וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירה להשכיר: מי אלופת ישראל בעלייה בשכר הדירה?

עודכן לאחרונה: 8.6.2022 / 10:19

השכירות מעיקה עליכם? אתם לא לבד: נתונים על עליית המחירים מהימים האחרונים שנאספו על ידי madlan ומתפרסמים פה לראשונה והם מגלים איפה היו העליות הגבוהות ביותר ואיפה הנמוכות ביותר. מה חושבים על זה השוכרים ובעלי הדירות?

בימים האחרונים מתחוללת סערה ברשתות החברתיות כאשר גולשים רבים משתפים בתסכול לנוכח העלייה התלולה במחירי השכירות. בניגוד לתחושה שמדובר בעוד מחאה של מפונקים שמעוניינים לגור רק בתל-אביב, הציוצים והפוסטים הזועמים מלמדים כי המחירים קפצו גם בערים שרחוקות מאזור המרכז.

כך למשל, הפעילה החברתית יפה טבג'ה צייצה: "לא רק תל אביב. גם ביבנה שכר הדירות הוכפל, דירות שדמי שכירותם היו 2000+, היום עפות באויר ב- 6000 ש"ח. תושבי יבנה צופים בפה פעור בעקומה החדה בעליית המחירים, ומבינים שה-3000 ש"ח שהיו לשכר דירה משולים לדינוזאור נכחד".

בקבוצת הפייסבוק של עפולה והסביבה נכתב: "פשוט בהלם מהמצב של מחירי השכירות בעפולה אנשים לוקחים מחירים שלא מביישים דירה במרכז הארץ - בנימה זו אם מישהו משכיר בית/דירה מרפסת מעל 4 חד במחיר שפוי והגיוני לאזור אני אשמח לראות תמונות ולשמוע פרטים!".

כדי להבין יותר לעומק את הקפיצה במחירים הסתייענו בנתונים שלmadlan על מחירי השכירות. הנתונים שמתפרסמים פה לראשונה נאספו בימים האחרונים מ-28 ערים בישראל. מהנתונים עולה תמונה מדאיגה לפיה מחירי השכירות עלו בכ-14% בממוצע בכל חלקי הארץ.

בניינים בעיר מודיעין. ShutterStock
מודיעין-מכבים-רעות. אלופת ישראל לעלייה בדמי השכירות עבור דירת 3 חדרים/ShutterStock

איפה נרשמה העלייה הגבוהה ביותר של מחירי השכירות?

בעיר מודיעין-מכבים-רעות מחירי השכירות עבור דירת שלושה חדרים, זינקו בשנה האחרונה בכ-40%: בשנת 2021 המחיר המבוקש לחודש שכירות בעבור דירה בגודל כזה הסתכם ב-4,661 שקל ואילו היום המחיר המבוקש בעבור אותה דירה הוא 6,500 שקל.

מיד לאחריה נמצאת פרדס חנה-כרכור עם עלייה של 30% במחירי השכירות לחודש לדירת שלושה חדרים: בשנת 2021 המחיר המבוקש לחודש שכירות עמד על 2,846 שקל ואילו עכשיו הוא עומד על 3,683 שקל.

ואיפה נרשמה העלייה הנמוכה ביותר של מחירי השכירות עבור דירת שלושה חדרים? העיר חיפה היא 'השיאנית השלילית' עם עלייה של כ-1.30% כך שבשנה החולפת המחיר החודשי בעבור שכירות דירת שלושה חדרים בעיר הכרמל הסתכם ב-2,977 שקל ואילו היום המחיר המבוקש בעבור אותה דירה עומד על 3,015 שקל. עדכון שולי, בוודאי בהשוואה לעליית המדד.

למי שמחפש דירת ארבעה חדרים כדאי לדעת שהעלייה הגבוהה ביותר של דמי השכירות עבור דירת ארבעה חדרים, נרשמה ברמת השרון עם זינוק של כ-42% במחירי השכירות לחודש. בשנת 2021 המחיר המבוקש לחודש שכירות בעבור דירה כזאת הסתכם ב-6,153 שקל ואילו היום המחיר המבוקש בעבור אותה דירה הוא 8,725 שקל.

מיד לאחריה הרצליה עם עלייה כ-32%: בשנה החולפת חודש שכירות של דירת ארבעה חדרים עלה 6,275 שקל ואילו היום השכירות עומדת על 8,250 שקל לחודש בעבור אותה דירה.

העלייה הנמוכה ביותר בדמי השכירות לדירת ארבעה חדרים נרשמה בנשר: בעוד שבשנת 2021 חודש שכירות בדירת ארבעה חדרים הסתכם במחיר של 3,334 שקל היום הוא יעלה 3,400 שקל.

ומה לגבי ת"א? שם קשה להתייחס ברמה העירונית מכיוון שיש שוני גדול במחירים בין השכונות אך ב- madlan אמרו לוואלה כי בפילוח לפי שכונות רואים שהעליות הגדולות מתרחשות בשכונות שיש בהן הרבה בניה חדשה, בצפון הישן והחדש יש עליה של כ-20%, כך שאפשר לראות לפעמים באותו הרחוב, דירה בבניין ישן שמושכרת ב-8,000 שקל לחודש ודירה סמוכה בבניין חדש שמושכרת ב-12,000 שקל לחודש.

דירה שכורה ברמת השרון. מגד גוזני
דירה מושכרת ברמת השרון. אלופת ישראל בזינוק בשכר הדירה לדירת 4 חדרים/מגד גוזני

מה אומרים השוכרים והמשכירים ?

ומה אומרים השוכרים והמשכירים על העלייה הגבוהה במיוחד בתל-אביב? אמיר שוכר בתל אביב כבר מספר שנים. לדבריו הוא חשש מהשיחה מבעל הבית כי הוא ציפה לעלייה גבוהה במחיר השכירות, כזאת שלא תאפשר לו להישאר בדירה. אבל לפעמים יש הפתעות: "להפתעתי המשכירה שלנו הודיעה לנו אחרי שלוש שנים שהיא לא תיקח תוספת בגלל שהולך להיות שיפוץ בבניין, כך שבסוף היא לא מעלה את שכר הדירה אך זוהי אותה דירה רק בשיפוץ. סיכמנו איתה שלאחר השיפוץ היא תעלה את מחיר השכירות 'רק' ב-12%. זה אמנם גבוה אך יותר נמוך ממחיר השוק".

את שוכרי הדירות כנראה יהיה קשה להזיז מתל-אביב, אך מה לגבי המשכירים, מדוע הם מעלים את המחיר באופן כ"כ גבוה? היה קשה לאתר משכיר שיסכים לדבר בגילוי לב על כך לבסוף מצאנו את שוקי (השם המלא שמור במערכת) הסכים לשתף אותנו: "יש לי מספר דירות בדרום ת"א של המשפחה שלי. בגדול אנחנו משכירים אותם לסטודנטים שלומדים"

במהלך השיחה עם שוקי ניסנו להבין האם עליית המחירים התלולה משקפת שוני אמיתי בשווי הנכס או שפשוט מדובר בחוק הבסיסי ביותר שלפיו היכן שיש ביקוש רב והיצע נמוך, המחיר עולה. מצד אחד שוקי אומר: "כולם מדברים על המחירים אבל אני שיפצתי את הדירות שלי כדי שהשוכרים לא יחיו בחורבה וגם זה עולה כסף". מהצד השני גם הוא מודה: "מחיר השוק לא באמת משקף שוני מסוים בנכס עצמו, זה המצב".

עם זאת שוקי כן מבקש להדגיש ולהבהיר "אני מתחשב בדיירים שלי ומעלה להם רק ב-3% כפי שהוצע על ידי עיריית תל אביב בחוזה המומלץ שהם הפיצו לפני מספר שנים. יותר מכך, בקורונה - מי שיצא לחל"ת, שילם לי את החלק היחסי מתוך מה שהוא הרוויח, ככה שגם אני מתחשב."

הממוצע הארצי: התייקרות של 14%

טל קופל, מנכ"ל madlan: "עליית מחירי השכירות הארצית הממוצעת בשנה החולפת היא בשיעור של 14%. בחלק מן הערים, כמו למשל ברמת השרון, באור יהודה, באשקלון ובהרצליה העליה מיוחסת לריבוי בנייה חדשה - הדירות החדשות יקרות יותר בשיעור שיכול להגיע אפילו עד 30% מאשר הדירות הישנות באותן השכונות, מה שמקפיץ את ממוצע המחיר בהן.

שיאנית הטבלה היא מודיעין עם עליה של כמעט 40% בדירות 3 חדרים ועליה של כ-19% בדירות 4 חדרים. אל תל אביב קשה להתייחס ברמה העירונית, מכיוון שיש בה שונות גדולה בין השכונות. בפילוח לפי שכונות אנחנו רואים עליה גדולה בעיקר בשכונות עם ריבוי בניה חדשה, וגם הביקושים לדירות חדשות שם בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully