וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות ההשתלמות שלנו במאי: משחקים בונקר ובונים על מתפרצות

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 8:18

גם בחודש שעבר לא נמלטו קרנות ההשתלמות שלנו מהנפילות בשווקים, כאשר התחרות היא מי הפסידה לעמיתיה הכי מעט כסף. איך מנהלים תיק השקעות בימים של חוסר ודאות? בגדול, קצת כמו בכדורגל: משחקים הגנתי עם כמה התקפות מתפרצות

אכזבת המשקיעים מאי התמתנות האינפלציה הפכה את ישראל למובילת הירידות בשווקים הבינלאומיים במהלך חודש מאי האחרון, והמשיכה את מגמת ההפסדים שחוו עמיתי קרנות ההשתלמות.

התשואה הממוצעת של הקרנות הייתה שלילית ועמדה על 2.52%- לחודש החמישי של השנה, שהוביל להצטברות תשואה שלילית ממוצעת של 5.10%- מתחילת השנה לכלל 10 קרנות ההשתלמות הגדולות בישראל.

קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל הייתה זו שהצליחה להגן יותר על הפסדי עמיתיה מאשר הקרנות האחרות, והשיאה תשואה שלילית של 2.1%- בחודש מאי האחרון, הגבוהה בכ-1.1% מהתשואה שהשיא בית ההשקעות אנליסט, שחתם את הטבלה מלמטה עם תשואה שלילית של כ-3.2%.

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
הסיבה המרכזית לירידות: ההבנה שהבעיה היא לא רק בשרשרת האספקה, אלא הספק ביכולת לרסן את האינפלציה/ShutterStock

תל אביב נאבקת נגד הירידה

הירידות בנכסים הסחירים בישראל הובלו על ידי מדד ת"א 90, שירד בכ-7.9% במהלך חודש מאי השנה, ולצידו מדד ת"א 125 שירד גם הוא בכ-5.3%. אפילו מדד ת"א 35, המייצג את המניות הנסחרות של 35 החברות הגדולות והיציבות בבורסה בתל אביב, ירד בכ-4.2% לאותה תקופה.

הבורסות האמריקאיות סבלו גם הן מתנודתיות עזה, שהובילה את מדד הנאסד"ק 100 לירידה של כ-1.6%, המתונה לעומת ירידה של כ-9.6% שספג המדד בחודש אפריל השנה, ולצידו מדד S&P500 שסיים את החודש האחרון עם 0%.

חלק מהשווקים הסחירים, עם זאת, סיימו את חודש מאי על הצד החיובי. כך לדוגמא מדד ה-DAX הגרמני סיים את חודש מאי בעלייה של כ-2%, ומדד שנחאי הסיני הציג עלייה של כ-4.5%.

קרנות השתלמות ביצועי מאי. ללא, מערכת וואלה!
ביצועי קרנות ההשתלמות/מערכת וואלה!, ללא

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח, הסביר כי "התנודתיות שחוו השווקים הסחירים במהלך חודש מאי האחרון נבעו בעיקר כתוצאה מתיקון במהלך מחצית אותו החודש שנבע מציפייה להתמתנות באינפלציה.

כאשר המשקיעים הבחינו כי במהלך יוני התמתנות זו לא התממשה - הירידות חזרו.

הירידות הובלו על ידי השוק הסחיר בישראל, המושפע גם הוא, בין היתר, מהאינפלציה, אך יש לזכור כי ישראל חווה את הירידות בשלבים מאוחרים יותר משאר שווקי העולם, וכן כי בחינת השוק הישראלי מתחילת השנה מראה שאנו עדיין לא באותה עקומת ירידה כמו שאר המדדים והבורסות ברחבי הגלובוס.

גם האינפלציה המשיכה לשבת כמשקולת על השווקים האמריקאים, שבהם עיקר הסקטורים שהובילו את הירידות היו טכנולוגיה, תקשורת, והחברות שתלויות בצרכנים, דוגמת קמעונאים מאוד מסוימים כ'טרגט', חברות נדל"ן ספציפיות, ועוד.

הסיבה היא שההכנסה הפנויה של האמריקאי הממוצע נפגעה, בין היתר, בשל ספיגת עלייה במחירי הדיור, הדלק והתחבורה.

בארה"ב מבחינים במעבר האינפלציה ממגזר המוצרים למגזר השירותים, דוגמת: דיור, תחבורה, חינוך, בריאות, וכיוצא באלה, המאפיינים אינפלציה ארוכת טווח. אינפלציה מסוג זו מלחיצה את השווקים, ואלו האחרונים מגיבים בהתאם.

כך, בעוד בעבר חשבו שבכל נושא שרשרת האספקה דברים בסופו של דבר יתייצבו ויסתדרו, כעת, משהאינפלציה הגיעה לנושא הדיור, ההערכה וההבנה היא כי מתחילה להיווצר בעיה של אי ודאות לגבי פתרונה".

ארז מגדלי, מנהל תיק ההשקעות במגדל ביטוח. גל חרמוני,
ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח/גל חרמוני

איך מרכיבים תיק סולידי נוכח שוק תנודתי?

מגדלי מתייחס גם לנעשה בשוקי ההון בעולם: "לעומת ארה"ב וישראל חלק משווקי אירופה אכן הציגו תוצאות טובות יותר, אך לא כל אירופה צלחה את החודש באותו האופן. כך לדוגמא מדדי הבורסות בגרמניה וצרפת היו טובים יותר במהלך מאי, מאשר הבורסה בשווייץ, לדוגמא.

מניות הערך דוגמת חברות האנרגיה, הביטוח והפיננסים, עבדו יותר טוב במהלך חודש מאי, ומניות חברות הטכנולוגיה, הנדל"ן שחשוף לעליות הריבית, וחברות הפונות לצרכנים עבדו פחות טוב.

אסיה הגיבה גם היא בחיוב, וסין בלטה עם תיקון חד במהלך מאי, למרות שכיום, במהלך חודש יוני, היא שוב חווה ירידות חדות.

העמיתים שלנו, במגדל, נפגעו פחות מעמיתי שאר הקרנות במהלך חודש מאי בעקבות אסטרטגית השקעות שהחלנו עם התאמות להעלאות הריבית ועליות האינפלציה.

זה כלל קיצורי מח"מ (משך חיים ממוצע) משמעותיים של איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות, מעבר לאחזקה בחברות שהן פחות ממונפות ובעלות חוסן פיננסי רחב יותר, לצד שינוי תמהיל המניות, תוך הכוונה לסקטורים דוגמת הבריאות, וליותר חברות שמשלמות דיבידנדים. כלומר תיק יותר דפנסיבי ומתאים לתקופה.

בנוסף, מזה מספר שנים שאנו פועלים אסטרטגית לשילוב נכסים אלטרנטיביים (לא סחירים) בתיק ההשקעות שלנו, והמשכנו להגדיל חלק זה בתיק גם בחודש מאי, כאשר החלק הלא סחיר מהווה, בין היתר, גם הגנה מאינפלציה.

בין הסקטורים שבהם אנו מתמקדים בחלק הלא סחיר נמצאים: אנרגיה ותשתיות דיגיטליות כדוגמת דאטה סנטרס וסיבים אופטימיים. ההערכות לעת זו הן כי התנודתיות הגבוהה בשווקים תימשך, וכי הצפי להתמתנות האינפלציה הכרחי לייצוב השווקים. אך כדאי לזכור כי גם בעת זו יש הזדמנויות רכישה שייתכן ויניבו פירות בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully