וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בפסק דין תקדימי: עיריה יכולה להתקשר עם נותן שירותים ללא מכרז

27.6.2022 / 8:59

הפעולה אפשרית בתחומים בהם נדרשת מומחיות מיוחדת. בכך הפכו שופטי העליון פסק דין של המחוזי שקבע שהתקשרות שנעשתה בין עיריה למשרד עורכי דין בפטור ממכרז - אינה חוקית

בית המשפט העליון הפך פסק דין של בית המשפט המחוזי וקבע לראשונה כי רשות מקומית יכולה להתקשר עם משרד עורכי דין למתן יעוץ משפטי, בפטור ממכרז, זאת בהסתמך על תקנה שהוציא בעבר משרד הפנים, הקובעת כי רשות מקומית רשאית להתקשר עם נותני שירותים בתחומים שבהם העבדה דורשת "ידע ומומחיות מיוחדים", או יחסי אמון - בפטור ממכרז.

בכך, נדחתה העתירה שהגישה עמותת "עורכי דין לקידום מינהל תקין", שטענה כי אין לתת לתקנה של משרד הפנים פרשנות צרה וכי אין זה המקרה המצדיק פטור ממכרז.

בפסק דין מנמק קבעו שופטי העליון דפנה ארז-ברק, דוד מינץ וגילה כנספי שטייניץ, כי פטור ממכרז - שעלול להיות לעתים הליך אורך ויקר - אינו אומר שמדובר גם בפטור מהחובה להעניק הזדמנות שווה לשאר המועמדים ולתחרות הוגנת בין המציעים, וכך נעשה במקרה של עיריית כפר יונה.

עופר שפיר. יוני רייף תגרי,
עו"ד עפר שפיר, המערער על החלטת המחוזי/יוני רייף תגרי

בשנת 2018 התקשרה העירייה עם משרד עורכי הדין עפר שפיר ושות', לצורך מתן ייעוץ משפטי שוטף וטיפול בתיקי ליטיגציה בכל נושאי התכנון והבניה של הועדה המקומית. הליך הבחירה נעשה בהתאם לנוהל שאימצה העירייה שנה קודם לכן שהסתמך על הפטור ממכרז להתקשר עם משרד שלו הידע והמומחיות, או בהתבסס על יחסי אמון מיוחדים העירייה פנתה לארבעה משרדים שהיו רשומים אצלה במאגר המציעים ולבסוף החליטה להתקשר עם משרד עפר שפיר ושות', שנתן לה את ההצעה הכי זולה ומשתלמת.

עמותת "עורכי דין לקידום מינהל תקין" התנגדה להליך המינוי ללא מכרז והגישה עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז, בה וענה כי ההתקשרות בין הצדדים אינה חוקית. בית המשפט קיבל את העתירה וקבע ששירותי ייעוץ משפטי בתחום התכנון והבנייה אינם דורשים מומחיות מיוחדת או יחסי אמון מיוחדים, והורה על ביטול ההתקשרות.

עיריית כפר יונה ומשרד עפר שפיר ערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון וטענו כי העירייה נהגה כדין והייתה רשאית להתקשר ללא מכרז, וזאת בהתאם לתקנה האמורה של משרד הפנים. העירייה טענה כי ליווי משפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מחייב מומחיות מיוחדת ולכן נעשתה הבחירה במשרד עפר שפיר.

מנגד, טענה העמותה כי הפטור ממכרז הוא למקרים בודדים וחריגים, והליך בחירה של משרד עורכי דין אינו כזה. מרכז השלטון המקומי ביקש להצטרף להליך כידיד בית משפט, ותמך בעמדתה של העירייה.

בית המשפט העליון, לאחר ששמע את כל הצדדים, קיבל את הערעור וקבע כי מאחר שמדובר במתן יעוץ משפטי בתחום ספציפי (תכנון ובניה), להבדיל מייעוץ משפטי כללי, הרי שהדבר מצדיק פטור ממכרז. "אין חולק שבמקרה זה העירייה פעלה בהתאם לנוהל משרד הפנים, והחלת הפטור נעשתה רק לאחר קבלת אישור מהיועצת המשפטית של העירייה ומוועדת ההתקשרויות".

שופטי העליון הוסיפו, כי לאור ראשוניותו של המקרה, הרי שבמבט צופה פני עתיד על משרד הפנים לשקול אם יש מקום לתת הנחיה נוספות באשר לסוג המקרים שבהם יחול הפטור, והורו על המצאת פסק הדין ליועץ המשפטי של משרד הפנים.

  • עוד באותו נושא:
  • בית משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully