וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאור השמש לכתמים על העור: כל מה שכדאי לדעת על הגנה מקרינה

עודכן לאחרונה: 10.6.2022 / 7:28

לאור השמש יתרונות רבים כמו ייצור ויטמין D המשפיע לטובה על מצב הרוח, אבל הסכנה אורבת גם כשאיננו מודעים, שכן קרינת UV (Ultraviolet) היא בלתי נראית לעין. רגע לפני שתתמסרו לשמש הקיצית, הבאנו את עצותיה של ד"ר מרינה לנדאו: כיצד למנוע ולטפל בכתמים על העור?

"לקורטוב של אור שמש יש יתרונות רבים: הוא מעודד ייצור של ויטמין D, מסייע בשליטה מסוימת בבעיות עור כרוניות (דוגמת פסוריאזיס) ונותן תחושה כללית טובה. אבל! קרני השמש יכולות ליצור נזק רב לעור - החל מכוויות צורבות, דרך קמטים וכתמים, וכלה בנגעים טרום-סרטניים וסרטן העור", מסבירה ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה, מהרופאים המומחים בעולם בתחום הצערת העור.

מסתבר שהסכנה אורבת גם היכן שאיננו יכולים לראות: קרני UV (Ultraviolet) הן הרכיב בתוך קרינת השמש המסוכן ביותר לבני האדם, והקושי להתגונן מפניהן הוא אמיתי, שכן מדובר בקרינה שהיא בלתי-נראית לעין אנושית ולכן אין "רמה בטוחה" של חשיפה לקרני UV.

גיף של אישה משפריצה מקדם הגנה. Giphy
איך לנצל את החיובי שבאור השמש ולהימנע מנזקי הקרינה?/Giphy

"כמות קרינת ה-UV המגיעה לפני כדור הארץ גדלה באופן כללי, בעיקר בחצי הכדור הצפוני, וזאת בשל הידלדלות שכבת האוזון. כמות הקרינה אף עולה בשעות מסוימות של היממה. למשל, במדינות הקרובות יחסית לקו המשווה, קרינת השמש תגיע לשיא בין השעות 10 בבוקר ל-16:00 אחרי הצהריים. קרני השמש בשעות אלה הן עוצמתיות ביותר, ואפילו למסנן קרינה יהיה קשר להגן על עורנו מפניהן", מציינת לנדאו.

אומנם שמשות זכוכית, עננות ואף עשן מסננים כמות ניכרת מאור השמש, אך קרני UV עצמן יכולות לחדור לא רק עננות, אלא גם מטר שלם של מים, ולגרום לכוויות גם כשאנחנו מתחת למים.

על כן, שאלנו את ד"ר לנדאו, המומחית לרפואת עור, על סוגי הכתמים על הפנים, על הסיבות להופעתם, על דרכי הטיפול בהם ושאלת השאלות: האם מותר לטפל בפיגמנטציה ולהשתמש בחומרי הבהרה גם בקיץ?

פיגמנטציה. ShutterStock
מה גורם להופעת כתמים על העור, כיצד ניתן למנוע ואיך מטפלים?/ShutterStock

מהם הגורמים להופעת כתמים על העור?

חשיפה לקרינת השמש, יחד עם עשן סיגריות ורדיקלים חופשיים, מהווה את הסיבה האקסטרינזית (חיצונית, שאיננה תלויה בגנטיקה) העיקרית להזדקנות מואצת של העור. היא מייצרת פיגמנטציה וקמטים שונים על העור, ותורמת לאובדן האלסטיות שלו ומראהו המלא.

כשמדברים על פיגמנטציה, מתכוונים לגוון בלתי אחיד של העור. היות והפיגמנט הכי נפוץ בעור הוא מלנין, שהוא בעל גוון חום, ברוב המקרים הפיגמנטציה מתבטאת בהופעת כתמים חומים בעור הפנים או הגוף. פיגמנטציה עודפת יכולה לנבוע מסיבות שונות, לכן השלב הראשון בטיפול הוא קביעת אבחנה נכונה.

פגימנטציה בעור. ShutterStock
פיגמנטציה: גוון בלתי אחיד של העור/ShutterStock

אלו סוגי כתמים קיימים?

מלזמה או פיגמנטציה הורמונלית: מופיעה כמעט בלעדית בקרב נשים בגיל הפוריות. היא מופיעה במרכז הפנים בצורת "פרפר" - על עור השפה העליונה, לחיים, גשר האף ומרכז המצח. לא תמיד כל האזורים מעורבים באותה החומרה.

פיגמנטציה פוסט דלקתית: מופיעה בצורת כתמים חומים לאחר טראומה לעור: כוויה או פציעה, אבל גם לאחר טיפולים כמו לייזר או פילינג. פיגמנטציה זו מופיעה בגברים ובנשים בעלי גוון עור כהה יחסית. צורת הפיגמנטציה קשורה לצורת הטראומה - כגון כתמים או פסים.

כתמי שמש: מופיעים בצורת כתמים חומים באזורי עור חשופים לשמש באנשים בעלי גוון עור בהיר יחסית, כביטוי של נזקי שמש בגיל צעיר. כתמי שמש מופיעים בעור הפנים, בידיים ובקרקפת - בגברים ונשים. הבסיס לכתמי שמש הוא שינוי במבנה העור, יחד עם יצירת יתר של מלנין.

פיגמנטציה מעורבת: סוגי פיגמנטציה שונים יכולים להופיע יחד, למשל מלזמה וכתמי שמש בעור הפנים.

דר מרינה לנדאו. שרון לוין,
ד"ר מרינה לנדאו/שרון לוין

איך אפשר לטפל בפיגמנטציה?

הטיפול בפיגמנטציה תלוי באבחנה, אבל בכל סוגי הפיגמנטציה הצלחת הטיפול תלויה גם בהימנעות מחשיפה לשמש.

הטיפול במלזמה מתחיל בקרם הבהרה רפואי על בסיס רטין A והידרוקינון. ניתן לשלב פילינגים קלים ושיטות שונות להחדרת חומרים מפרקי מלנין דרך העור. בשנים האחרונות נכנסה לשימוש תרופה הנקראת הקסקפרון לטיפול במלזמה. הטיפול בפיגמנטציה פוסט דלקתית דומה לטיפול במלזמה.

עבור המעדיפים טיפול שאיננו כרוך במרשם רפואי, ניתן כיום למצוא חומרים פעילים קוסמטיים, אשר הוכחו כבעלי יעילות משמעותית בעיכוב ודיכוי של ייצור הפיגמנט מלנין. אלה למעשה "שוברים" את השרשרת הביולוגית שתוצאתה ייצור עודף של מלנין, הבאה לידי ביטוי בכתמי היפר-פיגמנטציה.

אלפא ארבוטין היא דוגמה לחומר פעיל, המופק מזרעי פירות היער של פרי הקיניקיניק (Kinnikinic) והוכח כבעל תכונות דומות לזה של הידרוקינון (המותר במרשם רופא בלבד).

במקרה של כתמי שמש, הטיפול הנכון ביותר הוא פילינג בינוני או טכנולוגיות לייזר ספציפיות לכתמים. במקרים אלה יש להיערך לשבוע החלמה בבית.

מאחר ומרב סוגי הטיפולים בפיגמנטציה כרוכים בשימוש בחומרים פעילים קרטוליטיים (בעלי אפקט קילוף) או התערבות טכנולוגית אחרת - הפוגעים באופן מכוון ומבוקר במחסום העורי שלנו, חשוב להשלים את הטיפול באמצעות חומרים המשקמים את המחסום האפידרמלי. מחסום אפידרמיס צפוף וחזק יסייע אף הוא בסינון של חלק מסוגי קרינת השמש.

אישה עם פיגמנטציה מורחת קרם. ShutterStock
איך אפשר לטפל בפיגמנטציה?/ShutterStock

האם ניתן להירפא ממלזמה?

מכל הפיגמנטציות, מלזמה נחשבת לעקשנית מול הטיפול. זאת, משום שמלזמה היא תופעה כרונית הדורשת טיפול מתמשך ולא חד-פעמי. לאחר הסרת הפיגמנטציה הזו, יש להמשיך בטיפול מונע עד גיל המנופאוזה, שאז רמת ההורמונים יורדת באופן עצמוני ובעיית המלזמה נפתרת לרוב.

ולשאלת הרוב, האם מותר להשתמש בקרם הבהרה גם בקיץ? התשובה של ד"ר לנדאו היא "בהחלט כן, כמובן בשילוב עם הגנה מקסימלית משמש".

מעבר להיותה של ד"ר מרינה לנדאו דרמטולוגית בכירה, היא גם המפתחת של סדרת MAHUT - קו מוצרים דרמו-קוסמטיים, לטיפול, שיקום והגנה לעור.

מוצרי מהות של דר מרינה לנדאו. יחצ דג הזהב,
מוצרי מהות של ד"ר מרינה לנדאו/יחצ דג הזהב

כשאנחנו מטיילים, אנחנו נחשפים לסוגי אקלים שונים, לטמפרטורות משתנות ולאחוזי לחות שאינם יציבים. לא משנה אם שרב כבד מקבל את פניכם או קור עז נושף בעורפכם - רצוי ומומלץ שתגנו על העור מפני זעזועים.

המוצר שממליצה עליו ד"ר לנדאו הוא SUPCERAT מסדרת MAHUT, שהוא קומפלקס של רכיבים פעילים (סרמידים, פפטידים ואנטי אוקסידנטים) אשר משקמים באינטנסיביות את מחסום האפידרמיס ומחזירים את העור לפונקציונליות המלאה שלו.

כל מוצרי סדרת מכילים את קומפלקס SUPCERAT, שאותו היא פיתחה במעבדות בריביירה הצרפתית

המחירים למוצרי הסדרה:החל מ-335 שקל, לפרטים נוספים, https://www.drmarinaclinic.com/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully