וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת הדוקה לעסקים הקטנים? "ברשות המסים רוצים להפחיד"

20.6.2022 / 15:43

ברשות המסים מקימים יחידה חדשה שתטפל באופן ייעודי בעסקים הקטנים ותנסה לשפר באמצעותם את גביית המס. מומחה לדיני מסים: "להערכתי, ברשות המסים מבקשים לעורר בעיקר אפקט פסיכולוגי. יותר הגיוני להתמקד בכרישים הגדולים"

בשורה מדאיגה לעשרות אלפי בעלי עסקים קטנים: רשות המסים מקימה את יחידת "נס"א" (ניהול ספרים ארצי), יחידה ייעודית לבחינת דיווחי ההכנסות וספרי החשבונות של עסקים קטנים בישראל; זאת, בניגוד למצב שהיה נהוג עד היום, במסגרתו נעשו הביקורות על עסקים קטנים על-ידי פקידי השומה האזוריים, שהחליטו בעצמם איך להקצות את משאביהם לטיפול בעניינים אלה.

הידיעה על הקמת היחידה שתתמקד בביקורת בקרב עסקים קטנים, מגיעה בעיצומה של תקופת התאוששות לאחר משבר קורונה, במציאות שבה, על-פי פרסומים, רק 2% מדוחות המס השנתיים שמוגשים לפקיד השומה אכן נבדקים, וכאשר נדמה שפקידי השומה ממקדים את מאמציהם בקרב נישומים שמחזור עסקיהם גבוה מ-10 מיליון שקל בשנה.

לפי שעה, לא ידוע באיזה סוגי עסקים מתכוונת היחידה להתמקד, והאם במסגרת זו תשתנה מדיניות רשות המסים שמידי תקופה עורכת ביקורות באמצעות "קונים סמויים" בעסקים קטנים ובודקת בשטח את ניהול הספרים שלהם.

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יגבירו את האכיפה או שזה רק אקט של הפחדה? רשות המסים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

עורכי הדין קובי גולדמן ומיכאל כשכאש, העוסקים בדני המס ובעבירות על חוק איסור הלבנת הון, מציינים: "הבשורות על הקמת היחידה מעוררות תמיהה מסוימת, שכן הליכי הפיקוח שמנהלת רשות המסים מול עסקים קטנים דורשים אנרגיה רבה בשעה שהשמיכה קצרה ממילא - אך אין בסופם גבייה משמעותית, אם בכלל. הרבה יותר הגיוני להתמקד ב'כרישים הגדולים', ודאי במציאות הכלכלית של ישראל 2022 כאשר עסקים רבים עדיין לא התאוששו מהקורונה".

לכן, מרגיע עו"ד גולדמן, "הרבה יותר סביר להניח שברשות 'נבהלו' מהכותרות בעיתונים על ההתמקדות המסתמנת בעסקים גדולים ואחוזי הגבייה הנמוכים, מאשר באמת מתכוונים לערוך שינוי יסודי במדיניות שלהם. חשוב גם לזכור שזה לא שברשות המסים מוסיפים תקנים, או הודיעו על שינוי במדיניות האכיפה. מדובר בהסטה של כוח אדם, ולדעתי האפקט שמבקשים ברשות להשיג הוא בעיקר פסיכולוגי".

עוד מדגיש עו"ד גולדמן: "אסור לבעלי עסקים זעירים או קטנים, שאחראים על 40% מהמחזור העסקי בישראל, לנהוג בשאננות. אחת ממטרותיו של מנגנון אכיפת דיני המס שעליו אמונה רשות המסים, היא הרתעת הרבים, בבחינת עשיית מעשה 'למען יראו וייראו'. כל הסתבכות עם רשות המסים, ולו בעניין שהוא כביכול פעוט וקל ערך, אינה עניין של מה בכך. מתוקף ניסיוני בניהול תיקי מס של חברות בינוניות וגדולות, אני יכול להגיד בבטחה שמרגע שהרשות נכנסת להליך, היא לא נוהגת להתקפל בקלות".

עשיתם הכול נכון? עדיין מוטב שתתייעצו עם בעל מקצוע

נוכח היוזמה החדשה של רשות המסים ולאור ניסיונם בניהול הליכים משמעותיים ומורכבים של פסילת פנקסים הן במס הכנסה והן במע"מ, מוסיפים עורכי הדין גולדמן וכשכאש, כי "נישום או עוסק, גדול כקטן, מוכרח להיוועץ בבעל מקצוע טרם מתן התייחסות לדברים המוטחים בפניו במסגרת הליך ביקורת, גם אם הוא בטוח לחלוטין כי לא נפל רבב בהתנהלותו".

עוד מוסיפים עוה"ד גולדמן וכשכאש, כי "יש לשים לב שפסילת פנקסי חשבונות באה ככלל בעקבות מה שמכונה על-פי דין 'סטייה מהותית' מהוראות ניהול פנקסים, כאשר המונח 'סטייה מהותית' מקבל משמעויות שונות במס הכנסה מחד ובמס ערך מוסף מאידך. עם זאת, המילה 'מהותית' עשויה להטעות, משום שהפסיקה קבעה שדי בכך שהרישום הפגום או החסר בספרים (גם אם על-פניו נראה זניח) יכביד או לא יאפשר לפקיד המס מעקב או בקרה יעילים על חלק מחלקי העסק, כדי שהסטייה תחשב ל'מהותית'".

לדברי עו"ד כשכאש, "ההשלכות שונות וההתנהלות צריכה להישקל בכובד ראש, כל מקרה לגופו. כך למשל, ככלל, עוסק או נישום יכולים לערור על החלטה לפסול את פנקסים לפני ועדה מיוחדת לקבילות פנקסים או לערער לפני בית המשפט. לבחירת הטריבונל ולעיתוי הגשת הערר או הערעור, השלכות רוחביות ואלו צריכים להישקל גם לאורן של החלטות מקבילות שקיבלה רשות המס בעניינם, למשל בקביעת שומה".

מכל מקום, מסכמים עוה"ד גולדמן וכשכאש, "חשוב לציין כי טוב יעשה נישום או עוסק אם יקפידו הקפדה יתרה לנהל ספרים בהתאם להוראות ניהול פנקסים, וכי סוף מעשה במחשבה תחילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully