וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הדגלים: בעלי עסקים חוששים מהסלמה ביטחונית

עודכן לאחרונה: 29.5.2022 / 12:32

מצעד הדגלים טעון במשמעות דתית, לאומית, ביטחונית, מדינית ופוליטית. אבל לצד כל אלה, יש לצעדה הזאת יש גם השפעה כלכלית עמוקה, לא רק בעיר הקודש, אלא באופן רוחבי על פעילות העסקית בערים המעורבות ובכל רחבי הארץ

טראומת "שומר החומות" בשנה שעברה, שפגעה אנושות בבעלי עסקים רבים, עדיין תלויה באוויר. נזכיר כי על פי הערכת התאחדות התעשיינים, כלל הפגיעה במשק נאמדה אז ב - 1.2 מיליארד שקלים, כולל עסקים במרכז ובדרום הארץ שנפגעו מירי הטילים מעזה ועסקים בערים המעורבות שהיו סגורים מחשש אלימות ופעולות איבה נגדם, בהן עכו, רמלה, לוד וירושלים.

עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב, אומר שהמציאות הביטחונית באה לידי ביטוי בערים המעורבות, "יש שם עסקים קטנים רבים, שמושתתים על מסחר ותיירות, שעדיין סוחבים את הפסדי שומר החומות ואת הגל החמישי של הקורונה. ישנו חשש גדול בקרב העסקים האלה, ששוב ימצאו את עצמם בירידה דרסטית של המחזורים ויישארו בלי מענה מהמדינה, שלא משכילה ללמוד מלקחי העבר איך לפעול ולמזער את הנזק".

מעוז ינון, שותף מייסד ברשת ההוסטלים "אברהם הוסטלס", שיש לה סניפים באילת, תל אביב, ירושלים ונצרת, מחזיק אצבעות שהיממה הקרובה תעבור בשלום. "אנחנו בתוך מערבולת של אירועים", אומר ינון, "קודם קורונה במשך שנתיים, שומר החומות, רמדאן ועכשיו מצעד הדגלים, עוד אירוע ועוד אחד. אפריל היה החודש הראשון מזה שנתיים שאיכשהו הגענו לאיזון - לא רווח, לא החזר ההפסדים, אלא איזון.

אברהם הוסטל בירושלים בימי הקורונה. אדי גרלד, אתר רשמי
אברהם הוסטל בירושלים. חשש שבמקרה של הסלמה ביטחונית תיפגע התיירות שרק החלה להתאושש/אתר רשמי, אדי גרלד

התיירים שכבר חזרו עלולים לברוח

"אנחנו יודעים שאם היום הזה יצא קצת משליטה, התיירים לא ירצו לבוא לכאן ושוב נלך אחורה. כרגע בתיירות הנכנסת יש תנועה יפה מאוד וההתאוששות גדולה ומהירה. גם תיירות הפנים מתחילה להתאושש.

צריך לזכור שרוב המלונות בתל אביב וירושלים, שנסמכים על תיירים מחו"ל היו סגורים והתחילו להיפתח ממש עכשיו והחשש הוא שאם יתעורר גל אלים, יהיו עוד כמה וכמה חודשים בלי עבודה. אנחנו עדיין רבים על המענקים של ינואר 2022, שהיה החודש הכי גרוע בענף התיירות הישראלית".

ינואר השנה היה יותר גרוע מהחודשים שבהם היה סגר מלא?
"בהחלט. זה היה סגר שקט, לא היו תיירים, אפס מענקים, אפס הכנסות ובגלל שאי אפשר היה להוציא עובדים לחל"ת יותר, שילמנו משכורות גבוהות. אפשר להגיד שמפברואר התחילה מגמה של התאוששות. ב- 10 ביוני יתקיים מצעד הגאווה בתל אביב, שאמור למשוך אליו הרבה מאוד תיירים מחו"ל. טילים מעזה לא יעזרו לאף אחד".

באופן חריג אישרה המדינה פיצוי נרחב, יחסית, לעסקים שנפגעו במבצע "שומר החומות", שכלל פיצוי דיפרנציאלי לפי מרחק מהגבול, פיצוי על ימי עבודה וכחלופה לפיצוי על נזקים עקיפים וישירים בגלל מעשי אלימות, אפשרה רשות המיסים לחשב פחת מואץ על הרכוש שנרכז במקום זה שנפגע במהלך העימותים.

מעוז ינון והשותפים שלו, שכאמור עדיין לא קיבלו את פיצויי האומיקרון מלפני חמישה חודשים, לא בונים על עזרה מהמדינה וכבר החלו לפעול כדי להבטיח לעצמם הכנסה בעתות של מתח בטחוני, שעולה על גדותיו אחת לכמה חודשים. "אנחנו מפתחים עסקים בחו"ל", הוא אומר, "כי אין לנו ברירה אחרת. מסעדות עברו לטייק אווי כדי שתהיה להם פרנסה. אנחנו, לצערי, לא יכולים.

עו"ד רועי כהן. אבשלום ששוני,
עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב/אבשלום ששוני

נוסף לכל הצרות, גם ההייטק בירידה

"יש פה עוד כמה פרמטרים במקרו שצריך לקחת בחשבון. ההייטק בירידה אז ההייטקיסטים מוציאים פחות והמשק נכנס להאטה שמשפיעה על כולם. עברנו מספיק תקופות גרועות בצוק איתן, אינתיפאדת הסכינים, שומר החומות, ואנחנו יודעים שלא יהיה יותר גרוע ממה שהיה אז, הייתה קטסטרופה אבל הצלחנו להתאושש ממנה. אני יכול לומר שנצרת בסוף השבוע האחרון הייתה תפוסה יפה ובתל אביב אנחנו מלאים. בירושלים קצת פחות, אבל התפוסה גבוהה יחסית.

"הדבר הכי מועיל כרגע כלכלית וביטחונית יהיה מאמץ אמיתי להוריד את המתח. אנחנו מדברים כבר הרבה מאוד שנים על ביטוח של עסקים בגין נזקים שבאים על רקע מצב בטחוני, אבל לצערי, אנחנו לא מעניינים את הפוליטיקאים ולכן אין לנו ברירה, אלא לעבוד לפעול גם בחו"ל, כדי שלא כל הביצים יהיו בסל אחד".

רועי כהן, לעומת זאת, מצפה לפעילות מיידית של המדינה. "אני קורא לשרי הממשלה האמונים על הדבר, לגבש תכנית פעולה במקרים של מתיחות בטחונית ולפעול כדי לסייע לעסקים שנפגעים ממנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully