וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגע וברח" מאופניים חשמליים - מי יפצה את הולכי הרגל?

עו"ד אסף ורשה

12.6.2022 / 13:22

בן 70 נדרס ונהרג מפגיעת רוכב אלמוני, בת 10 נותרה נכה. הפיצוי? 0 שקלים. קורבנות תאונות אופניים חשמליים מופקרים בשטח, והגיע הזמן לחקיקה מוסדרת בנושא

יום חמישי לפני כשבועיים. למשרדי נכנסות אימא וילדה כבת 10 שמדדה בהליכתה ונראית סובלת מאוד. בירור קצר מעלה כי רק לפני כיומיים, השתחררה מבית החולים לאחר אשפוז של למעלה מחודש, במהלכו גם עברה מספר ניתוחים.

העתיד במקרה שלה אינו מבשר טובות: אופי הפגיעה וחומרתה מנבאים כי תיוותר בה נכות צמיתה, עם מגבלה מוטורית. יתכן גם שלאור הפציעה בראשה, היא תסבול מפגיעה בהתפתחות הקוגניציה והכישורים המנטליים. בשורה התחתונה, קרוב לוודאי שהיא תתקשה להשתלב במעגל התעסוקה ולפתח חיים נורמטיביים.

הבעיה היא כי במקום שהיא תקבל פיצוי כספי שמשקף את עומק פציעתה, היא תיוותר ללא כלום. מדוע? גם היא, כמו נפגעים רבים אחרים, היו מעורבים בתאונת פגע וברח במהלכה, רוכב אופניים חשמליים פגע בהולך רגל, אך במקום לעצור על פי חובתו החוקית, להושיט סיוע ככל שידו מגעת ולהמתין להגעתה של ניידת משטרה - הוא נס על נפשו, מותיר את הילדה שרועה על הקרקע.

כך, למשל, אירע גם ביפו כאשר ילד בן ארבע ספג חבטה קשה בראשו מפגיעת אופניים חשמליים בטיילת. המשטרה חוקרת חשד לתאונת פגע וברח, לאחר שהרוכב נמלט מהמקום. במקרה נוסף שדווח לאחרונה, בן 70 נדרס ונהרג כתוצאה מפגיעה של רוכב אופניים אלמוני.

פצועים "קלים" בתאונות. ShutterStock, ShutterStock
בהיעדר חקיקה בנוגע לאופניים החשמליים, הנפגע מופקר לגורלו/ShutterStock, ShutterStock

פגע וברח - התופעה רחבה בהרבה ממה שהציבור מכיר

ככלל, תופעת 'פגע וברח' בכללותה, רחבה הרבה יותר מכפי שנדמה לכם, אך רק מקרי המוות או הפציעות הקשות מגיעים לתודעה הציבורית. על פי נתוני משטרת ישראל, מדי שנה מתרחשים עשרות מקרים בהם כלי רכב ממונעים פוגעים בהולכי רגל ומפקירים אותם להתבוסס בדמם. העניין הוא כי בשונה מפגיעת מכונית, כי אז קרנית נכנסת לתמונה ומפצה את הניזוק, כאשר מדובר על פגיעת אופניים או קורקינט חשמלי - הנפגע נאלץ לממן מכיסו את ההשלכות הכלכליות של התאונה.

מציאות אבסורדית זו מתקיימת גם לאור פסיקה של בית המשפט העליון, שקבע כי "אופניים עם מנוע עזר" כהגדרתם בתקנות התעבורה, הלוא הם אופניים חשמליים, אינם עונים להגדרת "רכב מנועי" שבחוק הפיצויים. על פי פסק הדין, תאונת דרכים בין "רכב מנועי" לאופניים חשמליים נחשבת ל"תאונת דרכים".

המשמעות היא שדינו של רוכב אופניים חשמליים כדין הולך רגל ולכן רוכב האופניים יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב. מנגד, על תאונה בין הולך רגל לאופניים חשמליים לא חל חוק הפיצויים, ולרשות הולך הרגל הנפגע עומד המסלול הנזיקי הרגיל. כלומר, יהיה על הולך הרגל להגיש תביעה נגד רוכב האופניים ולהוכיח שהיתה לו אחריות כלפיו ושהיא הופרה בעקבות רשלנות רוכב האופניים החשמליים וכי כתוצאה מההפרה הולך הרגל נפגע ונגרם לו נזק.

ומה הדין במקרה בו הרוכב נמלט? אם הנפגע רכש מבעוד מועד כיסוי בגין אובדן כושר עבודה או תאונות אישיות - הוא יצליח לקושש כמה שקלים, אך אם אחרת ובהנחה כי אין מדובר על תאונת עבודה - הוא יוותר בעירום כלכלי, מופקר לגורלו.

הפתרון לתסבוכת זו יכול לבוא אך ורק על דרך החקיקה. הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים להלן - קרנית היא תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. למעשה, היא נכנסת לתמונה רק במקרה של פגע וברח או שלנהג הפוגע אין ביטוח. הבעיה היא כי חבותה חלה רק על נפגעי כלי רכב מנועיים. אופניים וקורקינטים חשמליים - אינם נכללים תחת הגדרה זו. אי לכך, מן הראוי שהחוק יתוקן כך שהולכי הרגל שנפגעו בנסיבות כאלו, לא ימצאו את עצמם מתמודדים לבד עם החיים בצל הפציעה.

הכותב הוא יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully