וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: מחירי מוצרי שמרית התייקרו בחסות שטראוס

עודכן לאחרונה: 26.6.2022 / 15:13

הסיבה הרשמית להתייקרות היא עליה במחיר חומרי הגלם עבור היצרן. שטראוס טוענת שאין לה קשר עסקי עם שמרית, מלבד הפצה בלעדית, אבל בכיר בענף מגלה לוואלה: "כמה קל להעמיד יצרן קטן כבשר תותחים לחברת ענק שרוצה לגרוף רווחים"

שטראוס מאפשרת להעלות את מחירי מוצרי שמרית, אך מתחמקת מאחריות: שטראוס היא המפיצה הבלעדית שלהם והיא גורם משפיע, בלשון המעטה, על מחיריהם, על אף שאינם נושאים את השם המפורש "שטראוס".

גורמים בענף אמרו ל"וואלה": "כמה קל להעמיד יצרן קטן כבשר תותחים לחברת ענק שרוצה לגרוף רווחים". בין המוצרים שיתייקרו יהיו שמרים בצקים, ותחליפי החמאה של שמרית, מחירי תחליפי החמאה יעלו, החזיקו חזק, בלא פחות מ- 30%.

קופסת מרגרינה עם סכין למריחה. ShutterStock
מרגרינה ללא מלח ומרגרינה בטעם חמאה (אילוסטרציה). עלייה של 30% במחיר/ShutterStock

מפיץ בלעדי הוא כמו שותף

במכתב שהפיצה שטראוס, ומעורר את זעם הקמעונאים, מפורטים המוצרים של שמרית אותם היא מתכוונת לייקר: מרגרינה ללא מלח ומרגרינה בטעם חמאה יעלו 4.15 שקלים במקום 3.19 שקלים היום, עלייה של 30%, קוביית שמרים תעלה מ- 2.41 ל- 2.51 שקלים עלייה של 4%, שמרים טריים יתייקרו מ- 3.14 שקלים ל- 3.27 שקלים, עלייה של 4% , בצק עלים, בצק פיצה, בצק פילו ובצק פריך מתוך מצוננים, יעלו מעשרה שקלים ל- 10.30 שקלים, בסך הכל התייקרות של 3%.

הסיבה להעלאת המחיר שמצוינת במכתב היא "התייקרות חומרי הגלם". שטראוס, שמפיצה בלעדית את מוצרי שמרית במשך 20 השנים האחרונות, היא הדומיננטית לגבי הכרעות כמו מתי ובכמה יעלה המחיר. "יש להם תפיסות ורצונות משלהם, והם אלה שנמצאים במו"מ מול הקמעונאים", אומר אותו גורם בענף. "בסופו של דבר, מפיץ בלעדי הוא כשותף שיש הרבה מקום לאינפוט שלו".

שטראוס, מצידה, מתנערת מכל קשר עסקי לשמרית וטוענת שהיא בסך הכל זו שמובילה את המוצרים במשאיות שלה ותו לא. לכן הניסיון להתנער ממעורבות בהתייקרות, שאמורה להפחית ולו במעט את הפסדי הריקול העצומים (שעל פי הדיווח לבורסה עומדים על בין 170 ל- 230 מיליון שקלים), הוא לכאורה סוג של הטעיית הציבור. בשטראוס יודעים שזו הדרך היחידה שלהם להעלות מחירים בלי לעורר את זעמם של הצרכנים, כשהם מסתתרים מאחורי גבה הצנום של שמרית.

הורדת מוצרי שטראוס ממדפי הסופרים. ראובן קסטרו
לפני חודשיים בדיוק: מוצרי שטראוס עלית נאספים מהמדפים/ראובן קסטרו

"שטראוס אינה קובעת את מחיר מוצרי שמרית"

אירוע הריקול, שעדיין, כאמור, לא הגיעה לסיומו, גרם לפגיעה קשה בתדמיתה של שטראוס, שהייתה נקיה במשך שנים. יש לציין שהחברה לקחה על עצמה אחריות מלאה על הכשלים שהתגלו במפעל הממתקים בנוף הגליל ופיצתה את הלקוחות על המוצרים שהוחזרו.

לאחרונה אמרו גורמים בחברה כי גם כשמשרד הבריאות יאשר לפתוח מחדש את המפעל, הוא לא יחזור לפעילות מלאה בבת אחת, אלא צפויה תקופת הרצה שבה יוודאו בחברה שכל הקווים עובדים כמו שצריך והמוצרים תקינים גם מבחינה בריאותית וגם מבחינת איכות המוצר. רק אז יוחלט איזה מוצר ישוב קודם למדפים.

המהלכים הללו נועדו גם להבטיח את בטיחות המוצרים וגם כדי לשקם את אמון הצרכנים, שחלקם יתקשו לחזור ולרכוש שוב את מוצרי החברה. ספק אם העלאת המחירים המתוחכמת "בדלת האחורית", תועיל לשטראוס בעת הזו.

תגובת שטראוס: שמרית היא חברה פרטית ועצמאית ולקבוצת שטראוס אין בה כל אחזקה.
שטראוס מספקת לשמרית, כמו לחברות אחרות, שירותי הפצה בלבד. שטראוס אינה קובעת את מחיר מוצרי שמרית לקמעונאים ו/או לצרכנים.

משמרית נמסר בתגובה: "עקב התייקרות מתמשכת בעלות הסחורות ובעלויות הייבוא, הן עקב הקורונה והן עקב המשבר באירופה, שיצרו מצוקה בחומרי הגלם, לצד עליות מחיר חדות במחירי השמן, הקמח והדלקים, המשפיעים על עלויות הייצור, האנרגיה וההובלה, נבצע עדכון של מותג מוצרי שמרית בשיעור של 0.43 גורות ליחידה. נמשיך לפעול ללא הרף למען לקוחותינו בזמינות המוצרים ובעלויות המחיר המינימליות ככל שניתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully