וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא תרחיש קיצוני הוא שירגיע את המשקיעים

אלונה יעקב, טור אורח

6.6.2022 / 11:10

תרחישי קיצון יכולים לסייע למשקיעים להעריך מה יקרה לתיק ההשקעות במצבי משבר, וכך להעריך את רמת הסיכון שניתן לספוג. לעיתים המציאות מספקת הזדמנות לבצע הערכה מחדש

משקיעים רבים בשוק ההון עוקבים באדיקות אחר הירידות המשמעותיות בשווקים השונים בתקופה האחרונה. קשה לדמיין משקיע שנשאר אדיש אל מול ירידות בשוק ההון הגוררות הפסדים בשווי ההשקעות שלו. זה טבעי - אף אחד לא רוצה להפסיד כסף. החרדה הזו מאפיינת גם משקיעים ותיקים, וגם כאלו היודעים כי ההשקעה בשוק ההון היא השקעה לטווח ארוך.

וול סטריט קורסת, 5.5.2022. Michael M. Santiago, GettyImages
מומלץ לא להגיב בפזיזות. וול סטריט במהלך מאי/GettyImages, Michael M. Santiago

אנו חיים במציאות כזו שאין באמת דרך לצפות הופעתם של מגפות, מלחמות, אסונות טבע ושאר קטסטרופות ואת ההשפעה שלהם על השווקים. אך עם זאת ניתן להעריך את התגובה של כל משקיע ומשקיע למצבים קיצוניים בהם תיק ההשקעות סופג ירידה משמעותית.

אז איך בכל זאת ניתן להעניק וודאות בעולם של חוסר וודאות?

שימוש בתרחישי קיצון המשקפים למשקיע את ההפסד המקסימלי עבורו יכולים לסייע כדי להכניס קצת וודאות. ישנם תרחישי קיצון מגוונים - כאלו המסתמכים על אירועים שקרו בעבר (משבר הסאב פריים, או התפרצות מגפת הקורונה), או כאלו המסתמכים על אירועים שלא קרו אך עשויים להתרחש.

למרבית המשקיעים אין את היכולת להעריך כיצד התיק שלהם יתנהג בתרחישי קיצון, על כן פותחו פלטפורמות מתוחכמות שיכולות לשקף מה יקרה לתיק ההשקעות שלהם במצב שכזה. הפלטפורמות כוללות מודלים משוכללים לבחינת תקופות של ירידות חדות בשווקים במשך שנים אחורה, אל מול תיק ההשקעה של כל משקיע ספציפי ובכך מאפשרות להראות לו מהו ההפסד המקסימלי הצפוי בתיק ההשקעות בפרופיל הסיכון שבחר בו, במצב של תרחיש קיצון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מפגש עם המציאות - זמן להערכה מחדש

לעיתים המציאות מוכיחה כי רף הסיכון הראשוני שנלקח בחשבון, הוא שונה. ייתכן כי בעת בניית התיק, אל מול תרחישי הקיצון, המשקיע חשב כי יוכל להתמודד עם ירידות חדות מתוך המחשבה כי הן זמניות, אך כשהמציאות היכתה, גילה כי "יכולת הספיגה" שלו שונה, והוא אינו מתמודד טוב כמו שחשב, עם ירידות חדות.

כדאי להסתכל על משבר כהזדמנות טובה לבחון את המצב מחדש ואת תכניות ארוכות הטווח המתוכננות. ייתכן כי יכולת הספיגה אינה כפי ההערכה שנעשתה בתחילת הדרך, ייתכן כי התכניות השתנו ויש צורך בכסף נזיל בטווח של השנים הקרובות. בהתאם לתשובות האלו ניתן להעריך מחדש את מבנה תיק ההשקעות, ובמידת הצורך - לבצע התאמות נדרשות בהרכב ההשקעות ומידת הסיכון.

כך או כך, מומלץ לא להגיב בפזיזות, מאחר ושינויים בתקופות של ירידות בשוק עלולים לפגוע באפשרות ליהנות מהעליות בשוק ברגע היציאה מהמשבר. ניסיון העבר מוכיח שבראייה ארוכת טווח השוק בסופו של דבר עולה וההשפעה של אותם אירועי קיצון מתבטלת. כמו כן ההיסטוריה מלמדת שלא ניתן לתזמן את השוק וכאשר מבצעים שינוי כלשהו, חשוב שהוא יתאים לטווח הארוך ולא רק עבור התקופה הקשה של הירידות.

אלונה יעקב היא סמנכ"ל מסחר תפעול והשקעות, וידאה

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully