וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיק & שייק: טרנד השייקים הביתיים מגביר תאוצה

עודכן לאחרונה: 2.6.2022 / 18:10

רגע לפני חג השבועות בו מככבים פירות, ירקות וחלב, יצאנו להכיר מקרוב את טרנד השייקים הביתיים, המורכבים מאותם מזונות בהם נמלא את הטנא. התחום, שהיה שמור למעטים בלבד מצליח לסחוף אחריו מאמנים, סלבס, משפיעני רשת, מבוגרים וצעירים

צרכנים רבים נמנעו בעבר מהכנת שייקים בעצמם והעדיפו לקנות בדוכני הרחוב השונים משקה צבעוני ומוכן, מוגש בכוס ייעודית וקשית פוטוגנית עם שילוב המרכיבים על פי טעמם האישי.

בשנתיים האחרונות, עם כניסת הקורונה לחיינו, הצרכנים למדו להתחבר למטבח הביתי וגילו כי הכנת שייק כמעט ולא דורשת מאמץ - ויחד עם זאת מהווה פתרון מהיר ובריא שיכול בקלות להשתלב בתפריט היומי של כולם, ללא הבדלי גיל, עיסוק, מין או אורח חיים.

לקראת חג השבועות, בדקנו את הטרנד שסחף אחריו צרכנים הדוקים שנהנים על בסיס יומיומי, ממשקאות משוקשקים, המכילים יתרונות בריאותיים של ירקות ופירות ומסייעים בהגברת האנרגיה במהלך היום. אופן ההכנה ובחירת המרכיבים יספקו ל"ארוחה בכוס" טעם ייחודי מדויק ואינדוידואלי, ובהתאם לכך תיקבע גם מידת הגדרתו כארוחה מזינה.

בנוסף לפירות וירקות שנוהגים לשלב כמרכיבי טעם, ישנם מרכיבי בסיס ותוספות שעשויים לשדרג את הטעם אך גם את ההשפעה התזונתית. תוכלו לבחור כבסיס כל סוג של נוזל כמו: מיץ תפוזים, מים, חלב, יוגורט בקר, יוגורט עיזים, חלב שקדים, משקה סויה ותחליפי חלב אחר ובעולם התוספות השמים הם הגבול, וההיצע ענק, מפירות יבשים ועד גרעינים, רטבים, דגנים ועוד.

שייק פירות. ShutterStock
טרנד השייקים הביתיים: משקה צונן וקיצי, צבעוני ומזין/ShutterStock

גידול של 50% בצריכת פירות קפואים

לפי נתוני סטורנקסט, בשנים האחרונות נרשם גידול של 50% בצריכת פירות קפואים בישראל. המודעות לבריאות ואורח חיים בריא העצימה את טרנד השייקים בישראל, כאשר מרבית הישראלים נוהגים לשתות שייק פירות על בסיס שבועי כתחליף לארוחת הבוקר.

אחת מהשחקניות הבולטות בשוק היא סנפרוסט, המחזיקה ב-33% מנתח השוק בשנת 2021. בשנת 2017 השיקה את סדרת ה- Smoothies, מיקס פירות וירקות קפואים ללא תוספת סוכר להכנה ביתית של שייקים.

הפתרון מאפשר לצרכנים להוציא את השקית מהמקפיא, לרוקן את התכולה לבלנדר, להוסיף חלב או תחליף חלב או מיץ לפי הטעם ולקבל שייק עשיר ובריא שמוכן תוך דקות ספורות. המוצרים המובילים של סנפרוסט הם אוכמניות, מנגו ותות בפירות מונו וסמוטי ורוד בשייקים - כי בכל זאת, חשוב שגם הצבע יעשה חשק לשתות.

פירות קפואים. ShutterStock
השימוש הנפוץ ביותר לפירות קפואים הוא שייק פירות/ShutterStock

לדברי ליאור לוי סמנכ"ל הסחר של שריג אלקטריק, היבואן הרשמי של המותג NINJA בישראל:
"הכנת שייקים בייתים כבר לא נתפסת כטרנד חולף אלא כאורח חיים בריא שרק הולך ומתעצם. לפי השוק הישראלי והעולמי המודעות להכנת שייקים בריאים וטיפוח אורח חיים בריא תופסים תעוצה".

כיום, שוק הבלנדרים והשייקרים בישראל נאמד בכ- 120 אלף יחידות בשנה, עם מחזור מכירות של למעלה מ- 50 מיליון שקל בשנה.

עולם השייקים הוא רב ומגוון וכולל סוגי שייקים שונים: שייק פינוק, שייק בריאות, שייק חלבון של אחרי אימון, ניקוי רעלים, שייק לילדים ואפילו תחליפי מעדנים לילדים. תקופת הקורונה שגרמה לכולנו להסתגר בבית, זנחה את המודעות לאורח חיים בריא, נוכח העומס, הלחץ ואינספור הארוחות שנאלצנו להכין שעה אחרי שעה. כיום, שאנחנו כבר בשגרה הטובה, הבריאות חוזרת להיות מרכז ענייננו וכפועל יוצא גדלים הביקושים לשייקרים ובלנדרים".

"הסיבה לביקושים הגבוהים עשויה להיות העבודה כי בשייק אחד ניתן להחדיר ישירות למחזור הדם שלנו את כל הרכיבים התזונתיים שהגוף זקוק לו". הוסיף לוי.

הקיץ בפתח, הגיע הזמן לשקשק

על פי סקר אינטרנטי שערכה חברת סנפרוסט, נמצא כי השימוש הנפוץ ביותר לפירות קפואים הוא שייק פירות, שימוש שאף עלה ביחס לשנת 2020 שהייתה שנה חריגה בחטיבת המזון בשל הקורונה. עוד נמצא כי הסיבות לקנייה של פירות קפואים נוגעות לשיקולים של טעם, נוחות, איכות וקלות השימוש במוצר.

לקראת הקיץ, סנפרוסט השיקה במהדורה מוגבלת, מיקס פירות עם פיטאיה להכנה ביתית קלה ומהירה של שייקים טעימים ומזינים. המוצר החדש מביא שילוב מנצח של שייק צבעוני ועשיר בסיבים תזונתיים ושפע של ויטמינים - תערובת של בננה, אננס, דובדבן מתוק ופיטאיה (פרי הדרקון) שמלבד צבעיו הייחודיים, הוא עשיר בערכים תזונתיים. הפרי, ששייך למשפחת הקקטוסים, נחשב למקור טוב לסיבים תזונתיים, כמו גם לויטמין C וברזל.

סמוטי עם פיטאייה. יח"צ,
החדש של סנפרוסט: סמוטי עם פיטאייה/יח"צ

"גדל הצורך בפתרונות נוחים ומהירים"

רוני בהט, מנהלת עסקית של מותגי הליבה בחטיבת המזון בתנובה, סיפרה כי: "המודעות לאורח חיים בריא, לצד הצורך בפתרונות נוחים ומהירים להכנה, הובילה לגידול של 50% בצריכת פירות הקפואים בישראל. מבדיקה שערכנו בסנפרוסט, ראינו כי מרבית הישראלים נוהגים לשתות שייק פירות על בסיס יומי, בעיקר כתחליף לארוחת הבוקר".

"פירות קפואים מאפשרים לישראלים ליהנות מפירות, שלא בהכרח זמינים כל השנה דוגמת פרי הפיטאיה, או פירות נוספים כמו דובדבנים אוכמניות ועוד. בעקבות מגמות אלו, בחרנו להשיק מהדורת פירות קפואים חדשה הנותנת מענה מדויק, מרענן וטעים לצרכן שמחפש ליהנות מחוויה טעימה וקלילה בימי הקיץ החמים, אבל בלי לוותר על הערכים התזונתיים והטעם".

רוני בהט, סנפרוסט. יח"צ,
רוני בהט, מנהלת עסקית של מותגי הליבה בחטיבת המזון בתנובה/יח"צ

"אופציה טובה בהזדמנויות שונות"

שאלנו את הדיאטנית הקלינית גלית שניר (יועצת לחברת תנובה) מתי מומלץ לשלב את השייקים בתזונה היום יומית? והיא פירטה בהרחבה:

"שייק יכול להיות אופציה טובה בהזדמנויות שונות: שייק יכול להיות תחליף בריא לארוחה כמו ארוחת בוקר, במיוחד בימים שאין לנו זמן ואנחנו מחפשים ארוחה שהיא קלה להכנה ומהירה אבל עדיין תספק לנו מגוון ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף. חשוב לשים לב שכתחליף לארוחה רצוי להכין את השייק בצורה מאוזנת שמשלבת גם חלבון, ירקות ומעט שומן. שייק יכול לשמש גם כארוחת ביניים ואפילו במקום חטיף או נשנוש מתוק לילדים".

"שייק מתאים גם למתאמנים המעוניינים לשמור או להגדיל את מסת השריר. במקרים כאלו חשוב לשים לב לשלב חלבון בפנים בצורה של יוגורט מועשר בחלבון או סקופ של אבקת חלבון וכו'", הוסיפה שניר.

"יתרון נוסף וחשוב של השייק הוא עבור מבוגרים וילדים שלא אוהבים לאכול פירות וירקות בצורתם הרגילה או לא יכולים לאכול אותם בגלל קושי במרקם" , הוסיפה שניר והסבירה, "במצבים כאלו, שייק הוא פתרון טעים וקל ובמרקם נוח שעוזר להשלמת פירות וירקות בתפריט. דרך השייק אפשר לקבל את הערכים החשובים שמגיעים מירקות ופירות כמו ויטמינים, נוגדי חמצון, סיבים וכו' בתזונה יומיומית גם אצל ילדים בררנים יותר".

פירות יער ודובדבנים. ShutterStock
פתרון טוב לאנשים שאינם צורכים פירות בצורתם הרגילה/ShutterStock

יתרונות בריאותיים בשייק פירות

"שייק מכיל עושר של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון הקיימים באופן טבעי בפירות וירקות והוא דרך קלה, נוחה וטעימה לקבלת הערכים התזונתיים החשובים האלו. בניגוד למיצים טבעיים, בשייק נשאר הפרי בשלמותו וכך אנחנו מקבלים גם את הסיבים שקיימים בכמות גבוהה בפירות ובירקות. הסיבים מסייעים לפעילות מעיים תקינה וכן לתחושת השובע", מסבירה שניר.

"באמצעותו נקבל ויטמינים ומינרלים שחשובים לכל פעילויות הגוף, לתפקוד איברים שונים ולפעילות מערכת החיסון. חשוב לזכור כי כל ירק ופרי שונים זה מזה בסוג הויטמינים ונוגדי החמצון שהם מכילים ולכן רצוי לגוון בין סוגי הירקות והפירות השונים או לערבב כמה סוגים".

"יש לציין שויטמין C שנמצא בכמות גבוהה למשל בפפאיה, תותים ובפיטאיה הוא ויטמין שמתחמצן מהר ולכן על מנת לקבל כמה שיותר ויטמין C רצוי לשתות את השייק כמה שיותר סמוך לרגע ההכנה".

"השייק מכיל גם נוגדי חמצון שקיימים באופן טבעי בירקות ובפירות למשל בדובדבן ותותים, שלהם כמות גבוהה במיוחד של נוגדי חמצון. נוגדי חמצון אלו חומרים צמחיים שמגנים על תאי הגוף מפני נזק שנגרם מחומרים מחמצנים ומסייעים במניעת מחלות ושמירה על איברים שונים בגוף. נוגדי החמצון זמינים כמובן גם בשייק. ישנם נוגדי חמצון (כמו למשל בטא קרוטן שנמצא בירקות ופירות כתומים או ליקופן שנמצא בפירות וירקות אדומים) שיהיו זמינים יותר אם נוסיף לשייק גם מעט שומן בריא".

פירות יער. ShutterStock
תותים: ויטמין C בכמות גבוהה/ShutterStock

מה יהפוך את השיק לבריא יותר?

שהשייק יהיה בריא ומשביע יותר כדאי לשלב בו מספר מרכיבים:

שילוב עם ירקות - כל שייק ובמיוחד שייק על בסיס של תמר ובננה מתאים מאוד גם לתוספת ירקות. בצורה כזאת ניתן להגדיל את כמות הסיבים, הויטמינים ונוגדי החמצון שאנחנו מקבלים בשייק. חסה או תרד הם ירקות בעלי טעם עדין יחסית שמומלץ להתחיל איתו ולאחר מכן ניתן לעבור לירוקים נוספים כמו סלרי למשל. אפשר גם לשלב גזר או סלק שנותנים תוספת מתיקות טבעית.

שילוב עם חלבון - מומלץ להוסיף חלב או תחליף חלב כמו משקה סויה, או יוגורט וכך להוסיף גם חלבון לשייק. החלבון תורם לשובע ולאיזון טוב יותר של הסוכר.

שילוש של שומן בריא - השומן חשוב לתפקוד איברים שונים בגוף כגון המוח, כלי הדם ואפילו הורמונים ובנוסף מאזן את ספיגת הסוכר שבשייק בצורה טובה יותר. דוגמאות לשילוב של שומן בריא: כפית של טחינה, חמאת בוטנים או שקדים או כפית זרעי פשתן או צ'יה.

שילוב של חלבון, שומן בריא וירקות בתוך השייק הופך אותו לארוחה מאוזנת ועשירה בערכים תזונתיים אותם ניתן לקבל בצורה מהירה, קלה וזמינה. למי שמעוניין בשייק אחרי אימון גופני במיוחד אחרי אימון המשלב בניית שריר מומלץ לעשות את הבסיס של השייק עם יוגורט מועשר בחלבון, אבקת חלבון וכו' שיוסיפו לשייק את כמות החלבון הרצויה לצורך בניית שריר. לא מומלץ להוסיף לשייק עוד מיץ פירות או המתקה נוספת אלא להסתפק במתיקות הטבעית מהפירות עצמם וכבסיס להוסיף חלב, יוגורט, תחליף חלב או מים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully