וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית שלושת המשרדים: יותר דירות ותנאים משופרים לזכאים

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 16:35

הרחבת מלאי הדירות שיגורלו במסגרת "דירה בהנחה" תשלום הצמדה לפי שנת 2020 והעלאת אחוז בני המקום בהגרלה, אלו חלק מהצעדים עליהם הכריזו שרי האוצר הפנים והשיכון. כל הפרטים בפנים

במסיבת עיתונאים שנערכה במשרד האוצר בירושלים, הציגו היום שרי האוצר, השיכון והפנים.את תוכנית הדיור החדשה, במסגרתה תורחב תוכנית "דירה בהנחה", יוקטנו מרווחי הרווח של הקבלנים, תקודם בנייה ברשויות מקומיות ואזוריות ותיושם שיטת בנייה מתועשת ומהירה.

אז מה מציעים השרים על מנת להתמודד עם עליית מחירי הדיור? במסיבת העיתונאים המשותפת הציבו ליברמן, אלקין ושקד יעדים שאפתניים למדי שאמורים להתבצע במשך ארבע שנים. השרים דיברו על 280,000 התחלות בנייה ו- 70,000 התחלות בכל שנה. בתוך כך דובר על תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון, מהן 125,000 בכל שנה. בנוסף הוחלט על פרסום 300,000 מכרזים ליחידות דיור בקרקעות מדינה ו- 75,000 יחידות דיור בכל שנה.

ואיך מתכוונים השרים לממש את התוכנית שלהם? בכל הנוגע להגדלת ההנחה וההיצע ב"דירה בהנחה" השרים דיברו על העלאת גובה ההנחה לזוכים בדירות עד לגובה של 500 אלף שקל, בהצמדה לשומת דצמבר 2020.
עוד הוצע להרחיב את מספר הדירות שיוגרלו במסגרת "דירה בהנחה" בכ-10,000 יחידות דיור באזור המרכז (גידול מ60% ל-80%) שיוקצו לזכאים מחוסרי דיור וכן העלאת אחוז בני המקום בהגרלות אלו מ-25% ל-35% בכל הארץ, כאשר באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום מ-32% ל-40% מכלל הדירות.

עוד הוצע להגדיל את מתן הסבסוד לדירה בהנחה בפריפריה לפיתוח בעד 40,000 שקל נוספים. הנושא יגיע לאישור קבינט הדיור הקרוב.

כן הובהר כי יש כוונה לתקן את חוק המכר - הצמדת מחיר הדירה לחלק הרלוונטי בלבד, ללא רכיב הקרקע וללא הפרשי הרווח של הקבלן. התיקון אושר על ידי מועצת רמ"י ויוחל בחוזים מול הקבלנים כבר במכרזים הקרובים ל"דירה בהנחה". החוק בכנסת עבר בקריאה ראשונה נמצא כעת בדיונים בוועדת הכספים, כהכנה לקריאה שנייה ושלישית. כמו כן השרים הציגו כי במסגרת תיקון החוק, שכר הטרחה של עורך הדין של היזם - ישולם על ידו בלבד.

במסיבת העיתונאים התייחסו השרים בעיקר לרכישת דיור אך בכל הנוגע לזינוק החד במחירי השכירות, שר האוצר דבק בדברים שאמר לליאת רון בוואלה! לפני כמה ימים ולמעשה לא הציג התייחסות מפורטת: "עליית מחירי הדיור מאפריל 2021 ל-2022 היא אחוז וחצי, כך לפי נתוני הלמ"ס. אני מניח שלגבי מה ששמענו על עלייה של 40%, קשה לקבל שיש עלייה כזאת בקנה מידה ארצי. חשוב שנעבוד לפי מסד נתונים בדוק ורציני כפי שיש בלמ"ס".

מי שכן התייחסה למצב השכירות בארץ היא שרת הפנים איילת שקד, שהציעה לתקן את תקנות התכנון והבניה כדי ליצור תמריץ כלכלי לרשויות המקומיות לקדם דיור לשכירות בקרקע חומה - קרקעות ציבוריות, על ידי עירוב שימושים בו יבנו מבני ציבור ועליהם דירות להשכרה.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ושרת הפנים, איילת שקד, במסיבת עיתונאים, משרד האוצר, 12 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
מימין" שר השיכון, שר האוצר ושרת הפנים מציגם את תכנית הדיור/פלאש 90, יונתן זינדל

"דוגל בגישת ז'בוטינסקי"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנחנו ממשיכים להוביל מהלכים משמעותיים להתמודדות עם אתגרי הדיור במדינת ישראל. אני דוגל בגישת ז'בוטינסקי והיא לאפשר את חמשת המ"מים שאחד מהם הוא דיור. התכנית שהצגנו היום היא מקיפה ומטפלת בכשלים בשוק הדיור בשלושת המישורים המרכזיים והם היצע, מחירי הקרקע והצמדה למדד תשומות הבניה ובירוקרטיה והליכי בנייה ארוכים. נמשיך לפעול בכדי להשפיע ולשדרג את רמת איכות חייהם של כל אזרחי המדינה".

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "הבטחנו להפוך כל אבן על מנת להביא פתרונות לזוגות הצעירים ולשמור על רוכשי הדירות אל מול הקבלנים ואנו עושים זאת. התוכנית הינה כוללת ולא פתרון קסם של צעד אחד. אנחנו מאמינים שהסל הזה, שמורכב מצעדים שכבר מבוצעים בימים אלה וצעדים חדשים שיצאו לדרך ממש בקרוב, יביא לייצוב שוק הנדלן בישראל.

זוהי תוכנית בה המדינה מוותרת על בין 12 ל-20 מיליארד שקלים מההכנסות על הקרקע בשנים הקרובות. התוכנית החשובה הזו הייתה מתבקשת והכרחית לנוכח המציאות הנוכחית. אני מודה לשר האוצר ולשרת הפנים על שיתוף הפעולה המלא בדרך לגיבוש התוכנית ועל שיתוף הפעולה עם כל משרדי הממשלה והגופים השונים. שיתוף הפעולה הזה בין כל השחקנים בתחום הדיור, הוא חסר תקדים והוא מבטיח שבאמצעים המשותפים נדע להביא ליישום התוכנית כולה".

שרת הפנים, איילת שקד: "אנחנו ממשיכים לעבוד בכל הכוח ולהילחם במשבר הדיור. תוכנית הדיור שהצגנו היום לאזרחי ישראל היא עוד שורה של צעדים חשובים שמתווספים לצעדים שכבר ננקטו בשנה האחרונה כדי לסייע בהתמודדות עם משבר הדיור. במסגרת התוכנית אנחנו מקדמים תמרוץ ברמה המיידית של כניסה ואיוש תקנים שלא היו מאויישים עד כה ויקדמו מתן היתרי בניה בצורה מהירה יותר על ידי הרשויות המקומיות, מבזרים סמכויות לשלטון המקומי על מנת שיוכלו לתכנן בהיקף גדול יותר, מייעלים תהליכים, פותחים חסמים ומסייעים בשיווק דירות להשכרה בהישג יד.

שוק הדיור צמא ליחידות דיור נוספות ותכנון הדירות, שזו משימה שמוטלת על כתפיי - היא משימת העל שלי במשרד ולמרות אי היציבות הפוליטית אנחנו לא מורידים לרגע את הרגל מהגז".

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בהגרלה הראשונה של תכנית "דירה בהנחה", במעמד שר המשפטים גדעון סער, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט. סיון שחור, ענבה,, לשכת העיתונות הממשלתית
השרים אלקין וסער משיקים את הגרלת דירה בהנחה. חוסר שביעות רצון בקרב הזוכים מכך שההקלות החדשות לא יחולו עליהם/לשכת העיתונות הממשלתית, סיון שחור, ענבה,

הזוכים ב"דירה בהנחה מאוכזבים

בתוך כך מתברר כי אין בדברים בשורה של ממש למי שכבר זכו בהגרלת "דירה בהנחה" שנערכה לפני כחודש, זאת מפני ביטול מדד התשומות וכן התיקונים המוצעים לחוק המכר, לא יחולו עליהם.

זאת ועוד - ייתכן שגם מי שיזכו בהגרלות הבאות לא ייהנו מהשינויים המוצעים, זאת אם יתברר שהקבלנים שילמו כבר על הקרקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully