וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית הריבית: כשחלום הדירה הופך לסיוט של משכנתא מתייקרת

עודכן לאחרונה: 31.5.2022 / 14:48

"הפחד הגדול שלי הוא שלא נצליח לעמוד בהחזר המשכנתא, עם כל השאר נסתדר אבל זה החלק המפחיד ללא ספק". עליית הריבית בשבוע שעבר העלתה את החזרי המשכנתא למי שעד לפני כחודש נחשבו לבני המזל שהצליחו לקנות דירה. הלכנו לשמוע את מי שמתחילים לחשוש שלא יעמדו בהחזר

החלטתו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, להעלות את שיעור הריבית בשבוע שעבר לגובה של 0.75% משפיעה על הכיס של כולנו, אבל על נוטלי המשכנתאות, שמרגישים איך סביבת הריבית משתנה לרעה - בעיקר כשהם מבינים שמתוכננות עוד העלאות ריבית בהמשך השנה - היא כבר מהלכת אימים.

רוב המשכנתאות צמודות לריבית הפריים - כלומר, הריבית שבנק ישראל קובע, בתוספת 1.5%. עליית ריבית הפריים מעלה את ההחזר החודשי של בעלי משכנתאות קיימות בסכום של כ-50 שקל לכל עלייה של 0.25%. במילים אחרות: המשכנתא הממוצעת התייקרה בעשרות אלפי שקלים וההחזר החודשי - במאות.

הלכנו לפגוש שני זוגות שעד לא מזמן היו מושא לקנאה בקרב חבריהם, לאחר שהצליחו לרכוש דירה משלהם. המשכנתא, מיותר לציין, הותאמה ליכולת ההחזר שלהם. הם ידעו שיצטרכו לעבוד קשה במשך 20-30 השנים הבאות כדי שהדירה תעבור לבעלותם הבלעדית והמלאה, אבל הם לא תיארו לעצמם שההלוואה שנטלו מהבנק תהפוך ליקרה יותר.

צריך להדגיש: כל מי שדיבר אתנו במסגרת הכתבה לא נמצא בפחד מידי לאבד את הדירה. הם ממשיכים לשלם את ההחזר החודשי כסדרו - ויכול להיות שבסופו של דבר זה אכן ייגמר בכמה מאות שקלים נוספים לחודש.

הם גם מבינים שהעלאת הריבית נועדה להילחם באינפלציה, שגם היא הייתה משפיעה לרעה, אולי אף ביתר שאת, לא רק על המשכנתא כי אם על כלל ההוצאות החודשיות. למרות זאת נדמה שמה שמפחיד אותם אינו רק הפגיעה ברמת החיים, אלא בעיקר הקונספט השונה: הם חשבו על המשכנתא כמשהו קבוע בחייהם ולא העלו על דעתם שהיא עלולה להשתנות לרעה.

ביטוח משכנתא. ShutterStock
חוסכים בתקציב החודשי כדי לשמור על הבית/ShutterStock

ורד ומיכאל ממרכז הארץ: "תודה לאל קיבלנו סיוע מההורים. הם למעשה העמידו לנו את ההון הראשוני, ולכן הצלחנו לקחת משכנתא, בלי זה לא היה בכלל על מה לדבר. ההחזר החודשי שלנו הוא סביב 5,000 שקל בחודש, ופתאום אנחנו שמים לב שהסכום מתחיל לעלות בכמה מאות שקלים. יכול להיות שחלק מהקוראים ירימו גבה ויגידו שאנחנו בכיינים אבל לזוג צעיר שבונה משפחה ובונה קריירה כל עלייה שכזאת היא משמעותית".

ורד מוסיפה: "בגדול נמאס לנו לחיות במינוס (שגם הוא התייקר כתוצאה מהעלאת הריבית. ב.א), אנחנו כן מצליחים לסגור אותו אבל זה לחיות על הקשקש וזה לא נעים. אני מפחיתה באוכל בחוץ ולא קונה דברים באינטרנט, אבל אני לא רוצה להגביל את הילד שלנו".

מיכאל מתערב ואומר: "הפחד הגדול שלי הוא שלא נצליח לעמוד בהחזר המשכנתא, עם כל השאר נסתדר אבל זה החלק המפחיד, ללא ספק".

אילוסטרציה. ShutterStock
החשש העיקרי נובע מכך שמה שהיה לכאורה ברור, ידוע וקבוע בתקציב המשפחתי, הפך למשתנה ומאיים/ShutterStock

"אני תלוי באנשים אחרים"

גם דוד וגיתית, אף הם מאזור המרכז, משתפים בתחושות שלהם עם עליית ההחזר החודשי. דוד מספר: "לקחנו משכנתא על דירה במרכז הארץ בגלל שלא רצינו לשלם יותר שכירות של 4,000 שקל בירושלים וכבר עכשיו אני מרגיש את העלייה בריבית".

דוד מוסיף: "ברור שיש חשש שאני לא אעמוד בתשלומי החזרי המשכנתא, אני תלוי באנשים אחרים ולא בעצמי. הרי אף אחד לא שואל אותי לפני שמחליטים להעלות או לא להעלות את הריבית. שמעתי בתקשורת על עליית הריבית ובדקתי כמה אני מחזיר מדי חודש - וזה באמת התייקר. כרגע אנחנו מסתדרים, אבל השאלה היא מה יהיה בהמשך. הרי אף אחד לא ערב לנו מה יהיה קדימה."

דוד עוצר, לוקח נשימה ומסיים: "חשבתי שלקחתי משכנתא במסלול מסוים עם פריסת תשלומים מסוימת וחשבתי שיש לי שקט לשלושים שנה. פתאום אחרי שנתיים שאני באמצע לשלם אני רואה שהנתונים משתנים. אז אני עומד בהחזר, אבל אם חשבתי שאני במקום יציב ואני יודע בדיוק כמה אני הולך לשלם בשלושים שנים הבאות, עכשיו כבר לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully