וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלנועית וקוץ בה: שוק הקלנועיות משגשג, אבל הפריחה שלו מלווה באתגרים

20.6.2022 / 16:35

שוק הקלנועיות העולמי גדל ונמצא בעליה מתמדת לאור התפתחות הטכנולוגיה והעליה בתוחלת החיים, אך בפניו עומדים גם אתגרים לא מעטים, יחד עם לא מעט אתגרים שמגיעים דווקא מכיוון הקהל הצעיר

מגפת הקורונה שיבשה את שגרת החיים של כולנו, כאשר פלח האוכלוסייה שנפגע יותר מכולם הוא זה שכולל את בני הגיל השלישי. החשש מפני הדבקות בווירוס שהתפשט במהרה במקומות המוניים וצפופים, הכריח רבים מהם לשנות את דרכי ההתניידות אליהן הם הורגלו, לוותר על יתרונות התחבורה הציבורית הנפוצה ולעבור לחפש פתרונות תחבורה אחרים ובטוחים יותר. חלקם עברו להיעזר בבני המשפחה לטובת הסידורים היומיומיים, אך במקביל גברה התלות בגורם שלישי. אחרים צמצמו מרחקי הליכה, אבל לא מעט מהם עברו לנהוג בקלנועיות חשמליות שאפשרו עבורם עצמאות מובילית.

קלנועית. רונן טופלברג,
יכולת התניידות מצוינת לבלתי מתניידים/רונן טופלברג

השפעת הקורונה על שוק הקלנועיות העולמי הייתה דווקא שלילית לפחות בראשיתה. התחלת המגפה התאפיינה בסגרים קשיחים שהגבילו את חופש התנועה עבור כולם, אך בני הגיל השלישי חששו לצאת מהבית גם זמן לא קצר לאחר שנרשמה דעיכה. הסגרים בנוסף, הביאו לשיבוש ואף ולעיתים להשבתה של כלל מערכות ניהול שרשרת האספקה וההפצה הלוגיסטיות של הכלים, אשר התמודדו עם מחסור חמור בכוח אדם ועם מחסנים נעולים ומכך, הושפעו רוב היצרנים ברחבי העולם.

אז מה הסיבות שהובילו בכל זאת להתחזקות שוק הקלנועיות בשנים האחרונות? התשובה מקורה בהתפתחויות טכנולוגיות, עליה במודעות הסביבתית הגלובלית המעודדת מעבר לנהיגה ברכבים חשמליים וידידותיים לסביבה, אך יותר מכל בעליה בתחולת החיים.

כדי ללמוד על המגמה המתפתחת והמתחזקת יש להציץ במספרים.גודל השוק העולמי עמד בשנת 2019, לפני פרוץ המגיפה, על 1.3 מיליארד דולר, הוא התחזק בסיום שנת 2020 והגיע ל 1.7 מיליארד, ממשיך לעלות בקצב גדילה של 6.9% בשנה וצפוי לעמוד עד ל-2.33 מיליארד דולר עד לשנת 2031.

קלנועית. רונן טופלברג,
איכות חיים על ארבעה גלגלים/רונן טופלברג

מדובר בהשלכה ישירה של הביקוש לכלי רכב יעילים, אמינים, המתבססים על אנרגיה ירוקה וחסכוניים לכיס הצרכנים, אשר הגביר משמעותית את קצב צמיחת השוק ולשחקנים הפועלים בענף. נפתחו הזדמנויות חדשות ומשתלמות במיוחד. למודעות החברתית המשתרשת להשלכות הזיהום הסביבתי, לו תורמת תעשיית רכבי הבנזין, יש כמובן חלק לא קטן, אבל זה לא הכול, שכן היא לא מסתכמת רק בכך. הנורמות החדשות מגובות בחקיקה סביבתית מחמירה והגבלות רגולטוריות ההולכות ומאומצות על ידי יותר ויותר ממשלות בעולם.

ההתפתחות הטכנולוגית שהובילה לשדרוג איכות הסוללות תורמת כם היא, והיצרנים הגדולים החלו לפתח סוללות חדשניות לשימוש בכלי רכב חשמליים כגון קלנועיות, קורקינטים וקטנועים. כל הכלים האלה מאפשרים לגוון ולהגדיל את היצע פתרונות ההתניידות החשמליים. פיתוח סוללות ליתיום-יון חסכוניות תרמו לשיפור ביצועים, לצד פעילויות מחקר ופיתוח שעוזרות ליצרנים להפחית את משקלם הכולל, לצמצם את זמני הטעינה ולהגדיל את אורך חיי הסוללות כך שיאפשרו טווח נסיעה רחוק יותר.

אך ללא ספק הסיבה העיקרית לביקוש הגדול לקלנועיות היא הגידול העולמי בתוחלת החיים ובהתאמה גידול אחוז האוכלוסייה הגריאטרית וזו של אנשים המתמודדים עם מוגבלויות ומתקשים בניידות. המודעות הגוברת ליתרונות הקלנועיות בקרב האוכלוסייה זו, היא זו שמניעה את השוק ותמשיך לדחוף אותו גם בעתיד. זאת משום שהיא מבטלת את התלות בזולת על ידי החזרת כושר התנועה ומאפשרת עצמאות שלרבים מהם כה חסרה. ההבנה מעודדת הקמת יוזמות ממשלתיות כדוגמת Affordable Care Act בארה"ב, המציעות סבסוד לכלי תחבורה מסוג אלו עבור מטופלים. גם לעובדה כי לנהגים אין צורך ברישיון נהיגה או בקורס לימוד ממושך יש כמובן השפעה אדירה.

הצורך בהתקדמות הוא תמידי ומציב אתגרים

אותו השדרוג המדובר באיכות הסוללות שאפשר את הרחבת היצע הכלים, מציב גם לא מעט אתגרים בפני היצרנים. הדרישה לצמצום זמן הטעינה והגדלת את טווח הנסיעה לא מסתיימת והיא תעמוד במוקד בשנים הקרובות. אתגר מרכזי נוסף הוא הצורך להרחיב את פריסת תשתית עמדות הטעינה. מיעוט בעמדות מסוג אלו בעיקר בערים הלא מרכזיות, הוא הגורם העיקרי המונע צמיחה עוד יותר חדה של השוק במדינות רבות.

אתגר נוסף עיקרו בשינוי ובגיוון השימוש ובסביבת הנסיעה בשנים האחרונות. בישראל למשל הכלי שהיה מזוהה יותר מכל עם חברי הקיבוצים, כבר מזמן הפך לכלי עירוני ועקב כך, מתגברות גם החששות. לאור העובדה שהקלנועית אינה דורשת רישוי או רישום, קיים חשש שהכלי יהפוך לאטרקטיבי יותר עבור צעירים עירוניים ולא רק שלא ימלא את ייעודו, אלא עלול גם לגרום להיפגעות בקרבם או לפגיעה של אחרים. הסיבה לחשש היא בעיקר עלייה באטרקטיביות של הקלנועיות הסגורות והמעוצבות בחדשנות, הבאה לידי ביטוי בשדרוגים בדמות מזגן, אמצעי לשמיעת מוזיקה, הגנה מפני הגשם ונוספים, אשר הובילו להסתכלות שונה על הכלי.

"שוק הקלנועיות בישראל חווה גידול משמעותי בשנים האחרונות. מקור הגידול הוא בעליה בתוחלת החיים אשר הביאה לגידול פלח השוק, לצד התפתחות הטכנולוגיה אשר הטיבה עם אוכלוסיית בני הגיל השלישי ותרמה רבות לשיפור איכות חייהם. אומר עילי גזית, משנה למנכ"ל מטרו מוטור משווקת "קלנועית אפיקים", "אוכלוסייה זו מבקשת כיום להנות מכל יתרונות החיים ולכן הקלנועית מהווה עבורם פתרון אידיאלי, העונה על הצורך הטבעי לעצמאות מרבית וחופש תנועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully