וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם התארגנות חדשה תשים סוף לעלייה בשכר הדירה?

עודכן לאחרונה: 6.6.2022 / 7:17

מכל רחבי הארץ מגיעים דיווחים על העלאות חריגות של שכר הדירה, הרבה מעל לשיעור עליית המדד. שוכרים שנמאס להם קוראים לחשוף את פרטי הבעלים, לא רק למטרת "שיימינג", אלא בעיקר ברשות המסים, שמתקשה מאוד להגיע בעצמה למי שאינם בעלים של מספר גדול של דירות

נקמת שוכרי הדירות? פוסטים זועמים קוראים לשוכרים אובדי עצות לדווח על בעלי הדירות שלהם למס הכנסה, בעקבות העלייה החדה שהם סופגים בדמי השכירות שלהם.

לפני העיסוק במחאה עצמה, יש להסביר כי הכוונה אינה רק לביוש (שיימינג) של בעלי שירות שמנצלים את תנאי השוק כדי להפקיע מחירים, אלא בעיקר להלשנה למס ההכנסה. על פי חוק מי שמשכירים דירה אחת בשכ"ד חודשי של עד 5,196 שקל, אינם מחויבים בדיווח למס ההכנסה. הם אמנם נדרשים לשלם מס על הכנסתם משכר דירה, אך זו, לרוב, עוברת "מתחת לרדאר" של רשויות המס.

זאת ועוד: גם מי שחצו מזמן את ההכנסה החודשים הפטורה מדיווח פרטני (והרי באזורי ביקוש שכר הדירה החודשי הממוצע כבר עבר את הרף הזה), אינו מזדרז לדווח על הכנסותיו, ביודעו כי הסיכוי שרשות המיסים תגיע לחקור את ענייניו, הוא קטן מאוד

ובחזרה אל המחאה המתגבשת, שאולי לא תניע את הממשלה לפעול, אבל עלולה להרתיע בעלי דירות רבים מהפקעת מחירים שתגרום לדיירים בנכסיהם לדווח עליהם לרשויות המס.

בדף הפייסבוק של עמותת 'המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור', נכתב בימים האחרונים:

מעבר דירה. ShutterStock
שוכרים מתמודדים עם עלייה חדה בזכר הדירה (אילוסטרציה). האם בעלי הדירות שהעלו מחיר בחדות ישלמו מחיר יקר?/ShutterStock

"בעלי הדירות החמדנים התחילו במלחמה מול השוכרים.. אז השוכרים משיבים מלחמה... כל בעל בית שמנסה להעלות את השכירות החודשית מעבר למדד השנתי - תדווחו עליו בלי קשר לסכום השכירות".

העמותה היא זו שיזמה יחד עם עמותת 'בית בישראל' הפגנת מחאה בגין העלייה במחירי הדיור באוגוסט 2016, ואף יצאו בקמפיין גיוס המונים של כ-25 אלף שקל לטובת יישומה. עם זאת, יש לציין כי על פי אתר 'גיידסטאר', עמותת 'המחאה הגדולה - מורידים את מחירי הדיור', הרשומה באלפי מנשה, נמצאת בהליכי מחיקה.

אחד הפוסטים המציגים את העלייה הגבוהה צירף את דבריה של מאיה נורי, חברת מועצת העיר תל אביב יפו, שהופיעה לפני כשבוע וחצי בפני וועדת הכנסת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל.

נורי אמרה אז, כי "אני משלמת 7,000 שקל דמי שכירות... ועוד 7,000 שקל על גנים פרטיים. אני ובן זוגי מתחילים את החודש במינוס של 14 אלף שקל, אבל מי שגר בתל אביב בטח צוחק ואומר בליבו שהמחירים שאני משלמת זולים.

המחירים היקרים הללו הם לא נחלתה של תל אביב בלבד.... דור ה-Y, שנכנס למעגל העבודה אחרי המשבר של 2008, כנראה כבר מפנים את העובדה שיצטרך לשלם שכר דירה כל חייו. המצב הוא בלתי נסבל, והמדינה צריכה לקחת על זה אחריות, יקר פה, וקשה פה, ואנשים לא יישארו פה. אנשים לא יכולים לחיות עם חוסר הוודאות הזה".

השוכרים השונים מדווחים על עלייה של אלפי שקלים בשכר הדירה החודשי. כך לדוגמא אחד השוכרים מתאר כי בעל הדירה שלו ביקש להעלות את שכר דירת 4 החדרים שהוא שוכר עם משפחתו מזה 3 שנים בצפון תל אביב בכ-2400 שקל; מ-7,600 שקל לחודש, ל-10,000 שקל בחודש - עלייה של כ-31.6%.

גם במעגלים הרחוקים מתל אביב סובלים מהעלאות בשכר הדירה ומצטרפים למחאה. כך לדוגמא נכתב בפוסט של תושבי פרדס חנה כרכור ומושבי הסביבה: "העלו לכם את שכר הדירה? תפסיקו להיות פראיירים... הגיע הזמן שכל אחד ידווח לרשות המיסים על משכירי הדירות". בפוסט גם צירפו את כתובת הדוא"ל של 'קו הצדק', שהינו 'המלשינון' של רשות המיסים.

המחירים במעגלים המרוחקים מתל אביב אמנם לא עלו בכמה אלפי שקלים, אך עדיין מייצגים עלייה של עשרות אחוזים. כך לדוגמא שכר דירה חודשי ממוצע של דירת 4 חדרים בנתניה עמד סביב תקופת פרוץ הקורונה בכ-4300 שקל, וכיום עומד על כ-5800 שקל בממוצע - עלייה של כ-34.9%.

נזכיר כי מדובר בממוצע, וכי בשכונת עיר ימים בעיר, לדוגמא, שכר דירה חודשי מבוקש לדירת 4 חדרים יכול להגיע גם ל-10,000 שקל ומעלה.

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המסים: מי שאינם בעלי נכסים רבים, לרוב עוברים מתחת לרדאר ונהנים, הלכה למעשה מ"הכנסה פטורה"/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

רשות המיסים לא מצליחה להגיע למשכירי דירה אחת

רו"ח אדי קופמן, יוצא רשות המיסים, הסביר לוואלה! כסף, כי "העלייה החדה בדמי השכירות מטעם בעלי הדירות לא נעלמה מעיני רשות המיסים, שסביר כי תגביר המאמץ לגבות את חלקה של המדינה.

אך לרשות המיסים קל יותר לאתר אי תשלום מס מבעלי 2 דירות ומעלה, שכן הסבירות שהתקבול שלהם עולה על המינימום הנדרש לטובת דיווח ותשלום מס, העומד על 5,196 שקל, גבוהה.

לרשות היכולת להצליב מידעים, ובעבר אף נפתחו מספר תיקי חקירות אודות בעלי נכסים שהחזיקו 10 דירות ומעלה, שלא דיווחו על הכנסותיהם מהשכרת אותן דירות. אי דיווח של בעלי דירה אחת, עם זאת, בין אם ירשו או קנו אותה כהשקעה, קשה יותר לאתר, ובניגוד למה שחושבים, יש רבים כאלה. בהיבט זה, התארגנות שוכרי הדירות לדיווח אודות בעלי הנכסים יכולה לתרום למאמץ זה".

רשות המיסים כבר הודיעה בשלהי 2021, כי היא מתכננת חובת דיווח על כל הכנסה משכר דירה, מכל בעל דירה, החל מהשקל הראשון, וכי כיום בעלי הדירות המשכירים את דירותיהם כאנשים פרטיים, ולא כעסקים, אינם מחויבים בהוצאת קבלות.

ברשות מציינים כי הם יוכלו להתמודד עם קבלת כל מידע מהשוכרים, ולהצליבו עם הנדרש, וכי חלה בשנים האחרונות עלייה בכמות המדווחים על הכנסותיהם משכר דירה בעקבות הגברת האכיפה בתחום.

אריזת ארגזים למעבר דירה. ShutterStock
לארוז את החיים בקרטון ולחזור לגור אצל ההורים - לרבים משוכרי הדירות בישראל פשוט אין ברירה/ShutterStock

ציון "נכשל" לממשלת ישראל

יובהר כמובן שלא כל בעל נכס הוא כמובן "מפקיע מחירים". בקרב משכירי הדירות יש רבים שהם בעצמם שוכרים, שנאלצו לייקר את שכר הדירה שהם גובים כדי לאזן את זה שהם משלמים בעצמם. יש בין משכירי הדירות גם גמלאים ששכר הדירה שהם מקבלים הוא בבחינת פנסיה.

אך לצד אלה, יש בעלי נכסים רבים שניצלו את תנאי השוק כדי למקסם רווחים. עניין זה לכשעצמו אינו לא חוקי, אך אם ההכנסה אינה מדווחת כחוק, הרי שאפשר שיחשבו מעתה פעמיים האם כדאי לקחת את הסיכון.

בכל מקרה, נדמה כי המחאה הנוכחית, גם אם לא תתפתח ותהפוך לאקטיבית ואפקטיבית יותר, משקפת את התסכול הגובר של מי שהפנימו כבר את העובדה שדירה משלהם אינה בהישג יד - ועתה נאלצים להתמודד גם עם העובדה ששוק הדירות להשכרה הפך לבלתי אפשרי.

ולפיכך: אם ממשלת ישראל הייתה זקוקה לעוד "קריאת השכמה" בנושא הדיור, הרי שאפשר שגם המחאה הזאת תגרום לה להפנים עד כמה הזניחה נושא שהוא בנפשם של מאות אלפי ישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully