וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלב מן הצומח: השוק שהפך מאלטרנטיבה לאימפריה

עודכן לאחרונה: 5.6.2022 / 7:54

אם גם אתם שילבתם בין מאכלי החג גם כמה מנות עם תחליפי חלב, אתם לא לבד: ישראל היא בין מובילות השינוי העולמי שמתרחש בצריכת מזון מהצומח. דווקא בחג השבועות יצאנו לבדוק איך הפך שוק תחליפי החלב מנישה שולית לתחום מתפתח

שוק תחליפי החלב מן הצומח נמצא בעלייה מתמדת עקב מגמה עולמית של הפחתת השימוש במוצרים מן החי, שהביאה עמה התפתחות משמעותית בתחליפים, עם השקעות אדירות של חברות בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים מגוונים.

על פי דוחות GFI, נמצא כי 39% ממשקי הבית בארה"ב צורכים תחליפי חלב מן הצומח על בסיס קבוע, כאשר מדובר בגודל שוק עולמי של כ-21.5 מיליארד דולר (בשנת 2020), שצפוי לגדול מדי שנה בכ-11.2%, כך שבשנת 2027 גודל השוק יעמוד על 44.9 מיליארד דולר.

בשנת 2018 לבדה יוצרו במדינת ישראל כ 1,549 מיליון ליטר חלב, תנובתן של כ-119 אלף פרות במאות רפתות הפזורות ברחבי הארץ. עבור ייצור החלב מופקעים שטחים רבים לטובת גידול המזון לפרות ושטחים נוספים שנדרשים כמובן גם לגידול הפרות עצמן.

כאשר לוקחים בחשבון את גידול האוכלוסייה הצפוי בעשורים הקרובים ואת העובדה שבשביל לייצר חלב אנו זקוקים לשטחים גדולים (כמו גם עבור גידולים חקלאיים אחרים, נראה כי אנו בדרך הבטוחה לדילמה בין משבר הדיור וביטחון תזונתי.

אילוסטרציה. ShutterStock
בשנת 2018 התבססה תוצרת החלב בישראל על תנובתן של 119 אלף פרות/ShutterStock

לא מוותרים על חלב - השינוי האמיתי טמון בשיטת הייצור

בשנים האחרונות מתקיים דיון סוער על נחיצות והתרומה של החלב לתזונה שלנו. תרומתם של החלב ומוצריו לאספקת סידן חיוני לגוף אינה מוטלת בספק, אך בלעדיותו של החלב כאחראי לסידן הדרוש לנו, הלכה והתערערה עם מגוון של מוצרים חליפיים.

אל אלה הצטרפו מחקרים שקובעים שלצריכת חלב מוגברת עלולות להיות גם השלכות שליליות על בריאותנו וכן הנטייה בכמעט אופנתית לטבעונות, צמחונות או "מפחיתנות" (מי שאינם נמנעים ממזונות מן החי, אך מצמצמים מאוד את צריכתם).ע.

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי שליש ממשקי הבית הישראליים צפויים לשלב במהלך ארוחת חג מנות ללא חלב. עובדה זו נובעת ממגוון סיבות שבראשן אירוח בן משפחה או אורחים שתזונתם טבעונית בין אם מסיבה בריאותית כגון אלרגיה או סבילות לחלב.

תוצאות המחקר מצביעות על שינוי התנהגותי בקרב הצרכנים, כאשר אחד מכל שלושה משקי בית בישראל, משלב תחליפי חלב ואחד מתוך חמישה משקי בית משלבים מוצרים טבעוניים בתזונתם היומית (כלל המוצרים, בהם גם תחליפי בשר).

דורין מאור, מנהלת השיווק באפפילד העולמית של המזרח התיכון (MENA): "ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בהפחתת מזון מהחי ובמעבר לתזונה מהצומח. כבר לא מדובר בטרנד, אלא בשינוי ממשי ובבחירה בתזונה מהצומח כדרך חיים".

"למעשה, ישראל נמצאת כיום בחוד החנית בשינוי העולמי שמתרחש במעבר לצריכת מזון מהצומח בשנים האחרונות. הצרכן הישראלי פתוח לחדשנות בתחום ובוחר לשלב מנות מהצומח בתפריט היומי שלו וכפי שניתן לראות על פי המחקר - גם בתפריט החג המזוהה כל כך עם מנות חלביות", הוסיפה מאור.

חלב סויה. ShutterStock
משקה סויה כתחליף לחלב/ShutterStock

תעשייה ותיקה: מהולנד לישראל

על אף עלייתם של תחליפי חלב, אין כל כוונה לוותר על חלב אמיתי, כפי שכולם מכירים. השינוי האמיתי והקרוב בתחום טמון בשיטת הייצור של אותו חלב.

שיטות שנראות כמו סצנות מסרטי מדע בדיוני הן כיום מציאות בועטת ומוכחת המאפשרת לאנושות לייצר חלבונים זהים לחלוטין לאלו המיוצרים על ידי בעלי חיים וזאת ללא שימוש בבעלי חיים.

"מנישה לתחום צומח" - עלייה של 58% מ-2019

מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב של תנובה, המייצרת תחליפי חלב תחת מותג Alternative מצייינת כי 95% מהישראלים צורכים מוצרי חלב, "אנו רואים גידול בביקוש למוצרים מתוחכמים יותר, כמו גבינות מיוחדות, מוצרי קולינריה שנותנים מענה לטרנד הבישול הביתי וכן למוצרים פונקציונאליים, כמו יוגורטים מועשרים בחלבון".

"לקראת שבועות", מוסיפה בצר, "ניכרת אף האצה של מגמות אלה. במקביל, ישנו גידול עקבי בשיעור הישראלים המבקשים לשלב מוצרי מזון מן הצומח בתזונה היומיומית שלהם, ואלה הפכו את תחליפי החלב בישראל מנישה לתחום שצומח בשיעור דו ספרתי, עם גידול של 12% בשנה האחרונה ומגוון הולך וגדל של סוגי מוצרים. בין השנים 2019-2021 הקטגוריה צמחה בכ-58%". (נתונים: סטורנקסט).

טופו מתובל מסדרת אלטרנטיב של תנובה. יח"צ תנובה,
טופו מתובל מסדרת אלטרנטיב של תנובה/יח"צ תנובה

המשקאות מובילים בקטגוריית תחליפי החלב

תחום תחליפי החלב כולל מגוון סוגי מוצרים: משקאות מחומרי גלם שונים (שקדים, סויה, שיבולת שועל), יוגורטים, גבינות, מעדנים, טופו ועוד.

קטגוריית המשקאות המשפחתיים היא הקטגוריה המובילה והיא עומדת על סך מכירות של 341 מיליון שקל (2021 סטורנקסט), וצומחת השנה בקצב של 12.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (22 מול 21, סטורנקסט). משקה שיבולת שועל של תנובה הוא המוצר ה-12 הנמכר ביותר מבין מוצרי החלב במקררים של רשתות השיווק.

עוד הוסיפה בצר: "אנו בתנובה פועלים באופן תמידי להרחיב את מגוון המוצרים ולפתוח סגמנטים חדשים תוך הקפדה על ערכים תזונתיים קרובים לעולם החלב ועל-ידי שילוב חומרי גלם חדשים וטעימים. תנובה כחברת המזון המובילה בישראל, שואפת לתת מענה לכל הצרכנים בהתאם לשינויים בהרגלי הצריכה ומקפידה לייצר הצעות ערך וחדשנות בכל התחומים - כמובן גם בתחליפי החלב".

לקראת חג השבועות תנובה הרחיבה את קולקציית גבינות Alternative, לצד מבצעים ופתרונות מחיר כשהכריזה על מבצע "שבועות וחצי" במסגרתו מוצר שני נמכר ב-50% הנחה, על מגוון רחב של מוצרים.

בין המוצרים הקיימים של תנובה תחת מותג Alternative: טופו, ממרחי סויה, משקאות סויה BIO, פרוסות גבינה צהובה, משקאות תחליפי חלב ומגוון מעדנים על בסיס שיבולת שועל, שקדים וסויה.

משקה שיבולת שועל מסדרת אלטרנטיב - תנובה. יחסי ציבור,
משקה שיבולת שועל מסדרת אלטרנטיב - תנובה/יחסי ציבור

מיליוני חיידקים פרוביוטיים

יופיקס, חברת סטארט-אפ ישראלית, הוקמה ב-2014 וגם היא עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של תחליפי חלב מן הצומח, באמצעות חברות מזון ומותגי מוצרי צריכה תחת מותג של צד שלישי ובאמצעות מותג פרטי של החברה ומפיצים מקומיים.

יופיקס מוכרת בשוק הטבע וברשת שופרסל את המותג - Yo'ridge. המוצר נועד במקור לשוק הבריטי שם ערכו לו פיילוט מוצלח, ולאחרונה גם הגיע לישראל. Yo'ridge הוא מוצר ייחודי בקטגוריה חדשה בעולם תחליפי חלב.

הוא מבוסס על מספר חומרי גלם בסיסיים ולא כמקובל בענף על בסיס של רכיב אחד - הרכיבים המקובלים הם סויה, שיבולת שועל, קוקוס או שקדים. ריבוי הרכיבים מאפשר גמישות בפתרונות הניתנים כולל טעם ייחודי.

הוא פרוביוטי, מכיל מיליוני חיידקים פרוביוטיים הטובים למערכת העיכול והוא בעל תווית נקיה -CLEAN LABEL - מונח טרנדי בעולם שמתייחס לרכיבים טבעיים בלבד וללא תוספים, כלומר - המוצר מכיל רכיבים טבעיים בלבד, ללא חומרים משמרים, ללא מייצבים, ללא מסמיכים ועוד.

סדרת מוצרי יורידג' של יופיקס. יח"צ,
סדרת מוצרי יורידג' של יופיקס, בעלת תווית נקיה CLEAN LABEL/יח"צ

תעשיית המזון משתחררת מהתלות בבעלי חיים

חברת רימילק (REMILK) הישראלית היא מובילה עולמית בפיתוח חלבוני חלב הזהים לאלה המופקים על ידי פרות, אך ללא שימוש בבעלי חיים. הטכנולוגיה שפיתחה רימילק מהווה פריצת דרך משמעותית בתעשיית המזון העולמית ומייתרת, לראשונה בהיסטוריה, את הצורך בפרות לייצור חלב.

מוצרי החלב המיוצרים מחלבוני החברה הינם בעלי יתרונות מובהקים על פני מוצרי החלב המסורתיים
- הם נטולי לקטוז, כולסטרול ושאריות הורמונים ואנטיביוטיקה, לצד חוויית טעם ומרקם הזהה לזו של מוצרי החלב המסורתיים.

הטכנולוגיה שפיתחה רימילק עשויה לייתר את הצורך בפרות לתעשיית החלב ולתת מענה לצורך ההולך וגדל במתן ביטחון תזונתי לאוכלוסיית העולם הגדלה. הבסיס עליו נשענת הטכנולוגיה מוכר ונמצא בשימוש מזה שנים בתעשיית המזון וכעת, לראשונה, משתחררת תעשיית המזון מן התלות בבעלי חיים, שיוצאים משרשרת המזון שלנו.

REMILK הוקמה בשנת 2019 על ידי אביב וולף, קצין (מיל) בסיירת מנכ"ל, איש חזון ויזם עסקי בעולמות הזנק טכנולוגיים, וד"ר אורי כוכבי, מומחה לביוכימיה של החלבונים.

אביב וולף, מנכ"ל ומייסד Remilk: "המענה שאנחנו מספקים הוא רחב וכולל לצורך הכרחי ודחוף: שמירה על משאביו המוגבלים של כדור הארץ תוך מחוייבות ליצירת מערכת מזון יעילה ויציבה יותר, שתענה על הצורך המיידי בביטחון תזונתי לאוכלוסיית העולם הגדלה. לא מדובר במוצר נישה או ברכיב מזון חדשני אך מוגבל, אלא בהאצת המעבר העולמי למזון בר קיימא, מזין, טעים, בריא, ובמחיר נגיש לכל''.

remilk. remilk,
REMILK, תעשיית המזון משתחררת מן התלות בבעלי חיים/remilk

העתיד: חלב אמיתי מתורבת

Wilk היא עוד אחת מהחברות המעניינות ופורצות הדרך בעולם הפודטק הישראלי. זוהי חברה ציבורית הפועלת בתחומי הביוטק והפודטק, היא מפתחת טכנולוגיות לייצור חלב אם אנושי וחלב פרה ויונקים מתורבת.

לאחר שהשיקה את פעילותה בשנת 2020, החברה מחזיקה בפטנט על תהליכי ייצור במעבדה המשכפלים את התאים מייצרי החלב של בני אדם ויונקים אחרים ליצירת 100%חלב ורכיבי חלב אמיתיים במעבדה.

Wilk הפכה לחברת הפודטק הראשונה בתחום החלב המצטרפת לקואליציית Cellular Agriculture Europe הפועלות לקידום חקלאות תאית ומחויבות לפיתוח ובניית עתיד בר קיימא בתחום המזון.

לרגל חג שבועות פרופ' נורית ארגוב ארגמן, ממייסדות החברה והמדענית הראשית של חברת Wilk נותנת הצצה לשאלה כיצד יראה החלב בעתיד: "במנהרת הזמן, האנושות תעשה בחלב שימוש לצורך תהליכי החלמה ושיקום בריאותיים אחרי ניתוחים".

פרופ' ארגוב, מציעה ראייה מדעית שמנפצת חלק מהמיתוסים שמיהרנו לאמץ ומעניקה גם מבט אל העתיד: "האנושות לא יכולה ואסור לה לוותר על חלב מן החי. חלב הוא אחד מהמקורות המרכזיים לסידן, חלבון וברזל. הוא, אמנם, לא המקור עם ריכוז הוויטמינים הכי גבוה שיש, אך הוא פיתח הרכב שמספק לגוף שלנו את הסידן והוויטמינים בצורה מיטבית יותר מכל מקורות המזון אחרים".

"כיום, תעשיית החלב מציעה התאמה אישית לקבוצות אוכלוסייה מגוונות כמו: קבוצות שרגישות ללקטוז, צמחוניים, טבעוניים ועוד. אולם, האיכות של מוצרים אלו מבחינת ערכים תזונתיים לא מהווה תחליף אמיתי לזה של חלב בקר. פיתוח של חלב מתורבת מתא של פרה יסייע לשפר את האיכות התזונתית תוך שמירה על הטעם והמרקם של החלב".

"אחד מהמאפיינים העיקריים של החלב בעתיד יהיה פרסונליזציה. תזונה מותאמת אישית לתתי קבוצות באוכלוסייה מבחינת אג'נדה, טעם ורגישות בריאותית".

"בנוסף, לחלב יהיו רכיבים שיכולים להועיל תזונתית לקבוצות מבוגרים, ילדים, פעוטות ואנשים עם מחלות שונות. למשל, החלב מהעתיד יוכל להעניק חלבונים לאוכלוסיות שלא יכולים לצרוך מוצרי חלב רגילים. החלב מהעתיד משמש כמקור מזון בריאותי. כלומר, הרכיבים התזונתיים של החלב יוצרים אינטראקציה עם מערכת העיכול והחיסון שלנו".

צוות וילק. דני בכר,
צוות וילק, פרסונליזציה בצריכת החלב העתידית/דני בכר

זבת חלב ודבש

חברת הפודטק הישראלית ביו דבש (Bee IO), המפתחת תהליך תעשייתי לייצור דבש מתורבת - "דבש ללא דבורים", דיווחה בשבוע שעבר כי הצליחה לבטא בהצלחה חלבונים אשר מקורם בחלב בופאלו ודרושים ליצירת חלב בופאלו מתורבת ומוצריו. מהלך זה הינו פורץ דרך ברמה העולמית וממצב את החברה כחלוצה עולמית בתחום.

חלב הבופאלו הינו החלב השני הנצרך בעולם, המייצג 15% מצריכת החלב הכללית. החלב הינו בעל ערך תזונתי גבוה, ומאופיין בהרכב עשיר של חלבונים, חומצות שומן, ויטמינים ומינרלים, ולכן הביקוש למוצרים מבוססי חלב בופאלו הולך ועולה. מחקרים מייחסים לחלב הבופאלו סגולות רפואיות שונות ומרובות, בין היתר בסוגי סרטן מסוימים.

חלב בופאלו מתורבת, עשוי להיות, ככל שהחברה תמשיך ותייעל את הטכנולוגיה שלה - רציף, לפי דרישה, ללא תלות בעונות השנה, באופן בר-קיימא וללא פגיעה בבעלי חיים.

אופיר דבש, מנכ"ל ביו-דבש, אמר: "פריצת דרך זו, מהווה חלק מאסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה אשר רותמת את הטכנולוגיה וההון האנושי שלה לצורכי פיתוח מוצרים נוספים ברי-קיימא, אשר אינם פוגעים בבעלי חיים ויבטיחו את עתיד תזונת האנושות".

אופיר דבש מנכ"ל ביו-דבש. דורון לצטר,
אופיר דבש מנכ"ל ביו-דבש, עתיד תזונתי לאנושות באמצעות חלב בופאלו מתורבת/דורון לצטר

תעשיית פוד-טק ותיקה: מהולנד לישראל

גם חברת אפפילד הוותיקה, שהוקמה בשנת 1871 היא חברה פוד טק בינלאומית המייצרת מוצרי מזון מהצומח, מתמחה בממרחים ומוצרים לאפייה ובישול. כדוגמת ויולייף, בלובנד, מזולה ופלורה והמטה המרכזי שלה ממוקם באמסטרדם שבהולנד.

המותג "ויולייף" גבינות מהצומח, שנמכר גם בישראל, מציע מגוון רחב של גבינות מהצומח, כחלק מהמענה לחווית הטעמים שהצרכן הישראלי מחפש. לאחרונה השיק המותג מוצר חדש על המדף - פתיתים בסגנון צ'דר. "עכשיו יוכל הצרכן הישראלי ליהנות מהטעם האהוב עליו גם בצורת שימוש של פתיתי צ'דר למאפים ובישול, דבר שלא היה קיים עד כה בארץ", הוסיפה דורית מאור, מנהלת השיווק באפפילד העולמית של המזרח התיכון (MENA)

לראשונה בארץ פתיתי צדר יולייף. יח"צ,
פתיתי צ'דר של המותג ויולייף/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully