וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה בונים מדינה: הצילומים ההיסטוריים שהתגלו בארכיון

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 25.6.2022 / 8:54

לפני 98 שנים קמה "סולל בונה" אחת מחברות הבנייה האייקוניות בתולדות המדינה. פרויקט מדהים של החברה וותיקה ביחד עם שתיים חדשות וחדשניות יותר, מצליח לספק הצצה אל כמה רגעים בלתי נשכחים בהיסטוריה של הבנייה בארץ ישראל. זכינו להצצה ראשונה ובלעדית

אחד הפרויקטים המרתקים שנרקמים בימים אלה המחברים בין עולם חדש לעולם ישן, בין ישראל של אז לישראל של היום, הוא שדרוג הארכיון של "סולל בונה" (מקבוצת שיכון ובינוי - חברת הבנייה שאוטוטו חוגגת 100 שנה) על ידי חברות הטכנולוגיה מיקרוסופט ו- KPMG שלקחו על עצמם להעלות עשרות אלפי מסמכים נדירים, ותמונות שטרם נחשפו לציבור הרחב. אם אתם חושבים שמדובר בעוד ארכיון סטנדרטי, אתם כמובן טועים. מדובר בפרויקט מתקדם טכנולוגית המשלב יכולות AI מתקדמות, שיאפשרו למצוא בחיפוש מהיר לא רק תמונות, אלא גם מסמכים היסטוריים במהירות ובקלות.

"בשנת 2011 התחלנו לקבל פניות מגורמים במדינה שביקשו חומרים על פרויקטים כגון הכנסת ובנייני האומה" מספר שמעון נגר, מנהל פרויקטים בשיכון ובינוי שעובד בחברה כמעט ארבעים שנה, ומלווה בין היתר את נושא הארכיון ההיסטורי. "בשלב הזה הבנו שיש בידינו משהו, ותוך כדי חיפושים הבנו שיש לנו אוצר ביד שעד אותה שנה אף אחד לא ביקש לראות.

אספנו את כל החומרים והתמונות וזכרתי שעבד אצלנו בעבר צלם בשם עמי ערב, שהיה עובד קבוע של סולל בונה בין השנים 1956-1986, צלם אמן שקיבל משכורת כעובד מן המניין שקיבל מעבדת צילום והסתובב בארץ ובעולם ותיעד פרויקטים".

הקמת נמל אשדוד 2. עמי ערב ז"ל,
הקמת נמל אשדוד/עמי ערב ז"ל

סולל בונה קמה בשנת 1924 על ידי מוסדות ההסתדרות שהניחו את היסודות למה שקיוו שתהפוך תשתית לכל פעילות המשק של היישוב העברי בארץ ישראל.

"המבוגרים שבינינו מכירים את קונצרן כור שהיתה תחת סולל בונה, אפילו סירי סולתם בעבר", אומר נגר.

הקמת נמל אשדוד 1. עמי ערב ז"ל,
הקמת נמל אשדוד/עמי ערב ז"ל

לקח זמן להגיע אל החומרים שצילם עמי ערב ז"ל וקול קורא בעיתונות שפרסמה החברה ביקש מכל מי שיש לו חומרים או תמונות מפעם, ליצור קשר. "בשנות השישים החברה מנתה כ- 30 אלף עובדים, זה אומר שבזמנו כמעט בכל משפחה היה מישהו שעבד בסולל בונה. קבלנו עשרות פניות של אנשים בזכות הקול הקורא ששמרו חומרים על העבודות שעשו. הסתובבתי במשך שנה וחצי אצל משפחות בכל הארץ, צילמתי וסרקתי מסמכים".

הקמת רידינג 3. עמי ערב ז"ל,
בניית הארובה בתחנת הכוח רידינג/עמי ערב ז"ל

אחרי דין ודברים עם משפחתו של ערב, קבלו בחברה את האוצר המכיל 60 אלף נגטיבים ותמונות נדירות המתעדות את הקמתה של המדינה. "יזמנו את הפרויקט הזה ביחד עם המנכ"ל הקודם של סולל בונה מר אהוד דנוך" מספרת אסתר ליברזון נמר, מנהלת ארכיטקטים בתחום Apps, Data & AI, מיקרוסופט ישראל, שעבדה במשך ארבע וחצי שנים בסולל בונה ומכירה את הפרויקט מקרוב.

הקמת רידינג 2. עמי ערב ז"ל,
בניית הארובה בתחנת הכוח רידינג/עמי ערב ז"ל

"צריך להבין שהארכיון שהיה באינטרנט היה זמין לאנשים, אבל פה אנחנו מדברים על משהו מאד אינטראקטיבי משהו שמשתף את האנשים וכל מי שמחפש מידע לבוא ולהיות חלק מזה. המטרה היתה להחזיר עטרה ליושנה ולהראות משהו שהוא כל כך נכס צאן ברזל בתרבות ובפסיפס הישראלי.

זו הסיבה שאני הייתי שם ארבע וחצי שנים. יש פה ערכים לפני הכל, ויש פה את הדבר המרכזי שנקרא בניית הארץ, פרויקט ציוני לתפארת מדינת ישראל. פה יש משהו כמו שאמר שמעון, לתת לדור החדש ולאנשים שגדלו על ברכי סולל בונה, לבנים ולנכדים של להכיר מה זו היתה אותה טורייה על מה מדובר איך בנו פעם, איך משלבים בין טכנולוגיה וערכים וזו הסיבה שאנחנו עושים מה שהם עושים".

בנייתה הכרמלית בחיפה על ידי סולל בונה 1. עמי ערב ז"ל,
בניית הכרמלית בחיפה/עמי ערב ז"ל

אל מיקרוסופט וסולל בונה חברה חברת KPMG שהיא שותפה חזקה של מיקרוסופט בעולמות הבינה המלאכותית.

"הצלחנו להפוך את המסמכים הישנים מאד עד מתפוררים, אלה הקשים מאד לפענוח בגלל הדפסת סטנסיל לא ברורה, לקריאים" מסביר עידו רון, שותף, מוביל תחום טרנספורמציה דיגיטלית ובינה מלאכותית, KPMG ישראל. "בנינו ממשק חיפוש בענן שיהיה זמין עם אפשרויות חיפוש מתקדם ושמחנו להיות חלק מתוך הדבר הזה. אנחנו לחלוטין רואים פה את ההבדל שעושה הטכנולוגיה בעולם המסמכים, שעד אז ישבו בתוך הארכיון אבל לא היו חפישים אלא רק על פי כותרת".

בינתיים, עד שהארכיון המשודרג יעלה במלואו - זכינו להצצה אל סדרת התמונות הבלעדיות פרי מצלמתו של עמי ערב ז"ל, בחשיפה ראשונה ובלעדית.

הכתבה מתפרסמת גם במגזין "עסקים" של מעריב

בניית הכרמלית בחיפה 2. עמי ערב ז"ל,
כריית מנהרת הכרמלית בחיפה/עמי ערב ז"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully