וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הדלק מרקיע שחקים? אל תבנו על שינוי כיוון

29.5.2022 / 23:10

המלחמה באוקראינה מפעילה לחץ, בארה"ב מתחילה עונת הנסיעות וההקלה על הסגרים בסין מייצרת ביקושים גם במזרח אסיה. הבעיה הגדולה עם מחירי הדלק היא לא רק שהם עולים, אלא שלא צפויה תנועה כלפי מטה בעתיד הנראה לעין. מה יכולה הממשלה לעשות? מסתבר שלא הרבה

בווידאו: האינפלציה בחודש מרץ בארה"ב הגיע לשיא של 40 שנה/צילום: רויטרס

7.72 שקלים. זהו המחיר שנשלם החל מהלילה שבין שלישי לרביעי לליטר דלק. בחשבון פשוט, מיכל של 43 ליטר יעלה לנו 332 שקל. טירוף, לא?

כמובן שהנטייה הטבעית שלנו היא להאשים את יוקר המחיה בישראל, אבל הסיבה מורכבת יותר וכרגיל בשוק הנפט, תלויה במספר גורמים בעולם.

"מחירי הנפט ממשיכים לטפס על רקע חששות מתמשכים מהידוק האספקה העולמית, לצד עלייה בביקוש שצפוי להמשיך לעלות לקראת שיא עונת הנהיגה בארה"ב", מסביר מתן שטרית, כלכלן בבית ההשקעות פסגות, "בנוסף, מלחמת רוסיה-אוקראינה נמשכת כבר מעל 90 יום ומפעילה לחץ על מחירי האנרגיה, כאשר הסיכונים להמשך עליית מחירים גבוהים עקב הניסיון להטיל אמברגו על הנפט הרוסי. כל אלו הובילו לעלייה של כ-10% במחיר הנפט במהלך החודש האחרון, ובמקביל לעלייה בדולר קיבלנו זינוק של כ-9.0% במחיר הדלק לחודש יוני".

בחורה בתחנת דלק. ShutterStock
הסינים צמאים, האמריקאים נוסעים, הרוסים נלחמים - ואנחנו משלמים יותר על כל ליטר/ShutterStock

"הביקושים לדלק נותרו חזקים, על אף עליית המחירים", מרחיב ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי בלאומי, "תחילת עונת נהיגת הקיץ בארה"ב צפויה לתמוך בביקושים בטווח הזמן הקרוב. לצד זאת, חלה הקלה זמנית במחסור בסולר ודלק מטוסים בחוף המזרחי של ארה"ב.

אולם, ההשפעה של אספקה זו צפוייה להיות קצרת טווח בשל המחסור המבני שיש באזור, מה שעלול להחזיר בהמשך את המחסור בהיצע. חזרה של מחסור בהיצע לחוף המזרחי עלולה להאט את יצוא התזקיקים לאירופה ולהחריף את משבר האנרגיה שם. הביקוש לדלק מטוסים נותר גבוה גם כן, על רקע הגידול בביקושים לטיסות בעונת הקיץ הצפויות לתמוך ברמתו הגבוהה".

השוק הסיני מתעורר, והוא צמא לנפט

בפמן מציין כי ההכבדות של הממשל האמריקאי בראשית כהונת הנשיא ביידן על התרחבות סקטור האנרגיה בארה"ב, הביאו לכך שהגידול בתפוקת הנפט האמריקאי איטי יחסית לציפיות: "מספר קידוחי הנפט הפעילים גדל באופן איטי, מה שצפוי להביא לכך שהתפוגגות לחצי המחירים תהיה איטית והדרגתית. לצד זאת, במחצית השנייה של 2022 צפויות להיות מספר סופות הוריקן, מה שעלול לשבש את יצור האנרגיה של ארה"ב".

וכמובן, המלחמה באוקראינה לא תורמת, כפי שהוא מוסיף ומסביר: "המחסור בדיזל בארה"ב שנוצר בשל איסור יבוא אנרגיה מרוסיה, הביא לכך שהממשל שוקל שימוש במאגרי הדיזל, המיועדים לזמני חירום, על מנת להקל על המחסור בשוק, מה שיקל על לחצי המחירים. עם זאת, המשך אספקת הדלקים לאירופה תומך בלחצי המחירים, מה שעלול להכביד על מאמצי הממשל האמריקאי להפחית את מחירי האנרגיה לצרכן. ככל שמחסור זה יחריף, יתכן שאספקת האנרגיה מארה"ב לאירופה תפחת, מה שעלול להחריף את משבר האנרגיה בשוק האירופאי".

שטרית מסביר כי תמיכה נוספת לצד הביקוש הגיעה מהיבואנית הגדולה - סין, שמקלה על הסגרים שהטילה לאחרונה, זאת במקביל למדיניות מרחיבה בסין שצפויה להוביל להתאוששות בכלכלה (לפני כשבוע הבנק המרכזי הפחית את ריבית הפריים על הלוואות ארוכות).

תחילת עונת הנהיגה בארצות הברית. יחצ,
תחילת עונת הנהיגה בארה"ב - הביקושים מזנקים (מתוך הדוח של לאומי)/יחצ

"הנחת ליברמן" נמחקה

אז למה עלינו לצפות? בפמן מפרט: "מחיר הנפט צפוי להיות מושפע מהגורמים הבאים: המשך הצעדים הכלכליים כנגד רוסיה; הקלה אפשרית של הסנקציות על וונצואלה; מידת התקדמות המו"מ עם איראן; מידת היישום של ההקלות במכסות הייצור של OPEC+. בטווח הזמן הקצר מאוד, אספקת הנפט לשוק מהמאגרים האסטרטגיים עשויה להשפיע במעט, אך היא לא צפויה לענות על כל עודף הביקוש. בניגוד לגלום בחוזים העתידיים שמצביעים על צפי לירידת מחיר הנפט בהמשך השנה, המחיר אינו צפוי לרדת במידה ניכרת בעתיד הקרוב.

אנו מעריכים שירידה זו תתרחש רק בטווח הרחוק יותר, בעיקר כתלות במידת הרחבת ההיצע העולמי והשלמת המעבר של מדינות מרכזיות ממקורות רוסיים למקורות חלופיים מגוונים יותר".

"העלייה החדה במחירי הדלק תוביל לעדכון כלפי מעלה בתחזיות האינפלציה", מסכם שטרית, "וכפי שאנו מדגישים לא מעט פעמים, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה לאור עליית מחירי האנרגיה, מחירי המזון שעוד צפויים להמשיך לעלות, וכמובן מחירי השכירויות (סעיף הדיור) שמגיבים בפיגור למחירי הדיור בישראל, שזינקו בשנה האחרונה בכ-16%".

נתון נוסף שאותו יש להביא בחשבון הוא תגובת שר האוצר, אביגדור ליברמן, לזינוק במחיר הדלק: לפני כחודשיים הכריז שר האוצר על הפחתת הבלו (המס העקיף) על הדלק, "הבן יקיר לי" של כלכלני האוצר וסעיף משמעותי בהכנסות המדינה ממסים בשיעור של 50 אגורות לליטר בנזין או סולר, מה שספג חלק מהזינוק במחיר.

לא מדובר בהנחה קבועה אלא בהפחתה זמנית שנקבעה ל-3 חודשים. ההערכה היא שבאווריה של סחרור מחירים כלפי מעלה, יתקשה שר האוצר שלא להאריך את ההטבה שספגה חלק מהעליות הקודמות, אולם גם כך המחיר יישאר גבוה - ואף אפשר שיטפס עוד.

נחמה קטנה (מאוד) אפשר למצוא אולי בעובדה שככל שיתייקר הדלק, נפחית מעט בנסיעות שאינן מחויבות המציאות, משמע - פחות פקקים על הכבישים, בתקווה שאולי יושג הסכם שיסיים את המלחמה באוקראינה ויישפר את ההיצע, נוכח הביקוש הגואה לדלק.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully