וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטוח הלאומי מציג: למה לא צריך לפחד יותר מהוועדה הרפואית?

עודכן לאחרונה: 20.6.2022 / 13:33

מהלך מהפכני של המוסד לביטוח לאומי מיועד להפוך את הוועדות הרפואיות הידועות לשמצה למאירות פנים לעומדים בפניהם. עיקר החידוש: ריכוז של כלל הנושאים הנוגעים לתביעות למקום אחד, במקום לטרטר את התובעים בין ועדות ייעודיות. כן תגבר השקיפות ותקודם גישה שירותית

בווידאו: מסיבת עיתונאים שמציגה את הרפורמה בוועדות הרפואיות/צילום: שלומי גבאי

עמידה מול ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, שאמורה לקבוע אם תזכה לתשלום עבור בעיה בריאותית או נכות, הייתה עד היום אירוע טראומתי. האזרח הנזקק לעזרה מצא את עצמו עומד מול צוות מומחים חמור סבר, מנסה לשכנע אותם באותות, מופתים וערימת מסמכים עבה, שהוא זכאי לקבל כסף מהמדינה.

במקרה הטוב המפגש הסתיים בתחושת לא נוחה של פלישה לפרטיות, וברע - בהשפלה ובאטימות לב מופגנת. לעיתים קרובות היה התהליך כרוך גם בתשלום לעו"ד או נציג שמתמחה בתחום שיודע איך לדבר לליבם של מקבלי ההחלטות, כשכל זה התנהל בלי תיעוד ובלי בקרה הדוקה.

לפי מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לא צריך יותר לפחד מהוועדות הרפואיות. פיילוט של "מרכז המומחים" החדש בחיפה, שיצא לדרך ויפעל באופן רשמי מראשית חודש יולי, יהפוך את המפגש עם מומחי הביטוח הלאומי לחוויה הרבה יותר שקופה, מאירת פנים ומבוקרת.

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ואולי בקרוב מנכ"ל חברת החשמל/ראובן קסטרו

בשורה רעה למתווכים. הרפורמה תקל על הפונים לייצג את עצמם בעצמם

בראיון ל"וואלה כסף", אומר שפיגלר, שזו רק סנונית ראשונה של "מרכזי מומחים" שיפתחו בהמשך ברחבי הארץ, "זה דבר שחלמו עליו הרבה שנים, אבל לא הצליחו להוציא אותו מהכוח אל הפועל.

לפני שש שנים הוחלט להעביר את ועדות הערר של הביטוח הלאומי לגופים ציבוריים חיצוניים, מהלך שלא עלה יפה. במשך שנים ערכנו סקרים ובדקנו את משך זמן הטיפול, שביעות הרצון והיעילות, ומצאנו שאו שהמצב נשאר על כנו, או שהוא פחות טוב משהיה קודם, ולכן הוחלט לבטל אותו לגמרי.

"במודל החדש התייחסנו לשני אספקטים: הנראות וההפרדה. בנראות - לדאוג שהמקום יהיה נעים, רחב ידיים, יפה, לא דומה לקופת החולים או בית החולים, אדם יגיע למקום שמחבק אותו. על הקירות יש אמירות של גדולי הוגי הדעות, שמנתבים אל החמלה, אל בית הלל ואל הנתינה.

ההליך מתנהל בשקיפות מלאה. מה שמודפס מוקרן על מסכים גדולים, הישיבות מוקלטות ומתועדות, מה שירתיע את הרופאים שיושבים בחדר ואת הפונה, שאת ההקלטה יקבל לאזור האישי שלו באתר.
"נפסיק את ההפרדה בין הוועדות, שכן מי שסובל מכמה בעיות במקביל, היה מטורטר בין וועדה נוירולוגית, ועדה פסיכולוגית וועדה קרדיולוגית למשל, ובכל מיני מקומות בארץ. כאן ישבו מומחים מכל הדיסיפלינות במקום אחד, מה שיקצר תהליכים ובירוקרטיה".

האיחוד הזה לא רק מיטיב עם האזרחים, הוא גם יחסוך עלויות של כוח אדם ותקורה לביטוח הלאומי עצמו.
"בהחלט. הרופאים שהיו במרכז הערר יישארו כאן וגם מזכירי הוועדות, אליהם יצטרפו עובדים יעודיים חדשים, והם יעבדו מבוקר עד לילה כדי לייעל את התהליכים. שידרגנו את שכר הרופאים במקצועות האורתופדיה, הנוירולוגיה והפסיכולוגיה, שנמצאים בחסר גדול, כי ככל שיהיו אצלנו רופאים טובים יותר, השירות ישתפר".

דיברת על השירות, אבל מה עם מהות עבודת הוועדות האלה. יש תחושה שהוועדות הרפואיות באות להכשיל את הפונה, שנקודת המוצא שלהן היא שהוא רוצה לרמות את המדינה ולקבל כסף בלי הצדקה.
"אנחנו עושים ככל יכולתנו בשגרה ולא רק במרכז החדש, לגלות חמלה, סובלנות, אדיבות ובית הילל, כי זה חלק בלתי נפרד מהפעילות שלנו. מי שיתקשה בהליך של 'מרכז המומחים', ילווה אותו עובד סוציאלי, או נציג של יד מכוונת שיוכל לסייע לו. עמלנו על זה לא מעט. זו הנשמה שלנו ואנחנו רוצים שאנשים יגיעו אלינו ברוגע".

זאת אומרת שהפונים לוועדות הרפואיות לא יזדקקו לשירותי מתווכים ועורכי דין כדי שייצגו אותם?
"אני לא יכול להגיד אם לפנות או לא לפנות למייצג, אבל פונים יכולים להגיע לוועדות הרפואיות לבד בלי חשש, כיוון שיש תיעוד ובלי לשלם סכומים נוספים. השאיפה שלנו שהשירות יהיה מיטבי למי שמקבל אותי. אין צורך לפחד יותר מהוועדות הרפואיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ועדה רפואית. ShutterStock
ועדה רפואית (אילוסטרציה). האם תשתנה הגישה שרואה בפונים אליה "שקרנים כל עוד לא הוכח אחרת"?/ShutterStock

יהיה מנכ"ל חברת החשמל?

שפיגלר מבטיח להוריד את מפלס החרדה של הפונים לוועדות של הביטוח הלאומי, אך הוא בעצמו עומד אל מול החלטת הוועדה שתקבע האם ימונה למנכ"ל חברת החשמל.

כאמור, לאחר פנייתו של היו"ר המיועד, דב בהרב, בדבר אי תקינות הליך בחירתו של שפיגלר - מועמדו של אביגדור ליברמן - לתפקיד, הוקמה וועדה שבדקה אותו, ומסקנותיה יתפרסמו בקרוב וככל הנראה יסללו את דרכו למשרה.

בסביבתו של שפיגלר מביעים אי שביעות רצון ושאט נפש מהתנהלותו של בהרב, שכן הליך בדיקת התאמתו לתפקיד הייתה מדוקדקת ואיכותית. שפיגלר עצמו, לא מוכן להתייחס לבהרב, ואומר, "אני מאמין שהגורמים המוסמכים יסיימו את התהליך הסדור והאיכותי וימנו את המינוי הראוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully