וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה כלכלית עולמית: שומעים את הקולות

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

20.6.2022 / 16:08

השווקים עשויים להמשיך להרגיש את ההדים משבוע מסחר היסטורי בשבוע שעבר. פגישת הבנק המרכזי האירופאי מעידה על לחץ והפד מביע חששות בנוגע לצמיחה

השווקים עשויים להמשיך להרגיש את ההדים משבוע מסחר היסטורי בשבוע שעבר. מדד האס אנד פי 500 רשם ירידה של 5.8% ותשואות אגרות החוב פרצו למעלה, במיוחד הקצרים יותר כמו השנתיים שחצו את רף ה-3.1%. עקום התשואות 2-10 שזוכה לאזכור רב בתקשורת נע לעבר היפוך פעם נוספת לאור חששות בנוגע לצמיחה שצפו מחדש, וכאשר במקביל 2 פגישות של בנקים מרכזיים מתרחשות לצד התנודתיות בשווקים הפיננסיים.

ראשית, העובדה כי הבנק המרכזי האירופאי התכנס לפגישת חירום מחוץ לפגישות הרגילות שלו מעידה על רמת הלחץ סביב פרמיות הסיכון, במיוחד עבור אגרות החוב של איטליה. מצד שני, הפד סיפק העלאה של 0.75% (הגדולה ביותר מאז 1994) כפי שהיה צפוי והמחיש את כוונתו להיות תלוי בנתונים הנכנסים בצורה ברורה לאחר שנתון האינפלציה במאי החמיר. הפד מביא לידי ביטוי בתחזיות שלו את החששות בנוגע לצמיחה ולכן פרסומם של מדדי מנהלי הרכש השבוע בארצות הברית, אירופה ויפן יזכו לתשומת לב צמודה בחיפוש אחר רמזים שמצביעים על האטה. נתוני מכירות הבתים בארצות הברית יהיו גם מעניינים לאחר העלייה האחרונה בריבית המשכנתא. לאורך האוקיינוס האטלנטי, הבנק המרכזי בסין הודיע כי ריבית הפריים תישאר ללא שינוי, למרות הניסיון של קובעי המדיניות לעלות את הפעילות הכלכלית.

וול סטריט. Spencer Platt, GettyImages
וול סטריט בשבוע שעבר. ההתאוששות נראית רחוקה/GettyImages, Spencer Platt

אנו לא נכריז על תחתית בשווקים כאן כמובן, אפילו שזאת השאלה המרכזית במוחם של המשקיעים. יחד עם זאת, נמשיך לספק אזורים פוטנציאליים לעצירת הירידות. הראשונים שבהם הם בנקים מרכזיים: עד כה לא הייתה מספיק תמיכה מהצד שלהם. למעשה, הבנקים המרכזיים מתחרים ביניהם מי ניצי יותר. ברגע שהם יתחילו להאט את ההידוק המוניטרי, רמות התמחור הנמוכות של המניות עשויים להוביל לעניין מחודש מצד המשקיעים.

הגורם השני הוא שוק אגרות החוב. עם התמחור מחדש שנעשה בשוק זה, הביקוש מצד הגופים המוסדיים צפוי לחזור בשלב מסוים. קיבלנו עדות עד כמה שוק אגח תנודתי פחות יכול להביא לעליות בשווקי המניות, כאשר לפני 20 ימים הנאסדק רשם את השבוע השני הכי טוב שלו בשנת 2022 (עלייה של 5.5% לאור תשואות נמוכות יותר).

הגורם השלישי הוא סין, גורם משמעותי בצמיחה העולמית ומרכיב מרכזי בשרשראות האספקה העולמיות. הפתיחה מחדש בסין עם העלייה בייצור שמתאפשר גם במצב של סגרים רכים מביא לשיפור לוגיסטי ועלייה בכמות הסחורות שיוצאת מסין וזקוקים להם בכל מקום (הייצוא בחודש מאי רשם עלייה של 16.9%, הרבה מעל התחזיות). נקודות חיוביות קשה למצוא בימים אלה אבל סקטור הטק בסין הוא אחד מהם לאור התמתנות הלחצים הרגולטוריים בסין.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: סין - החלטת ריבית הפריים לשנה ו-5 שנים. גרמניה - מדד המחירים ליצרן. ארצות הברית - חופש לרגל חג העבדים.
  • שלישי: ארצות הברית - מכירות בתים קיימים (מאי).
  • רביעי: בריטניה - מדד המחירים לצרכן, יצרן (מאי). גוש היורו - ביטחון צרכנים (יוני). ארצות הברית - עדות של הנגיד פאואל.
  • חמישי: יפן, גרמניה, ארצות הברית, גוש היורו, בריטניה - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים.
  • שישי: בריטניה - מדד ביטחון הצרכנים של GFK (יוני). יפן - מדד המחירים לצרכן (מאי). גרמניה - סנטימנט העסקים של IFO (יוני). ארצות הברית - עדות של הנגיד פאוול.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מדדי מנהלי הרכש בפוקוס (ארצות הברית, אירופה, יפן)

הנתונים האחרונים של מדדי מנהלי הרכש מארצות הברית, אירופה, בריטניה ויפן יפורסמו ביום חמישי. למרות העובדה כי מדדי מנהלי הרכש צפויים לצאת מעל רמה של 50 שמעידה על התרחבות הפעילות הכלכלית, הם צפויים להצביע על המשך איבוד המומנטום בכלכלות הגדולות בעולם. בדומה לטרנד האחרון, מדדי מנהלי הרכש בסקטור השירותים צפויים להחזיק טוב יותר לעומת הייצור שעשוי להמשיך ליפול. עם חששות בנוגע למיתון מיידי בארצות הברית ואירופה לאור שיעורי האינפלציה הגבוהים, שרשראות אספקה לחוצות, ועלייה בריבית של הבנקים המרכזים שמתומחרת כבר, השווקים עשויים להגיב באדישות אם מדדי מנהלי הרכש יחמיצו את התחזיות. הפתעות חיוביות לעומת זאת, עשויות לספק הקלה נחוצה לשווקים.

שורה תחתונה: חששות גדולים בנוגע לצמיחה בקרב המשקיעים. הפתעות חיוביות של מדדי מנהלי הרכש עשויות להחזיר ביטחון למשקיעים בתחזית הכלכלית.

סין: אין שינוי בריבית הפריים. עדיין

הבנק המרכזי הסיני הודיע מוקדם הבוקר שאין שינוי בריבית הפריים לתקופה של שנה שעומדת על 3.70%. על אף העובדה כי הנתונים הכלכליים בשבוע שעבר הצביעו על כך שההתאוששות בכלכלה הסינית החלה באיטיות בחודש מאי, אנו מאמינים כי הבנק המרכזי הסיני יהיה מעוניין לשמור על סטטוס קוו. התחשבות בסביבת המאקרו, יציאת כספים מאגרות החוב הסיניות דומיננטית ומוסברת על ידי פער הריביות עם ארצות הברית שהתהפך. כל ניסיון להוריד את ריבית הפריים עשוי להוביל ליציאת כספים נוספים משוק האגח בסין. הפיחות במטבע הסיני-,RMB גם כן מגביל את היכולת של הבנק המרכזי הסיני להוריד את ריבית הפריים.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי הסיני יעדיף סטטוס קוו לאור התשואה הגבוהה של אגרות החוב הממשלתיות בארצות הברית לאחר הטון הניצי של הפד וחששות בנוגע לפיחות של המטבע הסיני -RMB.

נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
שבועות מתוחים לפנינו. נשיא הפד ג'רום פאוול/GettyImages, Drew Angerer

תשואות אגרות החוב - השיא נדחה

בתגובה לנתון אינפלציה מעל התחזיות בארצות הברית, תשואות אגרות החוב הממשלתיות בארצות הברית פרצו חזק למעלה בתחילת השבוע שעבר. תשואות בטווחים הקצרים רשמו עלייה משמעותית במיוחד כאשר הם מתמחרים עליות ריבית נוספות שעשויות להיות נדרשות על מנת להביא את האינפלציה חזרה אל הטווח הנוח של הבנק המרכזי. כתוצאה מכך, עקום התשואות התהפך שוב באופן זמני, כאשר חלק מהשחקנים בשוק מצביעים על כך כסימן למיתון שעומד להגיע. בגוש היורו, תשואות אגרות החוב הממשלתיות של מדינות הפריפריה עלו בצורה חזקה בתחילת השבוע אבל נרגעו לאחר שהבנק המרכזי האירופי פרסם הצהרה לפיה מנגנון למנוע את התרחבות הפער המשמעותית של מדינות אלה לעומת האחרות. במבט קדימה, הרבה יהיה תלוי על שיעור האינפלציה והצעדים של הבנקים המרכזיים בתגובה. ברגע שאנו נראה את השיא בשיעור האינפלציה, הבנקים המרכזיים עשויים לנקוט בגישה פחות ניצית מה שיוביל לירידה בתשואה של אגרות החוב הממשלתיות.

שורה תחתונה: תשואות אגרות החוב הממשלתיות ימשיכו להיות מובלות על ידי שיעור האינפלציה ומנגנון התגובה של הבנקים המרכזיים.

אירופה -ההשפעה של עליית הריבית על רווחי החברות.

בעוד שעלייה בשיעור הריבית עבור חברות תהיה גורם שלילי עבור רווחיות החברות, החישובים מצביעים על כך שההשפעה תהיה עדינה יחסית. החדשות החיוביות הם שהצורך למחזור מידי מוגבלות לאור העובדה כי החברות באירופה בשנים האחרונות קיצרו את המח"מ שלהם. ניתוח של אגרות חוב קונצרניות בדירוג השקעה מראות כי רק 15% מסך אגרות החוב המונפקות יפקעו עד לסוף שנת 2023 ועבור אגרות חוב מסוג HY רק 10% צפויות לפקוע עד סוף שנת 2023. המשמעות של כך היא שהריביות הגבוהות ישפיעו בצורה איטית על הוצאות המימון של החברות וזאת בהנחה כי התשואות לא יחזרו לטרנד של ירידה כפי שהיה בעשורים האחרונים. עבור מדד MSCI Europe ex.Financials, הכפלה של שיעור הריבית לרמה של 6% יוריד את הרווח למניה רק בשיעור של 2.5%. לכן, המשקיעים לא צריכים לחשוש יותר מידי בטווח הקצר מהעלייה בהוצאות המימון. מנגד, החשש מירידה בפעילות הכלכלית שתוביל לפגיעה בביטחון הצרכנים ומכאן לירידה בשולי הרווח של החברות צריכה להיות בפוקוס.

שורה תחתונה: העלייה בהוצאות המימון צפויה להיות בעלת השפעה מינימלית על רווחי החברות באירופה- לפחות בטווח הקצר.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully