וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא חדש או נתון מטעה: אולי תפסיקו לספור רק התחלות בנייה?

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 13:17

בשנה האחרונה עלה מספר התחלות הבנייה ל-70,000, מספר שיא של 20 שנה, כך עולה מנתוני הלמ"ס. כרבע מכלל הדירות שהחלה בנייתן היה במחוז המרכז ואילו רק כ-11 אלף דירות שבנייתם החלה בשנה האחרונה היו בסבסוד ממשלתי. איפה הבעיה? חפשו את מספר הדירות שהגיעו לשלב הגמר

ברקע גל עליות מחירי הדיור, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים על התחלות וגמר בנייה בין החודשים אפריל 2021 עד לחודש מרץ 2022.

מהנתונים עולה כי בתקופה הזאת הונפקו כ-80 אלך היתרי בנייה עבור דירות חדשות, כמחצית מסך הדירות בהיתרים שהונפקו היו במחוזות תל אביב והמרכז.

בכל הנוגע להתחלות בניה, מהנתונים עולה כי בשנה האחרונה החלה בנייתן של כ-70 אלף דירות. כרבע מכלל הדירות שהחלה בנייתן היה במחוז המרכז (24.6%). כ-16.9% מהדירות שהחלה בנייתן (כ-11,650) היו בסבסוד ממשלתי ואילו כשליש מהתחלות הבנייה בחודשים אפריל 2021-מרץ 2022 מתרכזות בערים: תל אביב-יפו, אשקלון, ירושלים, בת ים, ראשון לציון, בית שמש ונתניה, ואילו רק כ-2,280 דירות נבנו להשכרה, מדובר על כ-3.3% מסך התחלות הבנייה.

קרית מלאכי. ראובן קסטרו
שכונה חדשה בקריית מלאכי. רוב התחלות הבנייה היו דווקא במרכז/ראובן קסטרו

על קו הסיום

מספר התחלות הבנייה הוא נתון חשוב, אבל הפער בינו לבין מספר הדירות שבנייתן הושלמה, מספר את הסיפור העצוב של אחד החסמים הגדולים בענף הבנייה, נתון שאחראי (ביחד עם עוד כמה כשלים מובנים) לעלייה במחירי הדיור.

הנתון הזה מספר סיפור עצוב שעקרו רגולציה מיותרת וצולבת, פקידים לאורך שרשרת האישורים הנדרשת ששכרם קרוב לשכר מינמום ועוד כשלים שהופכים את הבנייה בישראל למשחק לבעלי נשימה ארוכה במיוחד.

אז מה לגבי בניות שבנייתן הסתיימה? לפי הלמ"ס בחודשים אפריל 2021-מרץ 2022, הסתיימה בנייתן של כ-46,720 דירות. על פי למ"ס משך זמן הבנייה הממוצע של בניין (משוקלל לפי מספר הדירות שבו) הוא כשנתיים וחצי (30.8 חודשים), נתון מעט מטעה שלא מספר את הסיפור כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully