וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרק שלא תראו בקרדשיאנס: ההסתבכות של קים

עו"ד ליהיא כצנלסון

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 11:08

כוכבת הריאליטי רצתה להשיק מוצר קוסמטי חדש, אבל התנהלות שנויה במחלוקת סיבכה אותה בתחרות על סימן מסחרי של מותג מתחרה. מה ניתן ללמוד מכך ומהן ההשלכות העסקיות?

עם כמעט 320 מיליון עוקבים באינסטגרם (נכון למועד כתיבת שורות אלה), קים קרדשיאן היא מותג בינלאומי יוצא דופן. כוכבת הריאליטי והדוגמנית שהתגלתה גם כאשת עסקים מוכשרת וממולחת, ניפצה כמעט כל תקרת זכוכית בדרך להון אישי המוערך ביותר ממיליארד דולר (על פי המגזין פורבס).

בשבועות האחרונים גועשת הרשת בעקבות קו טיפוח העור החדש של קים: SKKN by KIM, אשר השקתו הנוצצת צפויה בשבוע הקרוב, זאת על אף שביולי 2021 קיבלה העלילה טוויסט בלתי צפוי בדמות טענות להפרת סימן מסחר.

המתלוננת, Cyndie Lunsford, הבעלים של מותג היופי SKKN+ שמפעילה סלוני יופי בניו-יורק מאז 2018, הופתעה לגלות שב-30.3.21, יומיים בלבד לאחר שהגישה בקשה לרישום סימן מסחרי על SKKN+, הגישה קרדשיאן בקשה לרישום סימן מסחרי עבור השם SKKN by KIM.

אז מה עומד מאחורי האירוע שכבר גרם למיליוני מעריצים לפנות לקים בבקשה למצוא שם אחר - צירוף מקרים? חוסר תום לב? או שמא התנהלות מחושבת ותרגיל שיווקי? שהרי איזה סיכוי יש לבעלת עסק קטן בברוקלין אל מול המשאבים העצומים של אימפריית קרדשיאן?

קים קרדשיאן משיקה קו איפור. אינסטגרם, צילום מסך
טעות לעולם חוזרת? קים קרדישיאן משיקה קו איפור, 2017/צילום מסך, אינסטגרם

מי הייתה ראשונה?

נקודה חשובה עליה יש לתת את הדעת, מתייחסת לעובדה שלמרות שקים הגישה את בקשת הרישום לאחר לונפורד, היא קיבלה תאריך מוקדם יותר: 1 בינואר 2021 - בהתאם לתאריך בקשה קודמת שהגישה בג'מייקה.

עם זאת, תאריך תביעת הקדימות והעדיפות אינו מבטיח הצלחה, במיוחד אם קים לא עשתה שימוש בשם בזמן הגשת הבקשה; כאשר לעומתה, לונפורד עשתה שימוש בשם SKKN+ כבר במהלך שנת 2021 כמותג הסלונים שלה לצורך סימון סחורותיה ושירותיה, מה שעשוי לתת לה יתרון משפטי.

"קשה להאמין שהצוות של קרדשיאן לא ידע על השימוש הקודם ב-SKKN+, או שהכיר ואימץ את שם המותג SKKN בכל מקרה", צוטט לאחרונה עורך דינה של לונפורד Erik M. Pelton. אמנם לא קל להוכיח זאת, אלא שכעת מסתבר שאין זו הפעם הראשונה בה חוותה קרדשיאן "תקרית מיתוגית" לא נעימה.

בשנת 2019, נאלצה קים לשנות את שם קו ההלבשה שלה KIMONO ל-SKIMS, בעקבות מכתב שהתקבל מראש עיריית קיוטו, שביקש ממנה לשקול מחדש את בחירת השם והמותג והעלה טענות על ניכוס תרבותי: "הקימונו הוא בגד מסורתי ששורשיו נעוצים בתרבות ובהיסטוריה היפנית - ואסור לתת עליו מונופול".

קים קרדשיאן. אינסטגרם רשמי, צילום מסך
קרדשיאן. עם 320 מיליון עוקבים באינסטגרם והון אישי של מיליארד דולר. האם היא צריכה לפחד מקוסמטקיאית מברוקלין?/צילום מסך, אינסטגרם רשמי

נטייה לזלזל ב"זוטות"

טעות לעולם חוזרת? לא בטוח. ייתכן וקרדשיאן נוטה "להקל ראש" בחוקים, אך אולי הסיבה להתנהלות הזו נעוצה בתפיסתה לפיה כוחה ככוכבת ריאליטי וכמשפיענית רשת מקנה לה הגנה מפני "זוטות" כגון ירידה לפרטים, או בדיקה מקצועית של הליך רישום סימני מסחר, המטרידים באופן ענייני את בני התמותה הרגילים.

בפועל, בקשת הרישום של הסימן המסחרי עבור SKKN של קים מושעית כעת, עקב הליך ההתנגדות לרישומו שפתחה SKKN+ בארה"ב.

ברמה המסחרית והמשפטית, להתנהלות הסדרתית בה ניהלה קים או צוותה את הסוגייה (ולא בפעם הראשונה), עשוי להיות לא רק תג מחיר כלכלי אלא גם תדמיתי. דוגמה קטנה אך דרמטית: משפיעני רשת רבים עשויים לחשוב פעמיים אם לפרסם את מוצרי הקוסמטיקה שלה מחשש שיחטפו תביעות בגין הפרה של סימן מסחר, וכנ"ל בנוגע למשקיעים. המשמעות היא פגיעה אקוטית במודל העסקי - רק בשל חוסר תשומת לב או "אדישות".

חברות קוסמטיקה רבות, גם ישראליות, שמתייעצות ופועלות באופן מסודר הן שיווקית והן משפטית, ומקדימות לבצע את הבדיקות הנדרשות בטרם ההשקעה, חוסכות לעצמן הרבה כאבי ראש ועלויות מיותרות. אך חשוב מכך, הן מעבירות מסר למשקיעים פוטנציאליים ולתעשייה - קחו אותנו ברצינות.


הכותבת היא עורכת דין במשרד יגאל ארנון - תדמור לוי ומתמחה בסימני מסחר, זכויות יוצרים, וקניין רוחני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully