וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרמתי במשרד: איך אפשר לשפר את התרומות למען הציבור?

עודכן לאחרונה: 8.6.2022 / 10:17

משרד המשפטים פירסם קול צורך קידום הקמתן של קרנות לעידוד הפילנתרופיה למגזר השלישי. במשרד מקווים שהקמתן של קרנות כאלו תסייע להגדלת היקף התרומות למגזר השלישי

משרד המשפטים פרסם "קול קורא" לציבור, במטרה לקבל התייחסות בנוגע להקמת קרנות לתועלת הציבור, שיאפשרו את הגדלת היקף התרומות למגזר השלישי.

במדינות שונות קיימת מדיניות שמעודדת הקמה והפעלה של קרנות פילנתרופיות. כך למשל, בבריטניה ובארה"ב הפכו קרנות אלו במרוצת השנים לחלק מהותי בכלכלה ובחברה ותרומתן נאמדת בעשרות מיליארדי דולר בשנה. קרנות אלה מממנות ארגונים הפועלים לקידומן של מטרות ציבוריות ובכך משכללות את מנגנון התרומה המסורתי.

הן מאפשרות לתורם להכווין בצורה יעילה את כספו, ויכולות לבדוק עבורו ניהול תקין ואת אפקטיביות קידום יעדי התרומה. זאת, בשונה למשל מעמותות, הפועלות בעצמן לקידום מטרות ציבוריות שנקבעו בתקנוניהן, ועשויות כשלעצמן להיות יעד למימון על-ידי הקרן.

היתרונות מקיומן של קרנות אלו כוללים, בין היתר: תרומות ישירות, מידיות ומובטחות לארגוני המגזר השלישי. כמו כן, הקמתן של קרנות כאלה מאפשרת גיוון מקורות מימון לקידום החברה ותמיכה בהזדמנויות ובצרכים באופן אחר מהממשלה. הפילנתרופיה יכולה לפעול במהירות וביעילות, ליטול סיכונים מחושבים ולהתייחס לסוגיות ייחודיות כמו פיתוחים חברתיים ותמיכה באזורים מוחלשים. יתרונות אלה עשויים להבטיח את המשך מימון עשיית הגופים הפועלים בתחום לשנים רבות.

ילדים מתנדבים. ShutterStock
לייעל ולשכלל את הפעילות הפילנתרופית לטובת הציבור/ShutterStock

"יבטיחו את המשך המימון"

הקול הקורא לציבור מגיע לאחר שבשנת 2013 תוקן חוק החברות הישראלי בתיקון מס' 23 שקבע הוראות בנוגע ליצירת מבנה תאגידי חדש של קרנות לתועלת הציבור. התיקון קבע שלושה סוגים של קרנות - קרן משפחתית, הכוללת עד 20 תורמים; קרן בניהול פרטי, הכוללת עד 20 תורמים בכל שנת כספים; וקרן בניהול ציבורי, שאינה מוגבלת במספר התורמים, ואינה נשלטת על-ידי גורם כלשהו. תיקון זה נכנס לתוקף בשנת 2014 אך מאז ועד היום לא נרשמה ברשות התאגידים אף לא קרן אחת.

במשרד המשפטים ידעו לספר לוואלה כי פניות שהגיעו לידיהם בשנים האחרונות מאותתות כי חלק מהוראות החוק יצרו רגולציה מכבידה מדי, שבפועל מונעת הקמתן של קרנות אלו, וכי החוק, בנוסחו הנוכחי אינו נותן מענה לחלק מסוגי הקרנו. אולי חסרים גם תמריצים חיוביים להקמתן. ולכן ההנחה היא שהקול הקורא יסייע לאמוד בצורה טובה יותר אם ואילו תיקוני חקיקה יש לקדם על מנת לתת רוח גבית לצמיחת הפילנתרופיה בישראל על ידי עידוד הקמת קרנות מסוגים שונים.

עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (כלכלי) מסר לוואלה: "בימים אלה מקדם משרד המשפטים צעדים לעידוד הקמתן של קרנות לתועלת הציבור בישראל. אני מאמין שהקמתן של קרנות כאלו תסייע להגדלת היקף התרומות למגזר השלישי וליצירת עתודות טובות עבורו אשר יבטיחו את המשך מימון עשיית הגופים הפועלים בתחום לשנים רבות. אני קורא לציבור לקחת חלק בתהליך ולסייע בגיבוש הצעדים הנדרשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully