וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך הביטקוין: מה קורה לשוק הקריפטו - ולאן הוא ימשיך מכאן?

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 10:56

כולם מסכימים שהנפילה הדרמטית במטבעות הדיגיטליים אינה "עוד משבר", אבל גם תמימי דעים שזה ממש לא סוף הסיפור של הבלוקצ'יין, להפך: אולי הוא אפילו שלב הכרחי בדרך לאסדרה שתגדיל את אמון המשקיעים. בינתיים, צריך להשקיע גם בחינוך. פאנל מומחים

שוק הקריפטו מצוי בצניחה חופשית. על פי ההערכות, השוק מחק מערכו כ-2 טריליון דולר. הביטקוין, המטבע המזוהה ביותר ירד מתחת לרף של 20 אלף דולר, אחרי שבשיאו היה שווה כבר מעל ל-70 אלף דולר למטבע. מייסד בורסת הקריפטו הגדולה בעולם Binance צוטט כאומר שמדובר ב"מרחץ דמים" ומייסד בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, Coinbase, פיטר 18% מעובדיו.אז לאן ממשיכים מכאן ואיך השוק הולך להתנהל?

אבישי עובדיה, שותף מייסד בקרן ההון סיכון קולידר אומר כי "שוק הקריפטו נמצא בקצה הסקאלה של נכסי הסיכון, ולכן התנודתיות בו משמעותית יותר. אם תשווה 12 שנה אחורה בין שוק המניות לשוק הקריפטו אז באחרון המטוטלת בין ייאוש לאופוריה נעה בתנודתיות רבה.

אברהם הינוך, מנהל חטיבת ה -NFT באקסלרטור WeCcelertae תומך בדבריו של עובדיה ומוסיף: "שוק הקריפטו חווה תנודות, ראינו נפילות של ביטקוין ומטבעות אחרים אבל כאן יש כבר נפילות דרמטיות של גופי השקעה גדולים.

ראינו את הנפילות של צלזיוס, יש דיבורים על כך שקרן הגידור האסיאתית Three Arrows Capital הגיעה לחדלות פירעון כך שזה לא 'עוד' משבר. צריך לזכור גם שבחלק מהמקרים גופים השקיעו אחד בשני ויצרו אפקט שרשרת. כך, למשל, Three Arrows קשורה לקריסתו של מטבע ה'לונה'. על פי דיווחים שהתפרסמו נראה כי רק הקרן לבדה השקיעה כ-200 מיליון דולר בלונה, השקעה שנמחקה עם קריסת המטבע".

ארנק ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין (אילוסטרציה). השוק חווה "ריצה אל הבנק"/ShutterStock

ג'וש בהר, מנהל מוצרים בתחום הקריפטו בתאגיד הפינטק פינסטרה (המפתח מערכות סליקה עבור אלפי בנקים בעולם וגם בישראל), אומר: "שוק הקריפטו חווה כרגע את אחת הטלטלות הקשות שידע מאז היווצרו.

הגורמים הם מרובים ושילובם גרם לירידות ומימושים אגרסיביים של מעל 70% מהשיא בנובמבר אשתקד. הגורם העיקרי הוא קשיי נזילות, מינופים רבים והשקעות ספקולטיביות, חברות גדולות בשוק הקריפטו עצרו משיכות לאחר קשיי נזילות, בין החברות ניתן למנות את Celsius - שנאלצת להקפיא משיכות, זו חברה שבשיאה ערך הקריפטו הנעול בפלטפורמה שלה היה עשרים מיליארד דולר.

כמובן שקריסתה המפוארת של LUNA ויחד איתה המטבע היציב UST יש חלק בחגיגה. הנזק היה מחיקה של כ-50 מיליארד דולר משוק הקריפטו, מה שהשפיע רבות על מצוקת החברות כיום. רק בכדי לסבר את האוזן Lehman Brothers הייתה שווה כ-60 מיליארד דולר טרום קריסתה ב 2008".

אבישי עובדיה. קולידר,
אבישי עובדיה, שותף מייסד בקרן ההון סיכון קוליידר/קולידר

מאור צור, סמנכ"ל חברת Safe School ומומחה לזיהוי סכנות ברשת בקרב בני נוער אומר כי "בני הנוער מסתכלים על כל הענף הזה כטרנד שהם חייבים להיות חלק ממנו כמו כל טרנד שתופס את בני הנוער, בטח כשמדובר בעולם וירטואלי מאחר וכל נושא הרשתות החברתיות, במיוחד בעידן ה- Metaverse שמושך מאוד את הצעירים, שיוכלו בעתיד לשלם במטבעות דיגיטליים.

אם תשאל נער, למשל - האם תעדיף שהדמות שלך ב- Metaverse תלבש חולצת נייק או שאתה עצמך, על הגוף שלך, תלבש נייק? איפה הייתם בוחרים להשקיע? המגמה המתחזקת היא שבני הנוער ישקיעו בדמות הווירטואלית מאחר והעולם הולך לכיוון הזה. החיים של בני הנוער מתחילים לעלות במרחב הווירטואלי ושם הם מנהלים את חיי החברה שלהם. לצד כל זה עלינו לזכור כי איפה שיש כסף יש את אלו שיבחרו לעקוץ ולנצל את בני הנוער ולהוביל אותם להפסד של כולו".

אברהם הינוך. יח"צ,
אברהם הינוך, מנהל חטיבת ה -NFT באקסלרטור WeCcelertae/יח"צ

אז מה אנחנו צופים שיהיה?

עובדיה אומר כי: "אף אחד לא יודע לחזות את העתיד. אנחנו נמצאים במצב שבו הקורונה לא משחררת, באוקראינה יש מלחמה, שוק ההון המסורתי בנפילה חופשית, כלומר, אירועים גלובליים חסרי תקדים. מצד שני, עד כה גויסו למעלה מ-15 מיליארד דולר לקרנות הגדולות בעולם לפרויקטים בתחום הדור השלישי של האינטרנט, הבלוקצ'יין, והנכסים הדיגיטליים.

אז נדמה שהפעם הטכנולוגיה כאן כדי להישאר, האמונה שלנו בתחום הזה עלתה ביחס לשנים הקודמות. אני מאמין שהשוק ינקה את עצמו בתקופה הקרובה. אנשים ימשיכו להאמין ברעיון של הביזוריות ולהחזיק את הנכסים שלהם בעצמם, אבל אני מניח שנראה התנקות מקופים וירטואליים של מיליון דולר, נראה חזרה ליסודות. הקרנות ימשיכו להשקיע בסטארטאפים, הם מצידם ימשיכו לבנות ולפתח מוצרים חדשים, צריך לזכור שכמות המפתחים בתחום זה עלתה פי 5 מאז השוק הדובי הקודם".

בהר מוסיף כי "שוק הקריפטו חווה בעבר משברים עם ירידות דומות ואף יותר מבחינת אחוזים, כמובן שאז השוק היה יותר צעיר עם שווי מצרפי הרבה יותר קטן. השוק מוכרח לברירה הטבעית: פרויקטים שנותנים ערך, פרויקטים שהם חלק חשוב מהאקוסיסטם, ישרדו, ואלה שלא, ייעלמו כמו רבים עד היום".

ג'וש בהר, מנהל קריפטו בפינסטרה. ינאי רובחה,
ג'וש בהר, מנהל מוצרים בתחום הקריפטו בתאגיד הפינטק פינסטרה/ינאי רובחה

האם השוק יתאושש?

הינוך מאמין שכן וכי מדובר בעניין של זמן: "אנשים שוכחים שהביטקוין קיים בערך משנת 2009, והוא המטבע המזוהה עם התחום. הביטקוין קרס, פעמיים, סביב ה- 90% ועוד פעמיים נפילות של מעל ל- 80%. ועדיין, אחרי כל הנפילות הללו הוא וחזר לשיאים חדשים תוך 40 עד 1181 ימים. כמובן שבין לבין ראינו ירידות של 30%, 40% ו-50%. ירידות כאלה דרמטיות בתקופה של 12 שנה. אז צריך להבין שזה השוק ופשוט לחכות ולהבין שהשוק ירגיע את עצמו.

בהר מוסיף ואומר כי כי "שוק הקריפטו חווה 'ריצה אל הבנק', כך שהלימות ההון אינה מספקת את משיכות המשקיעים, חברות ניהול נכסי קריפטו לקחו סיכונים גדולים ונעילות ארוכות טווח במטרה לספק תשואות לא ריאליות שהובטחו, אך זהו עוד משבר שיעבור כמו אלה שלפניו, שוק הקריפטו לא יעלם, הוא אתנו פה להישאר, עלינו להפריד מוץ מתבן להשקיע בחכמה ולהשתמש בטכנולוגיות הקיימות והמתפתחות בכדי לבנות את העתיד".

מאור צור, סמנכ"ל סייף סקול. מיכה ריז'וב,
מאור צור, סמנכ"ל חברת Safe School ומומחה לזיהוי סכנות ברשת בקרב בני נוער/מיכה ריז'וב

מה שכדאי למשקיעים לדעת

ומה המשמעות של הירידות הללו עבור המשקיעים, מלבד ההפסד הכספי המיידי? האם הם עדיין ייאלצו לשלם מיסים?

רו"ח אורי עזרא מאליוט גלובל ישראל אומר שרשות המיסים דורשת על כל מכירת מטבע קריפטו (גם החלפה בין מטבעות) מס בשיעור 25% (לעיתים יותר אם מדובר בתחום העיסוק של הנישום) על הרווחים. אם יש גם רווחים וגם הפסדים באותה שנה אז ניתן לקזז אחד מהשני. אך אם בשנת 2021 כשערך הקריפטו עלה, הציבור הרוויח ומימש הרי שהוא מחויב לשלם 25% על הרווח וזאת על אף שבשנת 2022 ישנה ירידה חדה ויתכן ומימשו בהפסד.

זה לא ישנה את חישובי המס לשנת 2021, אלא רק לשנת 2022 או לשנים קדימה. הפסד שכזה נחשב להפסד הון וניתן לקזז אותו בהתאם לחוקי הקיזוז שהם בעיקור מול הפסד הון אחר, כגון מכירת פעילות עסקית, מניות, נדל"ן וכו'. על מנת להכיר בהפסד יש להגיש לפקיד השומה דוח שנתי ולצרף נספחים כנדרש.

אורי עזרא. יח"צ,
רו"ח אורי עזרא, אליוט גלובל ישראל/יח"צ

לאן ממשיכים מכאן?

"זה שוק מאוד תנודתי ואנשים יכולים לאבד הכל ביום אחד" אומר עובדיה. "מי שרוצה להיכנס צריך לדעת שאת מה שהוא משקיע הוא יכול לאבד מייד, אז לא להשקיע מה שאתם לא יכולים להפסיד. לכן, לדעתי השוק הזה לא מתאים להמונים. אלה שזה כן מעניין אותם, תלמדו את הטכנולוגיה, תבינו את הרציונל. זה לא רק שינוי כלכלי, זו מהפכה פוליטית וחברתית, וכל עוד אנשים לא מבינים מה עומד מאחורי הביזוריות, ובכל זאת קונים קריפטו, זה לא שונה מהימורים בעיני - וסביר להניח שתפסידו את הכסף.

רו"ח עזרא מוסיף כי "חבל שמדינת ישראל ומדינות רבות אחרות לא פותחות את העיניים ומבינות שיש פה שוק ענק שצריך לטפל בו כמו שצריך, לא רק במישור המיסוי אלא באסדרה נכונה ואחידה. יש לייצר קריטריונים אחידים ולהנפיק רישיונות למי שעומד בקריטריונים, כגון טופס "הכר את הלקוח" אחיד ותקין, בקרה ופיקוח על פעולות שמבוצעות, חישוב תקין של תשלומי המיסים וכו' כך שבסופו של דבר אותו גוף יוכל לנהל את מטבעות הקריפטו בדומה לאופן שבו הציבור מנהל את תיק ההשקעות שלו בבנק.

ביום שתהיה חקיקה בנושא, ההערכה שלנו היא שבנקים ונותני שרותי מטבע רבים יכנסו לשוק, יסדירו את הג'ונגל שמתנהל היום, יהיה דיווח לרשויות המס על הפעולות המבוצעות כך שיהיה פיקוח ובקרה ברמת רשות המיסים על רווחי והפסדי הציבור כולו ובכך יהיה דיווח אמת בדוחות השנתיים. מבחינת חישוב המס, דיווחו, יכולת הבקרה עליו והכי חשוב זה שבסוף המשקיע יוכל 'להיפגש עם הכסף' בעת המכירה.

חלק מהמשקיעים בקריפטו הם גם צעירים, בגיל תיכון שהפסידו הון מבחינתם. על כך אומר צור כי "אני חושב שחוק לא יכול להחליף חינוך או לפתור בעיה כוללת. 'אם אסור אז זה לא יהיה' זה פשוט לא עובד. לראייה שימוש באלכוהול, סמים וצריכת פורנו.

הרשת החברתית זמינה להם, הכל זמין במכשיר הנייד בכף היד שלהם ושום חוק לא יכול למנוע זאת. החוק לא יכול לתת פתרון ללא חינוך וליווי משמעותי. אלא כחלק ממשהו כולל. אם לא יהיה חינוך על הנזקים מהבסיס שלהם תוך גיבוי חקיקה ופיקוח, זה לא יהיה שווה דבר.

הילדים ימצאו תמיד את הפתרונות. תמיד חשוב לצייד בידע, הרי בסוף מי שיחליט לעשות או לא לעשות זה הילד בעצמו אבל הוא חייב לקבל את התמונה מלאה, את ההכוונה, להבין מה הסיכונים ואז לעשות החלטה מושכלת. אם הילד בוחר להוריד את אפליקציית ה- open sea ולהתחיל לקנות תמונות NFT אנחנו רוצים להיות שם ולתת לו את הכלים מה זה העולם הזה ומהן הסכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully