וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הנדל"ן האמיתי: שכר הדירה מול השכר הממוצע

עודכן לאחרונה: 27.6.2022 / 9:59

בדיקת וואלה! ביחד עם אתר הדרושים AllJobs מגלה כי ברוב הערים השכר הממוצע לשכיר עלה, אך לא ברמה שיכולה להדביק את העלייה התלולה במחירי הדיור. המשמעות: מי שנאלץ לשלם שכר דירה, נפגע מאוד ברמת החיים שלו, גם באזורים שנחשבים לבסיס התמיכה בממשלה

בעוד שמחירי הדיור מרקיעים שחקים ומחירי הדירות החדשות השלימו עלייה של 21.8% מהשנה שעברה, כאשר במקביל גם מחירי השכירות קפצו גם באחוזים ניכרים, נשאלת השאלה: האם השכר הממוצע שאנו מרוויחים יספיק כדי לשלם את שכר הדירה? ואם הוא עלה, האם העלייה תואמת את העלייה בסעיף הדיור בהוצאותינו?

לפני שנעבור לשכירות, חובה לציין שעליית הריבית, עליה הכריז נגיד בנק ישראל בחודש שעבר, העלתה את ההחזר החודשי של בעלי משכנתאות קיימות בסכום. כמובן שיש מי שנפגעו פחות ומי שנפגעו יותר, אבל אין מי שמחזיר משכנתא ולא מרגיש את עליית הרבית בכיס.עדיין, בהתייחס לגובה המשכנתא הממוצע בישראל, מצבם של בעלי הדירות-משלמי המשכנתאות, הוא טוב לאין ערוך ממצבם של רוב השוכרים.

כדי לדעת האם השכר הממוצע מספיק לעמוד בתשלום מחירי הדיור, אספנו נתונים באמצעות אתר הדרושים AllJobsעל השכר הממוצע לפי ערים שונות בישראל, כדי להשוות אותו לעליית מחירי הדיור בהן.

בנייה, מודיעין נדל"ן בניינים. ראובן קסטרו
מודיעין: גם בנייה מואצת בשנים האחרונות לא בלמה את העלייה במחירי השכירות בעיר/ראובן קסטרו

לא תאמינו מה קורה ב"בייס" של ממשלת השינוי

במודיעין, השכר הממוצע לשכיר שמתגורר בעיר בשנת 2020 עמד על 11,923 שקל, בשנת 2021 השכר הממוצע לשכיר בעיר מודיעין עלה ב-4% לסכום של 12,353 שקל, ואילו בשנת 2022 השכר הממוצע לשכיר בעיר מודיעין עלה ב-9% ועמד על סכום של 13,642 שקל.

לפי נתונים מהאתר madlan, זינקו בשנה האחרונה מחירי השכירות עבור דירת 3 חדרים במודיעין-מכבים-רעות בקרוב ל-40%.

כך שבשנת 2021 המחיר המבוקש לחודש שכירות בעבור דירה בגודל כזה הסתכם ב-4,661 שקל ואילו היום המחיר המבוקש בעבור אותה דירה הוא 6,500 שקל.

לא צריך להיות חשב כדי להגיע בקלות למסקנה שהנסיקה במחיר השכירות היא הרבה מעבר לעלייה בשכר, או במילים אחרות: מי שמתגורר בשכירות בעיר - ומשתכר שכר ממוצע - נפגע מאוד כתוצאה מהתייקרות סעיף הדיור בהוצאות הקבועות שלו.

ולא רק במודיעין: גם ברמת השרון, שם נרשמה העלייה הגבוהה ביותר של דמי השכירות עבור דירת ארבעה חדרים, עם זינוק של כ-42% בדמי השכירות החודשיים. בשנת 2021 המחיר הממוצע לחודש שכירות בעבור דירה כזאת הסתכם ב-6,153 שקל ואילו היום המחיר המבוקש בעבור אותה דירה הוא 8,725 שקל.

ומה לגבי השכר הממוצע לשכיר שמתגורר ברמת השרון? בשנת 2020 הוא הסתכם ב-12,726 שקל, בשנת 2021 השכר הממוצע לשכיר רמת השרון עלה ב-10% לסכום של 13,953 שקל, ואילו בשנת 2022 השכר הממוצע לשכיר בעיר רמת השרון עלה ב-4% ועמד על סכום של 14,580 שקל.

מיותר לציין שגם העליות האלה בשכר אינם מדביקות את הקפיצה התלולה במחירי השכירות.

ויש כאן גם נתון בעל משמעויות פוליטיות: אחת המטרות המוצהרות של הממשלה הנוכחית הייתה להיטיב עם המעמד הבינוני שמהווה את מאגר המצביעים העיקרי שלה. כשמביטים על הנעשה דווקא בערים שמייצגות את המעמד הבינוני-גבוה, רואים ירידה ברמת החיים בשל נסיקת מחירי השכירות, שעקפה כל הטבה שהוסיפה מעט להכנסה המשפחתית.

אפשר לטעון שישראל אינה אלא חלק ממגמה עולמית שבמסגרתה נסקו מחירי הנדל"ן, אך קשה להתעלם מכך שלא משנה מהו מקור הבעייה, בכל הקשור ליוקר המחיה, בדגש על רכיב הדיור, "ממשלת השינוי" נכשלה לא רק בקרב מתנגדיה, אלא גם בקרב קהל לא מבוטל מבוחריה.

בניינים ליד האוניברסיטה. ראובן קסטרו
בתי מגורים ליד אוניברסיטת באר שבע. השכר הממוצע לשכיר ירד, שכר הדירה דווקא עלה/ראובן קסטרו

באשדוד ובגבעתיים ובב"ש נרשמו ירידות בשכר הממוצע

אבל מודיעין ורמת השרון, מייצגות עדיין את המקרים "הטובים", לפחות בכל הקשור לעלייה בשכר הממוצע. גם אם העלייה בהכנסה לא הדביקה את עליית מחירי השכירות, הרי שהיא לפחות צמצמה במעט את הפער.

אלא שלא בכל היישובים בישראל נרשמה עלייה הדרגתית בשכר הממוצע. איפה נרשמו הירידות בשכר?

באשדוד למשל: שכיר שמתגורר בעיר השתכר בשנת 2020 סכום של 10,581 שקל. בשנת 2021 השכר הממוצע לשכיר באשדוד עלה ב16% לסכום של 12,321 שקל, אך בשנת 2022 השכר הממוצע לשכיר שמתגורר באשדוד ירד ב-4% ועמד על סכום של 11,843 שקל.

גם בגבעתיים נרשמה ירידה בשכר הממוצע של שכיר תושב העיר, בעוד שבשנת 2020 שכר שמתגורר בעיר הרוויח 12,578 שקל בממוצע, בשנת 2021 השכר הממוצע עלה ב-4% לסכום של 13,052 שקל, אך בשנת 2022 נרשמה ירידה של 2% בשכר הממוצע והוא עומד על 12,730 שקל.

בבאר שבע שנחשבה במשך שנים רבות ללהיט נדל"ני, נרשמה השנה ירידה בשכר הממוצע לשכיר שמתגורר בעיר. בעוד שבשנת 2020 שכיר שהתגורר בעיר הרוויח בממוצע סכום של 11,081 שקל, בשנת 2021 נרשמה עלייה של 5% והשכר הממוצע לתושבי העיר עמד על 11,662 שקל, אך השנה נרשמה ירידה של 3% והשכר הממוצע עומד על 11,262 שקל.

ואיפה נרשמו העלייה הגדולה ביותר? תושבי רמת גן ודאי ישמחו לשמוע שהכר הממוצע לתושבי העיר עלה השנה ב-12%, כך שבשנת 2020 תושב העיר הרוויח בממוצע 12,508 שקל. בשנת 2021 הייתה ירידה קלה של 1% כך שהשכר הממוצע עמד על 12,351 שקל, ואילו השנה השכר עומד על 13,786 שקל. מיותר לציין שגם העלייה הנאה הזאת לא מדביקה כמובן את העלייה במחירי השכירות בעיר. כך שאפילו מצבם של תושבי רמת גן, שנאלצים לגור בדירה שכורה, הורע.

ליאת בן תורה שושן, ALLJOBS. יח"צ,
ליאת בן תורה שושן, מנהלתהמחלקה לניהול קרייה ב-ALLJOBS/יח"צ

אין הלימה בין העלייה בשכר לעלייה במחירי השכירות

ליאת בן-תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה באולג'ובס: "אנחנו רואים כי רמות השכר נמצאות במגמת עלייה עקבית לאורך השנים האחרונות. אותה עלייה הנובעת מהצמיחה במשק, אחוז אבטלה נמוך וביקוש רב לידיים עובדות שמחזיר את הכוח לעובדים, שדורשים ומקבלים עליות בשכר.

יחד עם זאת, ניתן לראות כי העלייה ברמות השכר לא באה בהלימה לשיעור העלייה של השכרויות בערים המרכזיות בישראל. בכלל, פערי הנדל"ן ביחס לפערי השכר רק מתרחבים בשנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully