וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים מהנוער: כל מה שצריך לדעת על עבודות בחופשת הקיץ

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 11.6.2022 / 7:22

חודש יוני הוא לא רק החודש שבו מסתיימת שנת הלימודים, אלא גם החודש שבו בני נוער רבים מחפשים עבודה לקיץ. כמה מגיע להם ואילו משרות ממתינות בחוץ? הנה כמה דברים שכדאי לדעת, רגע לפני שעושים את הצעד הראשון בשוק העבודה

בימים אלה בני נוער רבים מחפשים מקומות עבודה לחופש הגדול. במקביל, ישנם לא מעט מעסיקים שפותחים שעריהם ושמחים לקלוט את החבר'ה הצעירים, שבחודשי הקיץ מקלים, ולו במעט, על המחסור בעובדים שקיים בחלק מהענפים.

"להבדיל מהתקופה המקבילה אשתקד, אז היינו במשבר הקורונה, שוק התעסוקה נמצא עכשיו עם אחוז אבטלה נמוך מאוד, כל המשק נמצא בצמיחה, ואין מספיק ידיים עובדות לתחומים השונים", אומרת ליאת בן תורה-שושן, מנהלת תחום קריירה ב- AllJobs.

"למשל אצלנו באתר, ישנה עלייה של 38% בין חודש מאי 2021 למאי 2022 במשרות המתאימות גם לבני נוער. המספר עומד כעת על 560 משרות, וישנה גם עלייה של 31% בין אפריל למאי השנה. כמו כן, במקביל, אנחנו כבר מתחילים לראות את ההתעוררות של אותם בני נוער שמחפשים עבודה לקיץ. רואים עליה של 20% בחודשיים האחרונים בביקוש למשרות המתאימות להם".

על פי החוק, גיל ההעסקה המינימלי לנוער בתקופת הלימודים הוא 15 שנה. ניתן להעסיק ילדים שמלאו להם 14 שנים בתקופת חופשת לימודים רשמית כגון חופשת הקיץ, בתנאי שמדובר בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותם. שכר מינימום לנוער: עד גיל 16: 21.45 שקל לשעה; בגיל 16-17: 22.98 שקל לשעה; בגיל 17-18: 25.43 שקל לשעה.

לדברי בן תורה-שושן, בני נוער יכולים להשתלב בממכר מזון, בחנויות בקניונים, בעולם המסעדנות, במלונאות, בהדרכה בקייטנות, ויש גם כאלה - בעלי אופניים חשמליים - שמשתלבים בתפקידים של שליחויות. "בדרך כלל, בני נוער הם כוח עבודה זמני שהמעסיק מראש יודע שמגייס אותם לרוב ליולי-אוגוסט, אבל זו בהחלט עזרה לחודשי הקיץ הלחוצים", היא אומרת.

יו מג'יק פאלאס אילת פתאל. איה בן עזרי,
מלון יו מג'יק פאלאס (רשת פתאל) באילת. בבתי המלון מחכים לעובדים הצעירים - ולא רק להם/איה בן עזרי

חום יולי-אוגוסט

"בענף המלונאות, כמו בענפים אחרים, יש עדיין מחסור בעובדים", אומר ערן טובול, מנהל משאבי אנוש של רשת פתאל. "בני נוער הם לא החלופה המלאה למחסור הזה. אנחנו עובדים באפיקים שונים כדי לגייס, כמו למשל בשיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי לטובת שילוב אנשים ותיקים בעבודה.

אבל בני נוער בהחלט מסייעים לנו בעונה החמה. במשך שנים אנחנו מגייסים עשרות רבות של בני נוער מגיל 16 ומעלה, החל מסיום הלימודים ועד סוף אוגוסט. אנחנו מגייסים למגוון רחב של תפקידים בהתאם לצרכים של המלונות באזורים השונים, מאילת ועד טבריה. הם יכולים לעבוד כנערי בריכה, בחדרי אוכל, או בתפקידי שרות שונים. קיץ זו עונה עמוסה, אנחנו מתגברים את השרות שלנו בבתי המלון, ויכולים לקלוט אותם".

-איך מתקבלים לעבודה?
"יש לנו מוקד גיוס רשתי, אפשר לפנות בטלפון למרכז התעסוקה של פתאל או למייל. אנחנו גם יוזמים בכל קיץ שיתופי פעולה עם בתי ספר. למשל בדימונה יש בית ספר שמלמד טבחות שאנחנו מלווים אותו ביום יום, ומשלבים את החבר'ה בקיץ אצלנו בעבודה שוטפת".

-מהו השכר של בני הנוער?
"30-35 שקלים לשעה, תלוי תפקיד ותלוי אזור. יש גם חבילת תמריצים. למשל באילת, מי שיעבוד חודשיים מלאים, יקבל עוד 1,000 שקל בנוסף לשכר שלו".

ערן טובות מנהל משאבי אנוש רשת פתאל. רשת פתאל,
ערן טובול, מנהל משאבי אנוש של רשת פתאל/רשת פתאל

בני נוער יתקבלו בברכה גם ברשת קרביץ. "אנחנו מגייסים לתקופת הקיץ קרוב ל-500 בני נוער", אומר מאור ארצי, סמנכ"ל קמעונאות בקבוצת קרביץ.

"לשמחתי, בזכות הפריסה הגיאוגרפית שלנו אנחנו פוגשים את כל שכבות האוכלוסייה, מרכז ופרפריה, מקריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. אנחנו מגייסים החל מגיל 16, לתפקידי נציגי מכירות, עבודה בקופה ורצפת המכירה. מי שמעוניין, יכול להשאיר פרטים באתר שלנו או פשוט לגשת לאחד הסניפים הקרובים למקום המגורים ולהתעניין".

מאור ארצי, סמנכ"ל קמעונאות קבוצת קרביץ. יח"צ,
מאור ארצי, סמנכ"ל קמעונאות בקבוצת קרביץ/יח"צ

לפני שהחבר'ה מתחילים לעבוד בסניפים, מספר ארצי, "אנחנו עושים להם הדרכה בקבוצות בזום, שבה מעבירים את המידע המקצועי, בין היתר מה זה תיק אורתופדי, איך מתאימים ציוד על פי גיל, איך ניגשים ללקוח, כיצד מייצרים שיחת מכירה נאותה, איך ניגשים לילדים שהם הקהל המרכזי שלנו בקיץ. חשוב לנו לתת להם את הכלים ואת הידע הרלוונטי. בני הנוער מתייחסים להדרכה הזאת מאוד ברצינות".

-מהו התגמול?
"אנחנו משלמים מה שנדרש במסגרת החוק. זה יוצא בסופו של דבר הרבה יותר משכר מינימום בזכות תגמולי מכירות, תחרויות וצ'ופרים שהם מקבלים. אנחנו פותחים קבוצת ווטסאפ, מעודדים אותם למכירות, מפרסמים מי מכר יותר, מעודדים עשיה פורייה ומשותפת".

העבודה היא אמנם בחודשי יולי-אוגוסט, אך לדברי ארצי, "לא מעט בני נוער בוחרים לעבוד גם אחרי הקיץ במשמרות שהם יכולים לתת אחרי שעות הלימודים. כמו כן, 60% ממי שעובד אתנו בקיץ, כבר חוזר אלינו בקיץ שאחריו וכולם מבסוטים מזה".

סניף קרביץ. באדיבות קרביץ,
סניף קרביץ. בני נוער רבים נשארים גם אחרי הקיץ/באדיבות קרביץ

מבחן בניקיון

"אנחנו קולטים בקיץ בכ-60 מהסניפים שלנו ברחבי הארץ, כ-800-1,000 איש, מתוכם 70% בני נוער", אומרת רעיה אברמוביץ', סמנכ"לית רשת בורגראנץ'.

"זה בנוסף לעובדים הקיימים ברשת. זו תגבורת לחודשי יולי-אוגוסט, המהווים את רוב העבודה. אנחנו מחכים לחודשיים האלה כל השנה. אנחנו קולטים בני נוער למגוון תפקידים, כגון עובדי מטבח, עובדים בקופות, בלובי, שליחים וגם מנהלי משמרת. השכר הוא שכר מינימום על פי החוק. מי שלמשל אחראי משמרת, מקבל 3-4 שקלים יותר לשעה".

-ההיענות גבוהה?
"יש הרבה שרוצים, לא כולם מתקבלים בסוף. עושים להם הדרכה קצרה וראיון, ואז שלושה מבחנים בנושאי ניקיון, בטיחות והגנה, ובטיחות מזון. מי שמעוניין, יכול להגיע דרך האתר או לגשת ישירות לסניף ולהתעניין".

לדברי אברמוביץ', התגבורת של בני הנוער מאוד עוזרת, "אבל הבעיה היא שהם באים ליולי-אוגוסט, רק חלק ממשיכים אתנו במהלך השנה, ואז באחד בספטמבר חסרים עובדים. במהלך השנה, כשהנוער לומד, יש מצוקה בכוח אדם בשעות הצהריים והבוקר בכל ענף המזון. בקיץ הם מאוד עוזרים. אנחנו רוצים לעודד אותם לעבוד גם אחרי הקיץ. יש לנו הסכם קיבוצי לנוער, הם מקבלים הטבות שונות, יש תוספת ותק אחרי שלושה חודשים ואחרי חצי שנה, יש טקסים של עובדים מצטיינים פעם בשנה. אנחנו מנסים לשמר את העובדים".

בורגר ראנץ'. יח"צ,
בורגראנץ'. קולטים בני נוער למגוון תפקידים/יח"צ

רשת האופנה תמנון מעסיקה כ-200 בני נוער לאורך כל השנה, כשבחודשי הקיץ עולה מספר העובדים בערך בכ-50.
בין המשרות המוצעות: עבודת מכירות, פריקת סחורה, סידור הסניף, עבודת קופה. דרישות התפקיד הן רצון טוב, מוטיבציה ואחריות. לקראת חודשי הקיץ, הרשת מפרסמת מודעות דרושים בסניפים עצמם, באתר החברה ובמדיות החברתיות. "אנחנו מעסיקים בני נוער לאורך כל ימות השנה, כשבחודשי הקיץ המספרים עולים. אנו מאמינים בהם ושמחים לתת להם את ההזדמנות להשתלב במעגל העבודה", אומר אלי פלוס, מנהל רשת תמנון. "לא מעט מעובדי החברה כיום התחילו לעבוד אצלנו כבני נוער. זיהינו את הפוטנציאל הטמון בהם, הענקנו להם הכשרה וכלים לצמוח ולהתפתח עם הרשת, וכיום הם במשרות ניהול שונות, חלקם אף שולחים את דור ההמשך לעבודה בסניפי הרשת. ענף התעסוקה נמצא במצוקה קשה מבחינת כוח האדם, בעיקר באזור המרכז, ותקופת הקורונה רק החמירה את המצב. אנו מאמינים כי בני הנוער יכולים לסייע לענף להתמודד עם המחסור בכוח אדם, ושרצון טוב ומוטיבציה אמיתית יכולים לפצות על חוסר ניסיון".

רשת סטוק. יח"צ,
רשת הסטוק/יח"צ

להתפרנס בזכות עצמם

גם ברשת "הסטוק" נערכים לקראת ימי הקיץ העמוסים וקולטים בני נוער לתגבור העובדים בחנויות ברחבי הארץ. "תקופת הקיץ וטרום החזרה ללימודים דורשת מאתנו היערכות מיוחדת", אומר עופר ברק, מנכ"ל הרשת.

"עובדים רבים יוצאים לחופשים, ועומס העבודה דורש מאתנו להיערך בצורה נכונה. כמדי שנה אנו נערכים לגייס בין 150-200 בני נוער בגילי 17-18 לתפקידים של מוכרים בחנויות וקופאים, כאשר בחודש אוגוסט המספר מגיע לקצה העליון. אנו משלמים להם על פי חוק והמצטיינים גם מקבלים מאתנו בונוסים כספיים".

עופר ברק מנכ"ל רשת הסטוק. באדיבות רשת הסטוק,
עופר ברק, מנכ"ל רשת הסטוק/באדיבות רשת הסטוק

בתחילת אוגוסט, מספר ברק, מתחיל ברשת הסטוק פסטיבל "בק טו סקול", ולבני הנוער שעובדים אצלם יש חשיבות רבה. "הם מכירים את המוצרים, יודעים מה החברים שלהם מעדיפים והם אנשי המכירות הטובים ביותר לבני גילם", הוא אומר.

"בנוסף, אנו רואים חשיבות רבה בהעסקת בני נוער, בפרט בחופשת הקיץ הארוכה. במסגרת העבודה בסניפים הם לומדים לקחת אחריות ולהתפרנס בזכות עצמם, דבר המחזק את המסוגלות, העצמאות והערך העצמי שלהם. מדי שנה אנו גם עדים לכך שבני הנוער העובדים ברשת אינם נופלים באיכותם וחריצותם משאר העובדים. יש לנו נוער נהדר ואנו שמחים לתת לו מסגרת תעסוקתית".

אדם ברקת מנכ"ל סחבק. יח"צ,
אדם ברקת, מנכ"ל סחבק - אתר המשרות לצעירים/יח"צ

"בימים אלה יש עליה של 40% במחפשי עבודה בגילי 16-17 גם לעומת מה שהיה בתקופה המקבילה אשתקד, וגם לעומת החודשים הקודמים בשנה הנוכחית. עכשיו זה הפיק של הצעירים בכל הנוגע לחיפוש עבודה", מסכם אדם ברקת, מנכ"ל סחבק - אתר המשרות לצעירים.

נכון לכתיבת שורות אלה, יש באתר 425 משרות המתאימות לגיל 16 פלוס. ברקת מגדיר את האתר כסוג של האינסטגרם של שוק התעסוקה.

"עולם הדרושים הוא קצת אפור, ואנחנו בסחבק מכניסים הרבה צבע, הרבה חוויית משתמש לעולם הזה", הוא אומר ומציין שלפני הקורונה לתחום ההסעדה והאופנה, למשל, היה קל יותר לגייס. "בתקופת הקורונה הגיוסים הפכו להיות קשים יותר.

ואילו עכשיו למשל יש עליה של 30% בכמות בני נוער המחפשים עבודה בתחום האופנה. הרבה בני נוער מגישים בימים אלה מועמדות לתפקידים האלה לקיץ, ולמעסיקים בענפים האלה יש יותר מועמדים. אגב, בדרך כלל מגייסים לא היו אוהבים לגייס בני נוער לרוב התחומים, מפני שעד שאתה מכשיר מישהו, הוא חוזר ללימודים. אבל נראה לי שעכשיו לחלק מהמעסיקים שמתקשים בגיוס, כבר לא תהיה ברירה.

למשל, לפחות שניים ממותגי האופנה הגדולים ביותר בארץ, שבעבר בתקופה הזאת לא היו מגייסים בני נוער, כבר יצאו עם קמפיינים כדי לגעת בקהל הזה. יש גם חברות אופנה שהעלו עכשיו שכר ב-3 שקלים לשעה, ואפילו ראינו יותר, כדי להצליח לגייס, ולא רק בני נוער אלא צעירים בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully