וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק החלים מהקורונה, עכשיו נראה איך יעבור את אוקראינה

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 7:06

עלייה בהכנסות וקיצוץ הגירעון - יחידת החוב הממשלתי מסכמת שנה: על פי הדוח שמתפרסם הבוקר, המשק הישראלי מתאושש היטב מהשפעות הקורונה. החדשות הפחות טובות: הנתונים נכונים לסוף שנת 2021 ועלולים לשנות כיוון בשנה הנוכחית

יחידת החוב הממשלתי במשרד האוצר מפרסמת הבוקר (שלישי) את הדוח השנתי לשנת 2021, בפתח הדוח כותב החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כי "שנת 2021 הינה שנת מפנה בכל הקשור להתמודדות עם נגיף הקורונה ונגזרותיו הכלכליות.

מדיניות הממשלה, לצד יעילות החיסונים, הובילו להתאוששות מהירה של המשק וחזרתו למתווה של צמיחה כלכלית איתנה. כמו כן, בנובמבר 2021 אושר תקציב המדינה (לראשונה משנת 2019) הדבר תרם ליכולת הביצוע של הממשלה ולמגמת ההתאוששות הכלכלית".

הדוח עצמו מפרט מהי ההתאוששות המהירה שעליה מדבר החשב הכללי, כך למשל התוצר שרשם ירידה של 2.2% במהלך שנת 2020 חזר למתווה הצמיחה שנרשם טרם פרוץ משבר הקורונה וגדל ב-8.2%.

נתון נוסף שמעיד על ההתאוששות המהירה של המשק הוא שיעור האבטלה שירד מרמה של 4.8% בחודש דצמבר 2020 לרמה של 4.2% בחודש דצמבר 2021. כמו-כן, חל גידול בהכנסות ממיסים, שעלו ב-23.5%.

הגרעון ירד מרמה של 11.4% בסוף שנת 2020 לרמה של 4.4% בסוף 2021 וכן י- וזה אולי הנתון החשוב ביותר: חס החוב הציבורי לתוצר ירד מרמה של 71.7% לרמה של 68.8% בסוף השנה.

החשב הכללי מציין כי האישור מחדש של דירוג האשראי של ישראל בשנים 2022-2021 על ידי שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות, והעלאת תחזית הדירוג על ידי מודי'ס מ'יציבה' ל'חיובית' בחודש אפריל 2022 מאשש גם הוא את חוסנו הכלכלי של המשק.

עם זאת, יש לציין כי הנתונים נכונים לסוף 2021 שהייתה, מבחינות רבות, שנה פנומנלית לכלכלה הישראלית. המצב הגלובלי הנוכחי הוא שונה (והדבר אף משתקף בסקירת בנק ישראל בעת פרסום ההחלטה על העלאת הריבית אמש), נוכח העלייה באינפלציה, הירידה החדה בשוק ההון, הפלישה הרוסית לאוקראינה, ירידה בייצור בסין ועוד משתנים שעלולים, כמעט בוודאות, להעיב על ביצועי המשק הישראלי בשנת 2022.

רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג/אתר רשמי, גלעד ארצי

שוק אגרות החוב

יחידת החוב במשרד האוצר נושאת במספר תפקידים, בין היתר היחידה אחראית על מימון גירעון וניהול הקופה והתזרים הממשלתיים וזאת באמצעות גיוס חוב מקומי וחיצוני, ביצוע מכרזים הפוכים ומכרזי החלף.

לפי הדוח, שנת 2020 היוותה אתגר בניהול החוב לאור העלייה החדה והלא צפויה בצרכי המימון. לעומתה בשנת 2021 היחידה התמודדה עם המצב ההפוך- ירידה חדה בצרכי המימון לאורך השנה.
ירידה זו מחייבת ביצוע התאמות טקטיות ואסטרטגיות בתוכנית הגיוסים, כך שלמרות הירידה בצרכי המימון, תמשך התמיכה בשוק איגרות החוב הממשלתי בהתאם לאסטרטגיה ארוכת הטווח של אגף החשב הכללי.

עוד נתון המעניין נוגע לדרכי גיוס הכספים של המדינה בשוק ההון. בדוח מצוין כי כמדי שנה, עיקר הגיוס בוצע בשוק המקומי הסחיר אשר התאפיין בסביבת גיוס טובה ובריביות נמוכות ברמה היסטורית.

כך שמתוך סך הגיוס שבוצע בשוק המקומי, כ97% מסך הגיוס בשנת 2021, 25% מהם בוצע באיגרות חוב מיועדות שאינן סחירות. איגרות החוב המיועדות מונפקות לקרנות הפנסיה מתוקף חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים ונושאות ריבית של 4.86%.

אלא שבמהלך שנת 2021 בוצע תיקון חקיקה, שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוקטובר ובמסגרתו הוחלף מנגנון איגרות החוב המיועדות במנגנון הבטחת תשואה בשיעור של 5.15%, לפי הדוח מנגנון זה ייטיב עם החוסכים ובמקביל יאפשר ניהול חוב יעיל וגמיש יותר תוך העמקת שוק החוב המקומי והבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully