וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכולם מגיע לקרוא ספר :"ספריה בהמחשה" - פרויקט מיוחד

15.6.2022 / 12:55

לכל הילדים מגיע ליהנות מהסיפורים עליהם גדלנו, לכבוד שבוע הספר שהחל היום, במרכז השיקומי "עדי ירושלים" מנגישים אותם לילדים עם מוגבלות

מקובל לחשוב שילדים הסובלים מפיגור שכלי עמוק, חסרים את היכולת המובנת מאליה להגיב, לצחוק, להשמיע קול או להביע רגש. עם זאת ולמרות מוגבלותם, מסתבר כי ילדים אלה יכולים להקשיב ולהגיב לסיפור כשהוא מותאם להם ומומחש עבורם. במרכז השיקומי "עדי ירושלים" המטפל באנשים עם מוגבלויות מורכבות ומופעל ע"י עמותת "עדי", מוכיחים זאת הלכה למעשה.

הכירו את "ספריה בהמחשה" - פרויקט מיוחד אותו הקימו צוות המרכז, המאפשר לחניכי המתגוררים בו ולכלל הקהילה עם מוגבלות ליהנות מסיפורים. בספרייה זו תמצאו בובות ענק, בובות רגשיות, ובעיקר עשרות תיקים עם ספרים שמותאמים לילדים עם מוגבלויות שכליות התפתחותיות מורכבות. כל תיק כולל ספר, אליו מצורפת ערכה שלמה להמחשת הסיפור: תמונות, אביזרים, בובות, דיסקים עם קולות ושירים. כל אלה נועדו להמחיש את הסיפור לילד עם המוגבלות דרך כלל החושים.

ספריה בהמחשה. עדי ירושלים,
ספריה בהמחשה/עדי ירושלים

במרכז השיקומי "עדי ירושלים" מתגוררים ילדים מגיל ינקות ועד למתבגרים, רובם סובלים משיתוק מוחין ופיגור, וחלקם משותקים פיזית ומוטורית, כך שאינם יכולים לעשות אף תנועה מלבד מצמוץ בעיניים. "נפשם כלואה בגופם," כך מתארות אותם המטפלות המסורות של עדי ירושלים, "אבל אם מביטים לתוך עיניהם, אפשר לדעת הכול, כי הן מדברות, צוחקות, כואבות, מתרגשות ומביעות. מלבד החניכים המתגוררים במרכז ישנם מעל 100 תלמידים אקסטרנים המשולבים במערך החינוך. בבית הספר, גני ילדים ומעון יום שיקומי. כל אלו נהנים מהספרייה לא רק בשעות בית הספר, אלא גם זוכים לקחת הביתה ספר ספריה בהשאלה לסוף השבוע.

הספריה כוללת סיפורים מכל סוג ורמה אשר גודשים אותה וזמינים בכל עת. ביניהם: סיפורים לגיל הרך, סיפורים למתבגרים, סיפורי צדיקים, סיפורי התורה ופרשות השבוע. מאז הקמת הספרייה כולם הפכו ל"מספרי סיפורים" בעדי ירושלים - מטפלות, מורות, מתנדבים ובני משפחה. כולם יכולים לשבת ולספר סיפור לילדים המוגבלים. בזכות הספרייה הייחודית, מדי שבוע מספרות המורות את פרשת השבוע, סיפורי חכמים ומשלים, וגם במנהיגים עסקו השנה. והילדים? מקשיבים ומגיבים.

וזה הוא רק תחילתו של הסיפור, שכן בעדי ירושלים מתכננים להרחיב את פרויקט "ספרייה בהמחשה", להגדיל את רפרטואר הסיפורים, ובמקביל לספריית המחשה להשאלת ספרים לילדים שחוזרים הביתה בשבתות, לפתוח אותה גם לטובת כלל הציבור. כך שמשפחות מהקהילה- שלהם ילד עם מוגבלות, יוכלו לבוא ולהשאיל ספר מותאם. מדובר בדחיפה משמעותית לנורמליזציה של הילדים, שכן אין נורמלי יותר מילד שמשאיל לקראת שבת ספר מהספרייה, ומשתף את אחיו ואחיותיו בסיפור עם כל ההמחשות.

שלומית גרייבסקי מנכ"ל עדי ירושלים: "הספריה המוחשית בעדי היא כלי התפתחותי נוסף וחוויתי שאנו מעניקים לחניכים שלנו, מתוך אמונה בהנגשת כל חוויה וצורך תואם לכל גיל. הפרויקט מתפתח כל הזמן בכמות הספרים, הופך למגוון יותר כמו גם ההמחשות והעשרה של אבזור מדויק ומתאים. מה שהתחיל כספרייה של כמה ספרים בודדים, כיום, ממלא ארונות מלאים של ערכות ייחודיות ומותאמות. המשנות לא רק את חווית החניכים והמשפחות בעדי אלא בהתאמת סיפור בקהילה כולה".

  • עוד באותו נושא:
  • ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully