וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכריש נגד הנגיד: פוטין פלש לאוקראינה והפנסיה שלנו תיפגע?

עודכן לאחרונה: 8.6.2022 / 13:50

בעקבות התחזית הקודרת שפרסם אתמול הבנק העולמי, לפיה הכלכלה העולמית מצויה בסכנה, הלכנו אל "הכריש" אמיר איל, שמסביר למה כדאי לקחת את התחזית הזאת בעירבון מוגבל ולמה פוטין חזק בעניינים, וקובע: "שראל היא המקום הכי טוב בעולם היום לחיות בו"

מדי כמה חודשים מעדכן הבנק העולמי, מוסד בנקאי פיננסי בבעלות 189 מדינות בעולם, את תחזית הצמיחה שלו - וזו שפרסם אתמול מדכדכת מאוד. הבנק העולמי חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית ל- 2022, לרמה של 2.9%, לעומת 4.1% בתחזית הקודמת, ועל הדרך הזהיר שכולנו עלולים לחוות שנים של צמיחה חלשה ומחירים גבוהים, שילוב מסוכן שעשוי לפגוע ביציבות הכלכלית של מדינות רבות, שעדיין מנסות להתאושש ממגפת הקורונה.

ואם זה לא מספיק, הבנק צופה ששיעור הצמיחה הגלובלי צפוי להישאר נמוך יחסית עד סוף העשור הנוכחי, זאת בעקבות רמת השקעות נמוכה ברחבי העולם.

נגיד הבנק העולמי, הכלכלן דייוויד מלפאס, העלה את רף הפאניקה הכללית כשכתב במבוא לדו"ח: "הכלכלה העולמים שוב בסכנה. היא מתמודדת עם אינפלציה גבוהה, צמיחה וצמיחה אישית בו זמנית. גם אם ימנע מיתן עולמי, כאב הסטגפלציה (מצב שבו האינפלציה גבוהה, הצמיחה נמוכה ושיעור האבטלה נרחב, כלומר - מיתון לצד אינפלציה ל.ר.) עלול להימשך מספר שנים - אלא אם יהיו עליות גדולות בהיצע".

אחד הגורמים המשמעותיים בהחמרה היא המלחמה באוקראינה, שעלולה לפגוע ברשתות המסחר והפיננסים העולמיות. כלכלת סין תתרחב רק ב- 4.3% לעומת צפי קודם שכיוון ל- 8.1%, ורוסיה תתכווץ בכמעט 9% על רקע הסנקציות המערביות שהוטלו עליה. 75 מיליון בני אדם נוספים צפויים לסבול מעוני חריף. לעומת זאת, כלכלות מהמזרח התיכון אמורות ליהנות ממחירי הנפט הגבוהים ולצמוח ב- 5.3%.

פוטין רוכב על סוס. AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הסוס, ביותר ממובן אחד/AP

פוטין על הסוס

מי שלא נכנס ללחץ מהאפוקליפסה של הבנק העולמי הוא "הכריש", רו"ח אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות "אינפיניטי-אילים". "אני מתייחס בספקנות רבה לפרסומים של הבנק העולמי", הוא מרגיע. "הדו"חות שלו מתפרסמים בתזמונים שלא מאפשרים לו להביא תמונת מצב עדכנית בשוק דינמי.

"אפשר להתחיל במלחמה באוקראינה. למרות הדיווחים בתקשורת, המלחמה היא חד צדדית. האוקראינים נכנעים והרוסים כבשו כליל את אזור המזרח ומתקדמים בכל הכוח לדרום כדי לקבל גישה לים. מפעל המתכת העצום 'אזובסטל' במריופול, שהקים סטלין, והיה במצור נכבש ובקרוב הם יתחילו לייצא ממנו פלדה לרחבי העולם. המלחמה תמשך עוד כמה חודשים, כי האירופאים והמערב מלבים אותה.

מצד אחד התקבול היומי של האיחוד האירופי לגז ונפט עומד היום על 250 מיליון יורו, כשלפני המלחמה הוא היה רק 120 מיליון יורו ליום, זאת אומרת שהסנקציות הן למתק שפתיים בלבד, ומהצד השני אירופה שולחת לאוקראינה נשק בכמויות. אין סנקציות, כי כל מדינה שומרת על הכלכלה שלה. גרמניה, תקרוס ומפעלים בה יסגרו אם לא יהיה לה נפט רוסי.

נכון, המצב העולמי כרגע לא מעודד, אבל הוא ישתנה בהדרגה לטובה בקרוב, כשהרוסים יתחילו לייצא מאוקראינה פלדה וחיטה. ההודים הגבירו את ייבוא הנפט והסינים קונים נפט במחיר קבוע. פוטין חזק מאוד על הסוס ואף אחד לא אומר את זה. מבחינת שרשרת האספקה לא יהיה מחסור באנרגיה וחיטה. אם היה מחסור בחיטה, מחיר האורז היה עולה, כי 'אם אין חיטה תאכלו אורז'. ומחיר האורז לא עלה".

אז למה בישראל מחיר הלחם הלא מפוקח התייקר?
"כי אפשר להעלות מחירים. במצרים חיים מאה מיליון אנשים שצורכים חיטה בכמויות. אם לא תהיה חיטה מאוקראינה, הם יביאו חיטה מהודו. שום דבר לא באמת קטסטרופלי".

הנפט שובר שיאים. אנחנו משלמים כמעט שמונה שקלים לליטר בתחנות הדלק.
"העלייה במחיר הנפט לא קשורה לפוטין אלא לביידן שעשה שרשרת החלטות כושלות, שהעיקרית היא חיסול תעשיית פצלי השמן בגלל איכות הסביבה ועכשיו הוא עושה רוורס וחוזר בו. ביידן ביטל את צינור הגז-נפט מקנדה בגלל אותה הסיבה ושרף את הקשרים עם סעודיה, יצרנית נפט ענקית, בגלל איראן. אם הסעודים יפתחו את הברז, מחיר חבית יכול לרדת לסביבות 60 - 70 דולר. כל 'המפחידים' מדברים על 140 דולרים לחבית, כי אנשים רוצים לשמוע פחד וחשש".

אתה אומר בעצם שהבנק העולמי מייצר לעצמו כסת"ח. עדיף מבחינתו לתת תחזית קשה שתתבדה ותחזית טובה שלא תעמוד במבחן המציאות.
"ארגונים כאלה תמיד דואגים קודם כל לעצמם, הרי המצב כל כך דינמי שהוא יכול להשתנות בשבועות - חודשים. כדי לחזות נכון צריך להבין את האינטרסים של מי שקובע אותם ולזהות מי מאפשר להם לקרות.

האינטרס האמריקאי הוא שהנפט ירד ולא יעלה. ביידן עשה נזק ועכשיו לך תוציא את האבן שהוא זרק, לך תשנה את היחסים עם הסעודים, שמרוויחים עכשיו הון בזכותו. בסופו של דבר הוא חיזק את הרוסים והאיראנים. מה שבטוח הוא שהבנק העולמי לא יצא נגדו".

אלא שאם חושב מישהו שהעמדה הנחרצת של איל מלמדת על התפעלות מהמצב הקיים, הרי שהוא טועה: "אסור לטעות. התמונה המקרו הכלכלית כרגע היא בכי רע, עם אינטרסים מאוד חזקים ומדינות יודעות מה עליהן לעשות כדי לשנות אותה. מלחמת הסחר תאלץ את הסינים למכור יותר, ארה"ב תפתח החוצה, כך שסך הכל מדובר במצוקה זמנית ומקומית".

אמיר אייל הכרישים 1. יח"צ,
אמיר איל. "הכריש" ואיש העסקים שעונה לנגיד הבנק העולמי/יח"צ

המופע של שנות ה-70

לא בכדי המצב הנוכחי מזכיר לאנליסטים של הבנק עולמי את המשבר בשנות ה-70, שהיה בו שילוב של זינוק במחירי הנפט והעלאות ריבית, מה שיצר סטגפלציה, כשההבדל הגדול הוא הדולר הנמוך ומחירי הנפט הזולים. נשיא הבנק, מלפאס אומר שכדי להפחית את הסיכונים, על מקבלי ההחלטות לסייע לאוקראינה, לפעול נגד העלייה במחירי הנפט והמזון, לסייע בהקלה בהחזרי חוב, ולהאיץ את המעבר לכלכלה שהיקף פליטות הפחמן בה נמוך.

מה מדינת ישראל צריכה לעשות כדי להתמודד עם המשבר? אמיר איל אומר שהבעיה שלנו פחות גדולה משל אחרים, שזה כבר משמח. "יש לנו משק קטן ואחנו יכולים לייבא לפה כל מה שמתייקר מבחוץ, כמו שידענו לעשות עם המסכות. גם העלייה במחירי הנדל"ן היא החלטה ניהולית. העובדה היא שהאינפלציה שלנו, שעומדת על 4%, נמוכה משל מדינות אחרות ודומה לזו של שווייץ. אגב, הציפיה היא שהאינפלציה בארה"ב תצטמק מ- 8% היום ל- 5% בקרוב.

למדינת ישראל יש את הפריבילגיה לצלוח את התקופה הזאת בצורה טובה. יש לנו עצמאות אנרגטית, אנחנו מייצאים גז וקונים אותו בחצי מחיר מהמאגרים שלנו בגלל ההסכם המדהים שנעשה פה וקיבל כל כך הרבה ביקורת ואסור לשכוח כמובן שאנחנו גם מעצמה טכנולוגית. יש לנו את הקלפים הכי טובים שיהפכו לטובים יותר כשביידן יגיע הנה ביולי ויחתם הסכם עם סעודיה".

איך האזרח הישראלי צריך להתמודד עם ההשלכות העולמיות האלה?
"תמיד צריך לכלכל את מעשינו בתבונה, לחסוך ולא לחיות כאילו אין מחר. כולנו בסופו של דבר בבורסה דרך הפנסיות, קופות הגמל וההשתלמות, ורק בשוליים נמצאות ההשקעות הפרטיות. מה שחשוב זה לא להיכנס לפאניקה. יש לנו את כל הסיבות לשבת ולהסתכל על העולם ממקום בטוח יחסית, כי רוסיה ואוקראינה לא ממש מעניינות אותנו. ישראל היא המקום הכי טוב בעולם היום לחיות בו והכל תלוי איך נשחק בקלפים המדהימים שקיבלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully