וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות בירידה: מה זה אומר על הפנסיה שלנו ומה כדאי לעשות?

עודכן לאחרונה: 20.5.2022 / 7:12

גם מי שלא רכש מניה מימיו, מושקע בבורסה. לכולנו יש קרנות פנסיה שהפסידו מתחילת השנה, וביתר שאת בשבועות והימים האחרונים, לא מעט כסף. אז האם אנחנו צריכים להילחץ? ספוילר: יפסיד רק מי שיילחץ באמת

הדב, סמל הנפילות בשוקי ההון, התעורר ומפלס הפחד עולה: המשקיעים התפכחו וחברות הצמיחה הטכנולוגיות משילות עשרות מיליארדי דולרים משווין, שירד בכ-80% בממוצע בחודשים האחרונים. זו מצטרפת לירידה המתמשכת של שווקי ההון המרכזיים מתחילת השנה, בצל מלחמת רוסיה-אוקראינה והאינפלציה הגבוהה.

כך לדוגמא מדד נאסד"ק 100 האמריקאי ירד בכ-27% מתחילת השנה, מדד ה-S&P500 האמריקאי ירד בכ-17.7% לאותה תקופה, מדד ה-DAX הגרמני בכ-12.6%, ומדד ת"א 35 השלים ירידה של כ-5% עד לסוף יום המסחר אתמול (ה').

לכאורה המידע הזה צריך לעניין בעיקר את המשקיעים בבורסה, אבל כדאי לזכור שכולנו מושקעים בבורסה, אפילו אם לא זכור לנו שאנחנו מנהלים תיק מניות, זאת באמצעות אפיקי החיסכון השונים שלנו: פיקדונות, קופות ומעל לכולן: קרן הפנסיה שלנו. אז האם אנחנו צריכים לדאוג שמא היא מתכווצת עתה?

התשובה היא כן ולא. כלומר - כן היא מתכווצת, אבל לא - לא לדאוג, בטח לא להיתקף בפאניקה.

וול סטריט. GettyImages
כשהמסכים נצבעים באדום של ירידות, כדאי לזכור שלאורך זמן השוק מפצה את המשקיעים. כך היה גם בעת משברים קודמים, כולל הקורונה שחוללה פאניקה/GettyImages

כי למרות שנדמה כי הכמות החריגה של הברבורים השחורים שנחתו בשווקי המניות השונים עתידים לגדוע את עתיד החיסכון הפנסיוני של כולנו, כדאי לבחון את הנושא בראייה ארוכת טווח, ולהיזכר כי רק לפני שנתיים העולם השתתק באי ודאות ופחד מפני נגיף הקורונה.

אז הבורסות צללו מטה ללא מצנח, בעקבות מה שהיה נראה אז כאפוקליפסה שהפיל עלינו הטבע החבוט, אך בחינה של שווקי ההון דווקא מציגה רווח למשקיעים. כך לדוגמא המדד המוביל את הירידות האחרונות, מדד הנאסד"ק, עלה בכ-71% מאז נקודת השפל שחווה בקורונה, ובכ-17% מאז טרום הקורונה ועד לתאריך שנבחן אתמול.

מדד ה-DAX הגרמני עלה גם הוא בכ-15% מאז נקודת השפל אליו הוא הגיע עם פרוץ הקורונה, ובכ-2% מאז טרום הקורונה, ומדד ת"א 35 עלה בכ-56% מאז נקודת שפל הקורונה, ובכ-11% טרום קורונה ועד לתאריך שנבחן.

ומי זוכר את משבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב בקיץ 2007 והפך למשבר עולמי כשנה לאחר מכן? בחינה של מדד הנאסד"ק 100 אל מול גובהו טרום משבר הסאב-פריים, שהוביל לירידות חדות, מציגה עלייה של כ-444% עד לתאריך שנבחן, ובחינת מדד ה-S&P500 מציגה עלייה של כ-156% לאותה תקופה.

במילים אחרות: כל מה שהיה נראה כמו קטסטרופה בשעתו, היה רק "על הנייר". נכון שאת אותו דבר בדיוק אפשר לומר על רווחים, אבל בהשוואת המדדים דלעיל לא בחנו רווח פתאומי, אלא להפך - כלכלה שבה הצמיחה ארוכת הטווח מתקנת לאורך השנים אפילו אירועים נקודתיים שנראים ברגע נתון כ"משבר", עם או בלי מירכאות.

חגי אורן. יפעת פאר,
חגי אורן, מנכ"ל גמל ופנסיה בבית ההשקעות מיטב/יפעת פאר

מי מפסיד? רק מי שמושך כספים בעת השפל

חגי אורן, מנכ"ל גמל ופנסיה בבית ההשקעות מיטב, מסביר, כי "זה נכון שהירידות משפיעות על אפיקי החיסכון כדוגמת קרנות הפנסיה, ההשתלמות והנאמנות, אך אלה אינם נדרשים עתה לציבור, ולכן הירידות הן יותר 'על הנייר', מאשר פוגעות באופן ישיר בכיס.

לעומת זאת, משיכת הכספים מהחסכונות בשל בהלה מהירידות האחרונות כן עלולות להיות מורגשות בכיס ולקבע הפסד, שכן כספים אלו לרוב אינם נחשפים לאפ-סייד שהשוק חווה עם התיקון, ולכן הם לא חוזרים לקרנות החוסך.

זה דבר שכבר כולנו למדנו מהמשבר בשנת 2008 - שוק ההון הוא משחק ארוך טווח, ואת השוק אי אפשר לתזמן, ולכן גם לא ידוע מתי השוק הנוכחי יתקרר והמגמה תתהפך.
.
בשנים האחרונות השווקים חוו שורה של משברים קיצוניים שלוו בתנודתיות חריפה במניות, אך לכל ירידה ותיקון מעלה היו סיבות. כך שאי אפשר לחזות קדימה ולהניח שמה שהיה הוא שיהיה. בחינת הירידות החדות שנחוו בשווקים אתמול בפרספקטיבה של שנתיים עדיין מציגה תשואה חיובית, השמש עדיין זורחת ולא נראה שהעולם הולך לאבדון.

בסופו של דבר השקעות הן ארוכות טווח, ותוחלת השקעות בבורסות מאוד חיובית, ובוודאי עדיפה לעת זו מכל אפיק השקעה אחר, ויש לציין כי לעת זו הציבור מגלה בגרות והבנה של התמונה.

כדאי גם לשים את הירידות האחרונות בפרופורציה המתאימה להן, שהרי הן נובעות מהצפת ערך למשקיעים שהביאו חברות הצמיחה בסקטור הטכנולוגי בתקופת הקורונה, שמשכו מעלה את הבורסות וגם ניפחו את ההייטק.

כעת זה מתקן את עצמו, במיוחד על רקע הלחצים האינפלציוניים, שמובילים לעליית ריבית, שהופכת את ההשקעות בבורסות באופן כללי לפחות אטרקטיביות, אך בעיקר באלו הנוגעות לחברות הצמיחה.

אי אפשר גם להתעלם מהמצב הגאו-פוליטי שיצר משבר רוסיה-אוקראינה שהוביל לעליית מחירי התבואות הדלקים, והעמיק הפגיעה בשרשראות האספקה. ולצד זה את המשך הקורונה המורגשת בסין, שחווה סגרים ויד נוקשה של השלטון, הממשיכים לשבש את שרשרת האספקה.

בחינת המדדים מוכיחה שעיקר הפגיעה היא בחברות הטכנולוגיה. הירידה שחווה מדד ה-DAX, לדוגמא, המכיל חברות תעשייה ונדל"ן בעלות הכנסות ורווחים שאמורות להנות מיציאת כספי המשקיעים מחברות הצמיחה, נובעת ממשבר אנרגטי ממנו סובלת אירופה כולה מזה כשנה, שמשפיע מאוד על התוצר הגרמני, ורק העמיק עם משבר רוסיה-אוקראינה.

הירידה שנחווית בשוק המקומי שלנו מתחילת השנה פחות משמעותית, כי גם העלייה שחווינו קודם לכן הייתה פחות משמעותית. אך בראייה רחבה היא מציגה חוסן לכלכלה הישראלית, לפחות כרגע".

אורן מסכם: "בהשקעות יש לפעול בקור רוח ובאחריות, ובמסגרת זו לשקול לפני שמבצעים משיכת כספים שעלולה לקבע את ההפסד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully