - ומה מונע מ92% הנותרים לעשות זאת? בעקבות עדכון הזיכוי להורים, הנה כמה טיפים שיעזרו לנו לקבל כסף בחזרה מהמדינה

אתמול אישרה הכנסת את הגדלת מענק העבודה ונקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגילאי 6-12.
משפחות רבות עם ילדים שמחו לשמוע על ההודעה שצפויה להפחית את ההוצאות החודשיות שלהם, אבל בפועל קורה דבר אחר ו- 92% מכלל השכירים בישראל כנראה לעולם לא יקבלו את הכסף שמגיע להם.

העיקרון של ההטבה ברור: לתת תמריץ כספי רק למי שעובדים ומשלמים מיסים למדינה. אבל האם זה יעזור במלחמה ביוקר המחיה? לא בטוח. מה שהיא כן תיתן זה שחרור הכנסה פנויה להורים שתאפשר להם להוציא יותר (או להקטין את המינוס), וצריכה מוגברת שלא תוריד עלויות אלא רק תהפוך את המחירים הגבוהים ליותר נסבלים.

משפחה גולשת באינטרנט. ShutterStock
הורים לילדים בגיל 6-12. מה אתם יכולים לעשות כדי לנצל את הטבות המס החדשות במלואן?/ShutterStock

רוב הזכאים לא יודעים שמגיע להם כסף בחזרה

הבעיה הראשונה היא שברגע שנותנים הטבת מס, לא מקבלים אותה ישירות מהמדינה. זה לא כסף שמופקד ישירות לחשבון, כמו קצבת ילדים. יש פה חישוב מורכב שמתחשב בשלל מרכיבי השכר, עובר דרך המעסיקים וליתר דיוק, דרך חשבי השכר. אחת הבעיות הכי גדולות בכל מה שקשור להורים ומס היא שהמעסיקים מחשבים כל אחד מבני הזוג בנפרד, כך שאין התחשבות בהכנסה (או אי ההכנסה) של בן הזוג השני, או בהטבות מס שיכולות להשפיע על שני בני הזוג.

הבעיה השנייה היא שהמעסיקים מודעים להטבות המס שמגיעות לנו באמצעות טופס שאנחנו ממלאים בכל תחילת שנה, טופס 101. אבל כשמעדכנים הטבת מס (כהוראת שעה, לשנה אחת בלבד) באמצע שנה, חשוב לוודא שבאמת הנתונים מעודכנים כמו שצריך לגבי הילדים ושמערכות השכר יודעות להתחשב בהטבה הזו.

אנחנו מניחים שיהיו מעסיקים שיגדילו ראש ויפעלו כדי ליידע את העובדים בנושא ההטבה, ולעומתם יש כאלה שיגידו לעצמם, בסדר, שיבקשו החזר מס בדיעבד.

וזה מוביל אותנו למנוע ההכנסה המדהים של המדינה, גביית מיסים ביתר. בדו"ח מבקר המדינה האחרון שפורסם, מבקר המדינה העריך שבקופת המדינה יש יותר מ- 3 מיליארד שקל שנגבו ביתר מאזרחי ישראל. המנגנון שבו שכירים צריכים להגיש בקשה להחזר מס כדי לקבל חזרה את המיסים שנגבו מהם ביתר הוא מורכב, בירוקרטי ומסורבל, מה שמוביל לכך שרק 8% מהשכירים באמת משתמשים בו.

לפי סקר מודעות שערכה חברת Fibo ב- 2021, רק 53% מהנשאלים בכלל היו מודעים לעובדה שהם יכולים להגיש בקשה להחזר מס.

רועי קימחי, מנכ"ל ומייסד הסטרטאפ פיבו. דרור עינב,
רועי קימחי, מנכ״ל ומייסד הסטארטפ Fibo/דרור עינב

נולד לכם ילד? אל תשכחו לבשר להנה"ח

בנוסף, אנחנו רואים סכומים עצומים שחוזרים כל שנה לאנשים רק בגלל שהמעסיקים לא עדכנו שנולד להם ילד. לכן הסיכוי שהמעסיקים, באמצע השנה, יטרחו לעשות את העדכונים האלה הוא מזערי.
השילוב של מנגנון בקשת החזרים שלא באמת משתמשים בו ומנגנון תשלום מס דרך המעסיקים שלא באמת מאפשר לשכירים למצות את הטבות המס שלהם (ודווקא בתאים משפחתיים שהם הקהל שבו הטבת המס הזו מתמקדת), נותן לנו פה כוונות טובות, אבל עם כוונות טובות לא הולכים למכולת.

בשורה התחתונה, יש שתי אפשרויות לתיקון:

האופציה הקשה, היא לשנות את המנגנון, כך שתשלום מס הכנסה יהיה ישיר ולא דרך המעסיק, ואז מס הכנסה יעדכנו כל שנה כמה צריך לשלם להם וההטבות כבר יהיו מעודכנות בפנים.

זה כנראה לא יקרה, אז האופציה הריאלית, היא שמס הכנסה יחזיר באופן אוטומטי את מה שנלקח ביתר, כי יש להם את רוב המידע כבר מעודכן אצלם.

ובכל זאת, הנה כמה טיפים שחשוב לדעת לפני שניגשים לנושא:

1. הסיבות המרכזיות לזכאות להחזר הן חל"ת, סיום תואר אקדמי, ביטוח משכנתא/ חיים, פערי שכר בין זוגות נשואים והחלפת עבודות. יש עוד המון סיבות ולכן בכל מקרה כדאי לבדוק זכאות.

2. אם החלטתם שאתם רוצים להגיש בקשה להחזר לבד, מס הכנסה ניסה להנגיש את הנושא ויצר סימולטור שמאפשר לכל אחד להכניס נתונים ולחשב לבד אם יש זכאות להחזר או לא. אם יש לכם ידע חשבונאי בסיסי, כדאי להכניס את הנתונים שלכם לסימולטור לפני שאתם מגישים בקשה להחזר מס. בכל מקרה, יש לא מעט חברות שיעשו עבורכם את הבדיקה, כולל החישוב, בחינם.

3. את הבקשה להחזר מגישים למס הכנסה בנפרד על כל שנה, ואפשר להגיש עד 6 שנים אחורה רטרואקטיבית (מגישים 6 בקשות שונות). את 2019 ו- 2020 אפשר להגיש באופן דיגיטלי באתר רשות המיסים.

4. אם לקחתם ב- 6 השנים האחרונות משכנתא, רוב הסיכויים שעשיתם ביטוח משכנתא. ביטוח משכנתא הוא בעצם ביטוח חיים, מה שמגדיל את הסיכויים שמגיע לכם החזר מס.

5. מי שהרוויחו ב- 2021 משכורת גבוהה מ- 649,000 שקל חייבים להגיש דו"ח שנתי, שהוא אותו טופס כמו טופס הגשת בקשה להחזר מס. קורה לא מעט שאנשים חייבים בהגשת דו"ח אבל לא מודעים לזה ולכן כדאי לוודא.

הכותב הוא רועי קימחי, מנכ"ל ומייסד הסטארטפ Fibo

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully