וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיבורי נמל: הפרויקט שהתחיל בחזון ומוביל אל העתיד

טליה לוין, בשיתוף נמלי ישראל

23.5.2022 / 8:07

פקקים, משאיות עמוסות על הכבישים ועיכובים בהגעת סחורות? לא עוד: הכירו את "פרויקט חיבורי נמל" שמבצעת חברת נמלי ישראל כזרוע ביצוע של המדינה - מיזם ענק שעתיד לשנות את פני מפרץ חיפה ולהקל על התושבים בסביבתו

בווידאו: פרויקט חיבורי הנמל מצילום רחפן/יח"צ

אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני נמלים בעולם הוא ייעול השרשרת הלוגיסטית, שחרור הסחורות לאחר הפריקה ושינוען - רצוי כמה שיותר מהר - אל עבר היעד. מה שפחות ידוע אולי, הוא שהסחורה המגיעה אל הנמלים, נמצאת רק בתחנה הראשונה במסע הארוך שלה אל המרכזים הלוגיסטיים, בתי העסק - ובסופו של דבר, בחלק גדול מהמקרים, אל הבתים שלנו.

מדינת ישראל היא מדינת אי ש-99% מהסחר שלה מגיע דרך נמלי הים. רק לאחרונה נפתחו בישראל 2 נמלים חדשים נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה אליהם מתווספים פרויקטי תחבורה של כבישים ומסילות המהווים חלק מהפתרון הכולל שמקדמת חברת נמלי ישראל ליצירת רצף לוגיסטי.

פרויקט חדש ומבטיח המבוצע על ידי חברת נמלי ישראל כזרוע ביצוע של המדינה, שזכה לשם "פרויקט חיבורי נמל", יצא לדרך וצפוי לתת גם הוא מענה לסוגיית העומסים.

פרויקט חיבורי נמל של נמלי ישראל. חברת TSR,
פרויקט חדש ומבטיח שזכה לשם "פרויקט חיבורי נמל" יצא לדרך וצפוי לתת גם הוא מענה לסוגיית העומסים/חברת TSR

פרויקט חיבורי הנמל הוא חלק מהמערך הכולל שמקדמת חברת נמלי ישראל, ליצירת שרשרת אספקה רציפה מהאונייה (דהיינו: הנמל) ועד לבית הלקוח. מדובר בפרויקט המשלב הגנה ירוקה על הסביבה, אבטחת תשתיות והקלת העומס בדרכים. במסגרת הפרויקט נבנים שבעה גשרים: שני גשרים מעל כביש 22, שלושה גשרים מעל נחל הקישון, גשר מעל רחוב משה דיין וגשר באזור שדה התעופה בחיפה. המקטע הדרומי הכולל ארבעה גשרים המחברים בין נמל המפרץ, מספנות ישראל וקישון מזרח לכביש 75 נפתח לאחרונה לתנועה.

החזון העומד מאחורי הפרויקט נבע מההבנה שעל מנת לנוע בצורה מהירה ולקבל את הסחורות בזמן, מוכרחים להמעיט את הגורמים המעכבים בכבישים: עומסים, רמזורים וכיוצ"ב. אלא שמהירות השינוע היא לא היתרון היחיד שיוצא מהפרויקט העצום הזה, שההשקעה בו עומדת על למעלה מ-2 מיליארד שקל. מי שנהנה כבר כעת ועוד ייהנה מתוכנית הייעול, הוא כלל המרחב הנמלי והתעשייה באזור מפרץ חיפה והסביבה, ובנוסף כמובן גם תושבי חיפה והקריות שחווים עומסים כבדים על הכבישים, שהתוכנית תאפשר להם נסיעה נוחה, מהירה ובטוחה יותר ממקום למקום.

בנוסף לגשרים, שאת חלקם השיקו ממש בימים אלה, תכנית ייעול הדרכים כוללת הקמת מנהרת תשתיות, כבישים (המתפרשים בסה"כ לאורך של כ-4.5 קילומטרים), ומסילת רכבת תחת כביש 22, שעתידה לשרת את הנמלים באזור המפרץ והסביבה.

במערכת הכבישים החכמה הושקעו משאבים רבים על מנת ליצור נסיעה רציפה ללא רמזורים מאזור הנמלים בחיפה ועד לדרום הארץ. בנוסף משאבים רבים הושקעו גם במנהרת תשתיות חדשנית וחלוצה מסוגה בישראל שלאורכה יותקנו חיישנים ומצלמות שישדרו לחדר בקרה, לצורך זיהוי טיפול מהיר לתקלות במידת הצורך. המנהרה, שאורכה כשני קילומטרים, כוללת מסדרונות מופרדים שיוצרים למעשה שלוש מנהרות בהן יותקנו מערכות המים, הביוב, החשמל והתקשורת, וכן צנרת הובלה של דלקים וכימיקלים.

פרויקט חיבורי נמל של נמלי ישראל. חברת TSR,
במערכת הכבישים החכמה הושקעו משאבים רבים על מנת ליצור נסיעה רציפה ללא רמזורים מאזור הנמלים בחיפה ועד לדרום הארץ/חברת TSR

עוד בראשית הפרויקט, שמה חברת נמלי ישראל לנגד עיניה את שדרוג התשתיות והכבישים הקיימים, לצד בניית מערך התחבורה החדש. שדרוג התשתיות הקיימות כלל הרחבת צמתים, ועבודה בשטח שמאפשרת נסיעה חלקה וטובה יותר.

שדרוג התשתיות ושיפור הגישה לאזור המפרץ התרחש כבר בחודש ספטמבר האחרון, וכבר כיום קיים חיבור ישיר, היישר מכביש 6 לנמל חיפה. כלל החיבור הישיר בחלק הצפוני של הפרויקט צפוי להסתיים בעוד כשנה.

החזון שמאחורי מערכת הדרכים החדשה הוא לקשר בסופו של דבר בין אזור הנמלים במפרץ חיפה לשאר חלקי הארץ. אלא שכמובן החזון אינו מוגבל רק לצפון הארץ - בנוסף לפרויקט זה, קיים פרויקט של מערכת כבישים וגשרים באזור הנמלים באשדוד, שגם אותו מקדמת ומבצעת חברת נמלי ישראל.

פרויקט חיבורי נמל של נמלי ישראל. חברת TSR,
עוד בראשית הפרויקט, שמה חברת נמלי ישראל לנגד עיניה את שדרוג התשתיות והכבישים הקיימים, לצד בניית מערך התחבורה החדש/חברת TSR

לדבריו של מנכ"ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל: "פרויקט חיבורי הנמל בחיפה יצור רצף תחבורתי ישיר ללא רמזורים מאזור המפרץ בחיפה לשאר חלקי הארץ. רצף זה יתרום לקיצור לוחות הזמנים בשינוע הסחורות מהנמל ואליו וייתן מענה לצרכים הלוגיסטיים של לקוחות הנמלים, המובילים והתעשייה. הפרויקט הוא חלק מהמערך הכולל שחברת נמלי ישראל מקדמת ליצירת שרשרת אספקה רציפה מהאונייה ועד לבית הלקוח הכוללת השקעה בתשתיות נמלים מתקדמות, פתיחת הנמלים החדשים נמל המפרץ ונמל הדרום ופיתוח מרכזים לוגיסטיים מתקדמים גם באשדוד וגם בחיפה".

טליה לוין, בשיתוף נמלי ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully