וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמאיים? כך תזכו לפיצוי בגין התפרצות האומיקרון

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 17:09

ועדת הכספים אישרה את חוק הפיצוי לקריאה שנייה ושלישית. נקבע כי הזכאות למענק תחול על כלל העסקים שיציגו ירידה של 25% במחזור. סכומי המענקים לעסקים קטנים הוגדלו ב-15%. המענק לא יותלה באי חלוקת דיבדנד, אך יוגבל לתקרה של עד 150 מיליון שקל

בעוד מדינת ישראל מתמודדת עם עלייה בתחלואה בנגיף הקורונה (אם כי בשלב הזה הגבלות אינן על השולחן), נדמה כי הפיצוי בגין הגל הקודם, גל האומיקרון שהתפרץ בשלהי נובמבר 2021 ונמשך עד לתחילת מרץ 2022, מגיע לישורת האחרונה, רגע לפני שיגשים את ייעודו המקורי ויסייע לעסקים שנפגעו כתוצאה ממדיניות הבידודים. ועדת הכספים אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את חוק המענקים לעסקים בגין תקופת האומיקרון.

המענק, נוגע לעסקים בעלי מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון שקל שנפגעו בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת החודשים ינואר עד פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור. מדובר במענק חד-פעמי, כלומר כזה שיינתן לעומדים בתנאי הזכאות בתשלום אחד.

לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה הרלוונטית, הוסכם לדרישת הוועדה על הורדת אחוז הפגיעה המזכה במענק, וזה יעמוד על 25% במקום 35% בנוסח החוק המקורי.

עוד סוכם לדרישת הוועדה כי לעניין העסקים הקטנים, סכום המענקים יעלה ב-15% על הסכום שהוצע בנוסח החוק המקורי, כך שבמקום שגובה המענק יעמוד מהסכום המינימלי של 3,000 שקל ועד לגובה הסכום המקסימלי של 8,100 שקל כפי שתוכן בהתחלה, גובה המענק המינימלי יעמוד על 4,350 ואילו גובה המענק המקסימלי יעמוד על 9,350 שקל לעסק (לאותם עסקים קטנים).

לגבי עסקים עם מחזור שנתי של 300 אלף שקל עד 60 מיליון שקל - המענק יחושב לפי גובה הפגיעה במחזור העסק, כאשר הזכאות הינה מפגיעה המתחילה ב-25% ירידה במחזור העסק בתקופה הרלוונטית לעומת תקופת הבסיס, במקום 35% בנוסח החוק המקורי. זאת ועוד: ככל שאחוז הפגיעה גדל, כך יגדל אחוז הפיצוי.

המענק המרבי שאפשר יהיה להגיע אליו יהיה בגובה 20% מהמחזור הדו חודשי בתקופת הבסיס, וסכום המענק המרבי יכול להגיע עד 600 אלף ולא יפחת מ-9,350 שקל, כאשר גם סכום המינימום הוגדל בעקבות עדכון הפיצוי לעסקים הקטנים, כאשר זה עמד בנוסח החוק המקורי על 8,600 שקל.

לדרישת הוועדה נקבע כי לגבי איחוד עוסקים יעמוד גובה המחזור המרבי לזכאות למענק על 150 מיליון שקל.

סייל סוף עונה בקניון איילון, ינואר 2022. ראובן קסטרו
מכירות סוף העונה בקניון איילון, ינואר 2022. חלק גדול מהלקוחות נשאר בבית מחשש להידבק/ראובן קסטרו

תתאפשר חלוקת דיבידנדים

בנוסף, לדרישת הוועדה שונה התנאי לעניין עסקים שחילקו דיבידנד, כאשר בנוסח החוק המקורי כל חלוקת דיבידנד בשנים 2020-2021 פסלה את זכאותו של העסק לקבלת המענק. לאור הערות חברי הכנסת והעסקים כי ייתכן מאוד כי חלוקה כזו נעשתה על רקע רווחים שקדמו לקורונה ונצברו בשנת 2019, שונה נוסח החוק ונקבע כי תתאפשר חלוקת דיבידנד וזאת תישלל רק ברגע דיבידנד שחולק בתקופה הזו גבוה מהרווחים הנצברים של החברה נכון לסוף 2019.

עוד נקבע כי עסק לא יהיה זכאי למענק במידה שמחזור העסקים שלו, בתוספת המענקים שקיבל בגין מגפת הקורונה בשנת 2021, הביאו אותו לגידול של 15% במחזור העסקאות ב-2021 לעומת מחזור הבסיס שלו, זאת בניגוד לגידול של 10% בלבד בנוסח החוק המקורי, כאשר גם השינוי הזה הוכנס לדרישת הוועדה.

בנוסף בנוסח המקורי צוין כי עסקים שדיווחו מחזור עסקי 0 במשך 3 חודשים - אוקטובר, נובמבר, דצמבר 2021 לא היו זכאים למענק. לדרישת הוועדה שופר המתווה כך שרק עסקים שדיווחו 4 חודשים מחזור 0, מחודש ספטמבר לא יהיו זכאים, כאשר תתאפשר זכאותם אם דיווחו מחזור מעל 0 בחודשים מרץ עד אפריל 2022.

עוד נקבע לדרישת הוועדה כי לטובת משרתי מילואים או אישה בחופשת לידה שלא עבדו בגין כך 7 ימים בחודש בתקופת הבסיס, לא יכללו חודשים אלה בחישוב תקופת הבסיס.

גרנד קניון חיפה, 11 בינואר 2022. יואב איתיאל
הגרנד קניון בחיפה בשיא תקופת הבידודים בשל התפרצות האומיקרון. מי שמחזור עסקיו ירד ב-25%, יזכה לפיצוי/יואב איתיאל

ומה על עסקים חדשים?

לטובת עסקים חדשים נקבע כי לחישוב מחזור הבסיס של עסקים שנפתחו במהלך שנת 2019, יתווספו החודשים ינואר - פברואר 2020. עבור עסקים שנפתחו בשנת 2020, החודשים ינואר - פברואר 2021, לא יחשבו למחזור הבסיס, נוכח כך שבתקופה זו חלה ירידה במחזורים בעקבות נגיף האומיקרון.

במהלך הדיון הצהיר ח"כ ינון אזולאי בשם האופוזיציה: "החלטנו למשוך את כל ההסתייגויות והרביזיות. למעט מספר הסתייגויות בודדות שנציין מה הן. תרצו להרחיב את הזכאות לעסקים ולהכליל לפי בקשתנו גם עסקים עם מחזור של עד 80 מיליון שקל, תעשו את זה. נביא את ההסתייגות הזו להצבעה במליאה, יעבור יעבור, לא יעבור, לא יעבור, ידינו נקיות, נוכל לומר שעשינו את כל שיכולנו למען העסקים".

צמרת אביבי, ממנהיגי העצמאיים אמרה לוואלה: "אמנם אלו פירורים שיגיעו מאוחר מדי לעצמאים, אך גם על זה נאמר תודה. אני שמחה לראות שהפיצוי סוף סוף יגיע לכיסיהם של העצמאים שנפגעו קשות בגל האומיקרון ועוד קודם לכן. זה אמנם באיחור והסכום מועט מדי, אך לפחות הלחץ שלנו תרם לעניין.

הקואליציה נכנעה לפקידי האוצר וחברה יחד להצביע נגד ההסתייגויות שהועלו על ידי האופוזיציה. מדובר על הסתייגויות שהיו משפרות את הפיצוי לטובת העצמאים.

אנו שוב נוכחים לראות כמה נכונה העובדה שאין לעצמאים כוח פוליטי ולכן קל יותר להתעמר בהם. שאפנו לצרף את נובמבר דצמבר 2021 לינואר פברואר 2022, שאפנו
לתת אפשרות להשוואה לשנה המיטיבה 2019 או 2020 ולהגדיל את בסיס הפיצוי לעסקים שמחזורם השנתי עד 300 אלף, לא בכדי כיניתי את המתווה כ'מתווה הפירורים' של ליברמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully