וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך ל- NFT: הכל על ההשקעה שמשגעת את העולם

עודכן לאחרונה: 27.5.2022 / 8:19

בדומה לתחילת עידן הביטקוין, המטבע הווירטואלי שעורר סקרנות והוביל משקיעים רבים בדרך הקצרה אל העושר, כך גם ה- NFT משגע את כולם. אז מה זה בכלל NFT, מי יכול לרכוש, איך מתקיים המסחר ומה אפשר (אם בכלל) להרוויח?

לקראת תערוכת Tomorrow, תערוכה מולטימדיה דיגיטלית חדשה וייחודית, שתכלול, בין השאר, גם אומנות דיגיטלית עכשווית מעולם ה-NFT הכנו לכם מילון מושגים קצר, על ההשקעה המדוברת בעולם שסוחפת ידוענים, בעלי ממון ואנשים ממוצעים ופשוטים כאחד, לשים את כספם על פריט שאינו מוחשי: אין אפשרות לגעת בו, לממש או להריח אותו - כאילו קיים, אבל בעולם אחר - העולם הדיגיטלי, המקוון.

אם עדיין לא שמעתם על המושג NFT, אתם כנראה לא מחוברים לאדמה עליה אנו חיים. בדומה לתחילת עידן הביטקוין, המטבע הדיגיטלי שעורר לא מעט דיונים ציבוריים ותקשורתיים והוביל משקיעים רבים בדרך קצרה אל העושר, המושג NFT הוא הבאז-וורד החדשה שמשגעת את מי שחולמים על השתדרגות פיננסית מהירה.

המושג NFT נותר (עדיין) במעטה של מסתורין, מושך אליו ידוענים שמשקיעים בו, וצובר מודעות, הכרה ומסחר בקרב אנשים שהשקעה בדבר שאינו קיים (פיזית) - מרתקת אותם.

בקרב האמיצים, ניכרת תחושה של העזה וראשוניות, קדמה וחדשנות, מה שאולי מניע את המוטיבציה למסחר בין הצדדים: היוצרים והמשקיעים.

האתגר להשקיע בפריט/יצירה שהיא בכלל קובץ דיגיטלי שאין לו ערך ממשי אמיתי, אלא מושפע אך ורק ע"י ביקוש, מעורר אצלם תשוקה, סקרנות וציפייה לבאות.

את עומר אדם, שרכש בשבוע שעבר יצירת אומנות בקולקציית ה-NFT המובילה בעולם הקדימו ג'סטין ביבר, מדונה, סנופ דוג, סרינה וויליאמס, ניימאר, ג'ימי פאלון, גווינת' פאלטרו, שאקיל אוניל ופריס הילטון שמחזיקים ביצירת NFT בשווי מאות אלפי דולרים. אבל מה זה בכלל NFT ומה הופך את היצירות האלה לכל כך נחשקות? בדקנו עם מומחים וחזרנו עם כל התשובות.

ביטקוין, מטבע וירטואלי, כסף, bitcoin. ShutterStock
הביטקוין, המוצר הווירטואלי ששיגע את העולם/ShutterStock

מה זה בכלל NFT ?

NFT הוא קיצור של המושג: NON FUNGIBLE TOKEN - או בתרגום חופשי "אסימון חסר תחליף", המייצג עולם שלם של מוצרים שלא ניתן למשש, להריח או לטעום, אלא רק לצפות בהם ובמקרים מסוימים גם להאזין להם.

טכנולוגית NFT מאפשרת להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי. הנכס המדובר יכול להיות ציור דיגיטלי, דמות במשחקי מחשב, סרטון או קובץ אודיו. לאותו נכס מוצמד קוד ייחודי שלא ניתן לזיוף או לשכפול והוא מהווה תעודת בעלות/הוכחה להיותו מקורי וייחודי.

לאותו נכס דיגיטלי מוצמד קוד ייחודי המהווה הוכחה להיותו מקורי. לכל NFT יש תעודת זהות ייחודית בבלוקצ'יין שלא ניתן לזייף או לשכפל. במידה רבה, בעלות על קובץ שכזה דומה לבעלות על מטבע דיגיטלי, אך בניגוד למטבעות, ה-NFT אינו בר החלפה, אלא ייחודי ושוויו תלוי בביקוש - כמו בעלות על יצירת אמנות בעולם הפיזי.

אמן בשם ביפל חתום על השינוי והחשיפה של עולם ה-NFT לקהל הרחב כאשר בפברואר 2021, נמכרה יצירה בבית המכירות הפומביות "כריסטיס" קולאז של 500 יצירות בשם "Everydays" תמורת 69 מיליון דולר.

יוטפו מחלקת NFT לעובדים 2. YOTPO,
חברת יוטפו מחלקת NFT לעובדיה/YOTPO

איך רוכשים NFT ?

פותחים ארנק דיגיטלי (MetaMask הינו המוכר ביותר לאספני NFTs) ורוכשים מטבעות אתריום שבו רוב מסחר הNFT נעשה באמצעותו היום.

לאחר מכן מחברים את הארנק לאחת מהפלטפורמות למסחר NFT - הגדולה מהם הינה OpenSea ומחפשים את ה-NFT שאותו מעוניינים לרכוש.

רוזלך של קפה לנדוור - NFT. יחצ,
רוזלך של קפה לנדוור - NFT/יחצ

איך אפשר לעשות כסף מ- NFT ?

מסחר במיליארדי דולרים כבר קיים ומאות אלפי סוחרים לוקחים בו חלק. בשביל לעשות כסף סוחרים רוכשים NFT בעלות נמוכה ומחכים שהערך שלה יעלה בעתיד במטרה למכור ברווח.

הפער בין מחיר הקנייה למחיר המכירה מהווה את הרווח מה-NFT. האופציה לרווח עם הכי פחות סיכון היא לקנות את ה-NFT בעת ההנפקה שלו כאשר המחיר יחסית "זול".

למועד זה קוראים מינט - רכישה של יצירה במחיר ההשקה הראשוני ולפני שהיצירה הדיגיטלית נחשפה, משמע שאתה לא יודע איזה יצירה ספציפית אתה מקבל עד מועד החשיפה. כמובן, שלא כל מי שיקנה יצירה במחיר "זול" יוכל למכור אותה ברווח בעתיד. דבר זה תלוי בגורמים שונים כמו הפרויקט, האמן ומה הדברים שהם מציעים לקהילה שמחזיקה בNFT. לכן, חשוב ללמוד את התחום לפני שנכנסים אליו ולחקור את הפרויקטים לפני שמשקיעים בהם.

המאפיין המרכזי שמאחד פרויקטים מצליחים בתחום זה הינו הקהילה. ככל שיש יותר אנשים שאוהבים את האומנות ומתלהבים מהפרויקט כך יש יותר סיכוי להצלחה. ברגע שהרבה מחזיקים מדברים על הפרויקט בצורה חיובית ומפרסמים ברשתות החברתיות עליו, כך גדלים סיכוי ההצלחה.

דיסקורד וטוויטר הינן הפלטפורמות החזקות ביותר בעולם ה-NFT ושם חברי הקהילה יוצרים קשר עם הפרויקט ועם חברי קהילה נוספים.

ברבי ובלמיין nft. יחצ חברת מאטל,
NFT של המותג ברבי עם מעצב האופנה בלמיין/יחצ חברת מאטל

ממה כדאי להיזהר ?

כמעט כמו כל דבר חדש בעולם הטכנולוגי יש ניסיונות מצד נוכלים לגנוב כסף מאנשים תמימים.

בעולם ה-NFT יש "חוק ברזל" שמטרתו למנוע הונאות. פרויקט לעולם לא ישלח לך הודעת DM ויפנה אליך ראשון. חוק זה בא למנוע מנוכלים לשלוח הודעות "מטעם פרויקטים" ולקחת כסף בלי לספק שום דבר בתמורה.

בנוסף, בפרויקטים מובילים לא יהיה מכירות פתאומיות בהפתעה אלא רק דברים מתוכננים שהודיעו עליהם תקופה מראש. "חוקים" אלה נכתבו כי קרו מקרים בעבר שפרצו לדיסקורד או טוויטר של פרויקטים מובילים וניסו לבצע הונאות ולקשר אנשים ללינקים לא בטוחים שיכולים להוביל לגניבה של הכסף או היצירות.

הדרך הטובה ביותר היא לחקור את התחום בצורה מקיפה, להיכנס רק ללינקים רשמיים של פרויקטים ולהימנע מכניסה ללינקים או לאתרים מפוקפקים.

NFT. ShutterStock
NFT - יצירת אומנות שהיא קובץ דיגיטלי/ShutterStock

למה NFT מושך ידוענים ?

NFT נחשב לאחרונה לסמל סטאטוס. מפורסמים רוכשים יצירות של פרויקטים מובילים במאות אלפי דולרים ויכולים להשוויץ שהיצירות שייכות להם ולהראות לאנשים שמסביבם. הם משנים את תמונת הפרופיל ברשתות החבריות ומראים לעולם את ה-NFT שלהם.

מפורסמים רבים בעולם מחזיקים ביצירות NFT בהם: גסטין ביבר, סנופ דוג, מדונה, ריס ווית'רספון, סיה, גווינת' פלטרו, אמינם, נאיימר וג'ימי פאלון. נוסף אליהם ישנם מפורסמים שנכנסו לעולם הזה בצורה אנונימית אך ורק בגלל האתגר וההזדמנות להרוויח מזה כסף, למרות שמה שמביא בסופו של דבר הזדמנות לרווח עצום, הוא דווקא השילוב בין הנכס הדיגיטלי לאייקון התקשורתי המפורסם.

NFT אוקראינה. ShutterStock
אוסף ה-NFT המצליח: Bored Ape Yacht Club (או בקיצור BAYC)/ShutterStock

הקוף של עומר אדם

מדובר בדריסת רגל ראשונה בענף שהולך להיות משמעותי בשנים הקרובות. ממש אצלנו, בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה על עומר אדם שהתחדש בקוף נדיר והוא חושף אותו בחשבון הטוויטר שפתח לאחרונה.

אחרי ידוענים רבים בעולם, גם הוא בחר "לאמץ" את אחד הקופים היותר שווים באוסף ה-NFT המצליח ביותר בעולם: Bored Ape Yacht Club (או בקיצור BAYC).

נכון להיום המחיר המינימלי של כל יצירה עומד על מאות אלפי דולרים. כך למשל, ג'סטין ביבר נפרד מ-1.3 מיליון דולר לטובת בעלות ביצירה הייחודית. לדברי עומר אדם: "מדובר בדריסת רגל ראשונה בענף שאני מאמין בפוטנציאל שלו, לטווח הארוך".

הקוף של עומר אדם הוא נצר למשפחה מפוארת - אוסף של 10,000 תמונות מצוירות של קופי-אדם שנוצרו על ידי אלגוריתם באופן אוטומטי על גבי טכנולוגיית בלוקצ'יין. כל קוף הוא יצירה ייחודית לגמרי ומחירו מאופיין באמצעות מידת הנדירות של מאפייניו העיצוביים-פיזיים.

כך למשל, רק ל-12% מהקופים יש פרווה אפורה, ל-8% מהקופים יש הבעת פנים עייפה ול-2% בלבד יש כובע פרופלור. הקוף של אדם נחשב לנדיר במיוחד בשל הביגוד המיוחד שהקוף לובש וכן לאור בלון המסטיק שהוא מנפח - מתברר כי רק אצל 1% מתוך 10,000 הקופים שהוצעו מתקיימים המאפיינים האלה.

הקוף של עומר אדם, NFT. יח"צ,
הקוף של עומר אדם, NFT/יח"צ

הקוף של אדם יימצא בחברה טובה לאור העובדה שגם לקוף שרכש הכדורגלן ניימאר יש מסטיק, וכי לקוף של אמינם ביגוד דומה לזה של אדם.

הפרויקט, שמאחוריו עומדת חברה בשם Yuga Labs, הושק רשמית באפריל 2021 וצבר עד כה מכירות בשווי של יותר ממיליארד דולרם. ב-30 באפריל הוצעו 10,000 הקופים למכירה בעלות ראשונית של כ-200 דולר לכל יצירה. מאז, הבעלים של הקופים החלו לסחור בהם, הביקוש גאה, הקופים החלו להיסחר בסכומים של אלפי דולרים וכיום, על מנת להיות הבעלים הגאה של קוף מהסדרה המפורסמת יש אנשים שמוכנים להיפרד ממאות אלפי דולרים.

NFT. ShutterStock
כדי להיות הבעלים הגאה של קוף מהסדרה המפורסמת תצטרכו להיפרד ממאות אלפי דולרים/ShutterStock

הקופים מככבים בתמונת הפרופיל

הקופים שבסדרה מיועדים לשמש כתמונות פרופיל, כל אחד מהם ייחודי ואת כל אחד מהם ניתן לרכוש כ-NFT בלבד. מעבר לזכויות קניין רוחני ביצירה (הבעלים יכול לעשות ביצירה כל שימוש העולו על רוחו - למשל, להציג אותו על פריטי לבוש), הבעלות על היצירה מקנה לבעלים כרטיס כניסה ל"מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" - מדובר במועדון מקוון אשר צפוי לקיים אירועים בלעדיים לחברי המועדון; וכשהחברים במועדון הם דמויות כמו ג'סטין ביבר, מדונה, סנופ דוג - צפוי להיות מעניין.

במקביל להתחדשות בקוף, עומר אדם חתם בסוף השבוע על מזכר הבנות עם חברת טקטונה הציבורית ליצירה של מגוון מוצרים דיגיטליים ו-NFT. טקטונה הנסחרת בבורסת ת"א, נחשבת לחברה מובילה בתחום הנכסים הדיגטליים והבלוקצ'ין.

תערוכת tomorrow. מוזאון רמת גן3. מתחם nft. desperate apewives,
תערוכת tomorrow, מוזאון רמת גן3. מתחם nft/desperate apewives

המונה ליזה שווה בשוק הזה 400 אלף דולר

תערוכת Tomorrow, שתתפרס על 3 מפלסים על פני 3000 מ"ר, תפתח ב - 10 ביוני במוזיאון ר"ג למשך 4 חודשים ותאגד את יצירותיהם של צמרת האומנים המוכרים בעולם (קלוד מונה, וסילי קנדינסקי, פול סזאן, ואן גוך, גוסטב קלימט, אוברי בירדסלי ואחרים), שיצירותיהם יוצגו על גבי חללים ענקיים באמצעות טכנולוגיות הקרנה מהמתקדמות בעולם, שיעניקו למבקרי התערוכה חוויה על חושית, דמיונית ואינטראקטיבית, באמצעותם ירגישו את ציורי האומנים ואת סיפורי חייהם.

קולקציית אמנות, ישראלית, דיגיטלית, פופולרית המורכבת מ 10,000 יצירות NFT של קופות, שעוצבו בקפידה כדי לייצג נשים וסגנונות משפיעים ואייקוניים בהיסטוריה ובתרבות הפופ. יצירות בהשראת פריס הילטון, קיארה פארגני, מלכת אנגלית, קיילי ג'נר, וונדר וומן, מרלין מונרו, קליאופטרה ועוד הן הנדירות ביותר בקולקציה.

כל עבודה היא ייחודית, מופקת באופן אלגוריתמי מלמעלה מ-218 תכונות אשר שורטטו ביד ומדורגות, מבחינת נדירות הקולקציה, מ - 1 ועד 10,000.

המכירה הגבוהה ביותר בשוק המשני הייתה של גרסת הדיגיטל של המונה ליזה, החמישית בנדירותה, שנמכרה ב-87 אתריום, השווים לכ-400,000 דולר בזמן המכירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully