וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטקוין בצלילה או שמדובר דווקא ברגע מחזק בשוק הקריפטו?

אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 10:35

רבים ממהרים להספיד את המטבעות הדיגיטליים, אבל יש מי שסבור שמדובר בשילוב של מכות חיצוניות ופנימיות, שטלטלו את שוק המטבעות הדיגיטליים והביאו אותו לשפל שמזכיר את משבר 2018. החדשות הטובות: גם הפעם התוצאה תהיה שוק חזק, משוכלל ובטוח יותר

אנחנו מסתכלים על נקודת הזמן הנוכחית, על המשבר הנוכחי בשוק הקריפטו, כרגע נכון ומחזק לתעשייה, על אף שהוא קשה עכשיו ומלווה בירידות של עשרות אחוזים במחירי המטבעות הדיגיטליים.

לפני שנסביר למה אנחנו מצויים כיום בנקודת זמן מחזקת, צריך להבין מה קרה. היה כאן שילוב של כמה גורמים שהכבידו על המטבעות הדיגיטליים: ראשית, השווקים בעולם יורדים מתחילת השנה וכפי שאנחנו כבר יודעים יש קורלציה הולכת וגוברת ביניהם לבין שוק הקריפטו.

הקורלציה עם השווקים הפיננסיים אמנם באה עכשיו לידי ביטוי בירידות שערים, אבל בכללותה היא מגמה חיובית וחשובה, המעידה על התמסדות תחום הקריפטו. אנחנו גם שמחים לראות שהיא לא נסוגה: עוד ועוד גופים מוסדיים ממשיכים להיכנס לקריפטו בחודשים האחרונים.

עם זאת, שוק הקריפטו מושפע גם מגורמים פנימיים. למשל, קריסה והתמוטטות של חלק מהמודלים שהובילו אותו. בשנתיים האחרונות צמח במהירות מדהימה תחום ה-DeFi (מימון מבוזר), שהביא הרבה מאוד חדשנות והתחיל להיות אפיק אטרקטיבי מאוד למשקיעים קטנים כגדולים, שנהנו מריביות ותשואות גבוהות על כספם. התחום צמח במאות מיליארדי דולרים שנכנסו אליו בשנה וחצי האחרונות והביא בשורה אמיתית.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקוין (אילוסטרציה). האם מדובר במטבע בסכנת הכחדה או שרק בעוד משבר ממנו יצא מחוזק?/ShutterStock

מצלזיוס לפרנהייט

עם זאת, רוב המשקיעים לא ידע לכמת את התנודתיות והסיכונים שאליהם נחשפו עם כניסתם ל-DeFi. למשל, את הקושי שיתעורר להוציא את הכסף מפוזיציה ברגעי משבר. רוב המשקיעים באמת לא הבינו את זה, כולל חלק מהשחקנים הכי גדולים בשוק הקריפטו.

וכאן אנחנו מגיעים להתמוטטות לונה/טרה ולמשבר הנוכחי בחברת הלוואות הקריפטו צלזיוס. טרה היה מטבע דיגיטלי יציב (Stablecoin), שהיה אמור להיות צמוד לדולר. למרבה הצער, לא נבנה בו מנגנון שיידע להתמודד כראוי עם תרחישי ביקוש והנזלה מאוד חזקים. למעשה, מה שהיה צפוי לקרות בטרה - קרה. לא הייתה כאן הפתעה גדולה. במשבר האחרון, המנגנון הזה פשוט איבד אפקטיביות בשלב מסוים ולא הצליח להישאר צמוד לדולר. כך התייאדו להם מיליארדי דולרים בטרה/לונה.

בנקודת השפל ההיא נדמה היה שמכאן אפשר רק לעלות, אבל אז בא המשבר של צלזיוס. החברה, פלטפורמה להלוואות קריפטו שמיתגה את עצמה כבנק העתיד, הודיעה פתאום שהיא מקפיאה את כל המשיכות מחשבונותיה בשל "תנאי שוק קיצוניים". הם פיתו משקיעים עם ריביות גבוהות בתחום ה-DEFI והיה להם "בוק" של הפקדות של הרבה מאוד משקיעים קמעונאים קטנים. ברגע האמת, צלזיוס כשלה באחד האספקטים הכי בסיסיים בבנקאות: ניהול נכסים והתחייבויות.

אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קפיטל. אלי כהן,
אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל, בית השקעות במטבעות דיגיטליים/אלי כהן

אז מה הלאה?

בכל 3-4 שנים יש ירידות גדולות בשוק הקריפטו. ב-2018 השוק איבד כ-70% מערכו בהתפכחות שבאה לאחר טירוף הנפקות הקריפטו. היה בשוק אז הרבה מאוד כסף לא חכם ולא זהיר. עם זאת, הקריסה ב-2018 הכניסה לשוק הקריפטו את הרגולטורים, שהחל מאמצע 2019 מבצעים הסדרה של התחום, מגדירים כללים וחוקים, קובעים תקדימים, רודפים ותובעים כל מי שמבצע הונאות. וזה מצוין.

במובנים רבים, שוק ה-DEFI נמצא כיום במצב דומה: גם הפעם כמעט אין רגולציה בשוק שצמח במהירות עצומה, עם כסף של הרבה מאוד משקיעים שכמעט כולם לא הבינו את המודלים ו/או את הסיכונים.

גם הפעם, מותר להניח כי הרגולטורים ייכנסו וינקו הרבה מהרעש. נישאר עם שחקני בלוקצ'יין וקריפטו שימשיכו לבנות, לדחוף ולהביא חדשנות. מי שיעבור את המשבר ייחשף להרבה מאוד הזדמנויות אטרקטיביות. והשוק? הוא יתאושש.

הכותב, אלי מיזרוח, הוא מנכ"ל סילבר קסטל, בית השקעות במטבעות דיגיטליים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully