וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרמרקט הדיגיטלי: הבינה המלאכותית משנה את חווית הקנייה

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 9:47

הטכנולוגיה משנה את הרגלי הצריכה מן הקצה אל הקצה והופכת פעולות שגרתיות לנוחות הרבה יותר. המודעות לחוויית קנייה חדשה, שקיבלה זרז משמעותי בימי הקורונה, חדרה במהרה לכל תחומי חיינו. אלו השירותים החדשים מבוססי בינה מלאכותית שאפשר לפגוש ברשתות הקמעונאות

בשנתיים האחרונות צצו שיטות מסחר חדשות ברשתות הקמעונאות השונות. הצרכנים הבינו שזמן שווה כסף וכעת הם מחפשים את הדרך היעילה לסיים את קניות השבועיות שלהם בצורה החוויתית והנוחה ביותר.

בין רשתות הקמעונאות נוצרה תחרות על טכניקות לשיפור חווית הקנייה ולכן, בתקופה האחרונה אנו עדים למגוון שירותים מבוססי בינה מלאכותית שמטרתם לסייע לשפר אותה.

הבינה מלאכותית, תופסת חלק נכבד בתהליך הקניה שלנו במגוון תחומים תחומים: היא תורמת בזירוז תהליך הקנייה והעמידה בקופות, תורמת לייעול מערך המשלוחים ואף מסייעת בתהליך הרכישה אונליין.

על פי דוח של דלויט לשנת 2021, ההכנסות המצטברות של 250 חברות הקמעונאות המובילות בעולם מוערכות ב-4.85 טריליון דולר. המתנה בתורים לקופות הוא אחד הגורמים המשפיעים על טיב השירות שמסביר 53% משביעות רצון הלקוחות.

רשתות רבות משלבות פתרונות שונים של קנייה ותשלום עצמאיים שנועדו לקצר תורים ולהקטין את עלות כוח האדם בחנויות. פתרונות אלו, שמשפרים את חוויית הלקוח, מייצרים בעיית אבטחה של הונאות וגניבה שמקזזים חלק מיתרונותיהם, ועל כן יש צורך בפתרון יעיל וקל לאינטגרציה במערכות הקיימות.

תמונת תקשורת. יח"צ,
הבינה המלאכותית משתלטת על הסופרמרקטים/יח"צ

קיצור תורים לצרכן ויעילות תפעולית לקמעונאי

אחד הפתרונות הבולטים בשוק הוא של חברת סופרסמארט שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לסיום תהליך הקניה בצורה מהירה, יעילה ומאובטחת.

הפתרון במרכזו מאפשר לחסוך את התורים בקופות ומקנה ללקוחות חווית קנייה נעימה - ובמקביל לקמעונאי יעילות תפעולית גבוהה מאוד. תהליך הקנייה באמצעות המוצר הוא פשוט ונגיש. הלקוחות יכולים לבחור בין התקנה של אפליקציה ייעודית במכשיר הנייד, שמתאימה סופרסמארט לכל רשת שיווק, או לחלופין להשתמש במכשירי סריקה ייעודיים הנמצאים בכניסה לחנות.

בזמן הקנייה הלקוחות מבצעים סריקה עצמאית של המוצרים, נחשפים למחירים, לסך הקנייה המצטברת ואף למבצעים חדשים. בסופו של תהליך הקנייה הלקוחות עוברים עם העגלה בעמדות הולידציה של סופרסמארט, ושם הטכנולוגיה המבוססת על בינה מלאכותית וחיישני משקל, מאמתת את תוכן העגלה ב-3 שניות, ועורכת עבורם את החשבון.

הטכנולוגיה מאפשרת ללקוחות לשלם באפליקציה או בעמדות תשלום ייעודיות, לקבל חשבונית ישירות לנייד ובכך מסתיים תהליך הקנייה. תהליך זה מאפשר יעילות תפעולית מרבית לרשתות, המעידות על צמצום הפחת ועליה בכמות הלקוחות היומית בסניפים.

עגלת קניות. ShutterStock
העגלות של פעם "לובשות" בינה מלאכותית/ShutterStock

מתמונות מדף לתובנות עסקיות בזמן אמת

בין החברות שכבר הבינו את הפוטנציאל הטמון בפתרון נמנות רשתות קמעונאות מובילות רבים ברחבי העולם ביניהם רשתות מטרו (Metro) אדקה (EDEKA) ו-סלגרוס (Selgros) ובישראל בכל סניפי רשת אושר-עד שהייתה הראשונה להאמין בפתרון וברשת שוק העיר.

פתרונות החברה מותקנים אצל לקוחות נוספים הממוקמים בין היתר בגרמניה, צ'כיה, טורקיה, אוקראינה, רומניה, ספרד, הונגריה.

Trax הישראלית, היא מן החברות המובילות בעולם של פתרונות ראייה ממוחשבת וניתוחי מידע עבור קמעונאים. החברה חרטה על דגלה להפוך את עולם הקמעונאות הפיזי לדיגיטלי. הטכנולוגיה של טראקס, הוטמעה עד כה ברשתות קמעונאות גדולות בלמעלה מ-90 מדינות ברחבי העולם.

מדובר בראייה ממוחשבת חדשנית, לצד למידת מכונה ופלטפורמה המופעלת באמצעות Internet of Things שהופכת תמונות מדף יומיומיות לתובנות עסקיות בזמן אמת, המוצעות ללקוחות החברה לייעול אסטרטגיית המכירה שלהם בחנות וניהול זמינות מוצריהם.

טראקס. יח"צ,
טראקס/יח"צ

ניהול דינמי, חקר שוק וניטור מדפים

רבות מחברות ה- CPG והקמעונאים המובילים בעולם משתמשים בפתרונות שמציעה Trax הנמנים על ניהול סחורה באופן דינמי, חקר שוק, ניתוח וניטור מדפים בקנה מידה רחב, על מנת לייצר חווית רכישה נעימה עבור הצרכן ולפתח הזדמנויות רכישה בנקודת המכירה.

בין החברות שכבר הבינו את הפוטנציאל הטמון בפתרון נמנות רשתות קמעונאות מובילות רבים ברחבי העולם ביניהם רשתות מטרו (Metro) אדקה (EDEKA) ו-סלגרוס (Selgros) ובישראל בכל סניפי רשת אושר-עד שהייתה הראשונה להאמין בפתרון וברשת שוק העיר. פתרונות החברה מותקנים אצל לקוחות נוספים הממוקמים בין היתר בגרמניה, צ'כיה, טורקיה, אוקראינה, רומניה, ספרד, הונגריה.

אישה עושה קניות בסופר עם רשימת מצרכים. ShutterStock
הבינה המלאכותית משתלטת על רשתות הקמעונאות/ShutterStock

שילוב רובוטים בפעילות הלוגיסטית.

דוגמה נוספת לטכנולוגיה שמסייעת לרשתות הקמעונאות להתייעל היא של חברת Caja Robotics המספקת פתרון הכולל שני סוגי רובוטים בשילוב תוכנה ייחודית שפיתחה החברה.

בין היתר פועלים הרובוטים ומערכות החברה במרכז הלוגיסטי של Bergen Logistics בניו ג'רזי שמנהל מוצרים מעשרות מותגים מובילים המיועדים לפעילות online תוך מתן מענה יומי לאלפי הזמנות לאזור מטרופולין ניו יורק וכן במחסני "סלע לוגיסטיקה" באשדוד, וכן אצל לקוחות נוספים בארה"ב הפועלים בתחום ההנעלה והלבשה.

המערכת שמציעה החברה ייחודית בכך שהיא גמישה ודינמית, ובין היתר, מאפשרת לבצע תהליך אוטומציה גם במחסנים קיימים, ללא צורך בהשקעות כספיות גבוהות ועל כן ניתן גם להתאימה לפעילות המשתנה של המרכז הלוגיסטי בהמשך הדרך וכן לתת מענה בזמנים בהם נרשמת עלייה בביקוש. בכך החברה מאפשרת ללקוחותיה גמישות וכניסה הדרגתית לתהליך של שילוב רובוטים בפעילות הלוגיסטית.

החברה אף מאפשרת לבצע את התהליך על חלקים מסוימים מתוך מרכז לוגיסטי גדול ועם הזמן הלקוח יכול להרחיב את השימוש במערכת לאזורים אחרים במרכז הלוגיסטי.

ככה רובוטיקס. יח"צ,
ככה רובוטיקס/יח"צ

האלגוריתם קורא, מנתח ויוצר המלצות מדויקות

בעולם של e-commerce, קיימת האמונה שככל שחנות תציע מגוון רחב יותר של מוצרים היא תצליח יותר מכיוון שלצרכן יהיו יותר אפשרויות קנייה. אולם, אם תדמיינו אתר סחר אלקטרוני עם עשרות מיליוני מוצרים ועשרות אלפי קטגוריות, כנראה שהצרכן כבר יתחיל להרגיש אבוד מול כל האופציות שניתנות לו.

נניח שאני רוצה לקנות מכונת כביסה ואין לי ידע בתחום. בפניי ניצבים מאות סוגים של מכונות כביסה שמתוכן אני צריך לבחור. איך מתחילים? כנראה שאנסה להתייעץ עם חברים ועם המשפחה, ואחפש המלצות על מכונות כביסה, אבל ההבנה שלי במכונות כביסה מראש לוקה בחסר. אני אפילו לא יודע מה אני צריך ואילו קריטריונים חשובים.

הטכנולוגיה שפותחה ב-Aspectiva-Walmart, מרכז הפיתוח והחדשנות הראשון של וולמארט בישראל, פותרת את הבעיה הזאת. היא יודעת לנתח ביקורות של צרכנים, לזהות בהן אספקטים ולהבין מה הסנטימנט שמיוחס לאספקט. למשל - "הבטריה של הלפטופ החזיקה לי כל היום" - המוצר הוא לפטופ, האספקט הוא בטריה והסנטימנט כלפיו הוא חיובי. היכולת הזו מושגת באמצעות מודלים שונים של עיבוד שפה טבעית (NLP) ובינה מלאכותית.

הטכנולוגיה לא רק משמשת לזיקוק מידע מתוך ביקורות על מוצרים, אלא גם להנגשת המידע ללקוח באמצעות המלצות המבוססות על ביקורות גולשים, בצורה אוטומטית ובשפה תקינה. כלומר - בזמן הקנייה, לא צריך יותר לקרוא אלפי ביקורות, כי האלגוריתם של Aspectiva-Walmart, כבר קרא אותן, ניתח אותן וייצר באופן אוטומטי המלצות איכותיות ומדויקות שעוזרות למיליוני צרכני וולמארט לבצע רכישה חכמה ונוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully