וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: האינפלציה מרסקת את ביטחון המשקיעים

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

27.6.2022 / 16:08

שווקי המניות הגלובליים עברו לטריטוריה של שוק דובי באמצע חודש יוני. הריצה של המשקיעים לנכסים בטוחים תביא להתחזקות הדולר ולסכנות בשווקים המתעוררים. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

התנודתיות בשווקים הפיננסיים היא עדות נוספת לאקלים הכלכלי שמשתנה. שווקי המניות הגלובליים עברו לטריטוריה של שוק דובי באמצע חודש יוני, כאשר מדד MSCI Asia ex Japan נפל בשיעור של16% מתחילת השנה ומדד האס אנד פי 500 בשיעור של 21%. במהלך חודש יוני תשואות האגח הממשלתיות על בצורה חדה על בסיס להעלאה של הריבית בעתיד על ידי הבנק המרכזי.

השווקים הפיננסיים פתוחים לעסקים אך עלויות המימון עולות עבור העסקים, צרכנים, קוני דירות וממשלות. השנה שלפנינו תביא עימה סביבה עסקית קשה יותר עבור חברות הבנייה ויצרני מוצרי צריכה. הריצה של המשקיעים לנכסים בטוחים תביא להתחזקות הדולר ולסכנות בשווקים המתעוררים שתלויים על זרימה של הון זר אל תוך המדינות על מנת לממן מסחר וגירעונות תקציביים. האינפלציה הגבוהה שמסרבת לרדת, מביאה את הבנקים המרכזיים לאמץ מדיניות צמצום מוניטרית בצורה אגרסיבית יותר על מנת לצנן את הביקוש ולהתאימו להיצע שסובל מבעיות בשרשראות האספקה. בעוד שהצמיחה הגלובלית צפויה להימשך בקצב פחות, החששות למיתון עולות. מחירי הסחורות התעשייתיות והחקלאיות צפויים לרדת מרמות השיא האחרונות שלהם.

ירידות בשוק ההון וול סטריט. GettyImages
המשקיעים ממשיכים להיות מודאגים/GettyImages

משקיעים רבים מסרבים להיכנס אל אפיק אגרות החוב לאור אי הוודאות הכלכלית הגבוהה ולחצי המחירים שמסרבים לרדת בצורה משמעותית. בגוש היורו, אנו צופים כי האינפלציה תגיע לשיא סביב חודש ספטמבר בעוד שבארצות הברית האינפלציה הייתה כבר להגיע לשיא בחודש מרץ אך זה לא קרה לאור הנתון השלילי בחודש מאי. לפד לא הייתה ברירה להעלות את הריבית בשיעור של 0.75%- שיעור שלא ראינו מאז שנת 1994.החדשות הטובות מבחינת השווקים הוא שמחזור העלאות ריבית מכובד בא לידי ביטוי כעת במחיריהם של אגרות החוב. אז מדוע המשקיעים לא קונים? אחת התשובות האפשריות שוכנת ברמה הגבוהה של האינפלציה.

אולי תנאי שוק בסגנון של 1994 מתומחרים אבל מה אם אנחנו בסביבה יותר דומה לשנות ה-80.הסבר נוסף ויותר הגיוני לדעתנו הוא שתיקי השקעות רבים לא מעוניינים בסיכון ולכן אין קניות של נכסים אלה בטווח המיידי. מה בנוגע למניות? הנרטיב בשווקים עבר מהר מאוד מצמיחה לצד אינפלציה לסטגפלציה ואז למיתון. בנקודת הזמן הזו לא ברור האם מיתון יגיע או לא והאם זהו יהיה מיתון קל או חמור. התשובה לכך תלויה בפקטורים מחוץ לשליטה של המדיניות המוניטרית וגם על הפד עצמו/

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית - מדד הייצור של הפד שלוחת דאלאס (יוני). מכירות בתים בהמתנה (מאי). הזמנות מוצרים ברי קיימא (מאי).
  • שלישי: ארצות הברית-מדד ביטחון הצרכנים (יוני).
  • רביעי: גרמניה - מדד המחירים לצרכן (יוני). גוש היורו - ביטחון צרכנים (יוני). ארצות הברית - נתוני התוצר לרבעון ה-1, קריאה שלילית.
  • חמישי: גרמניה - מכירות קמעונאיות (מאי). גוש היורו -שיעור האבטלה (מאי). ארצות הברית - מדד המחירים של PCE (מאי)
  • שישי: יפן-שיעור האבטלה (מאי). סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של CAIXIN(יוני). ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של ISM (יוני).
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מחירי הגז חזרה בפוקוס

בשבוע שעבר מחירי הגז באירופה קפצו לרמתם הגבוהה ביותר מאז אמצע חודש מרץ לאחר שגרמניה הפעילה את השלב השני מתוך שלושה בתוכנית החירום שלה, עקב קיצוץ של הזרמת הגז מצד רוסיה. למרבה הצער, ההתפתחות הזו מגיעה שבוע אחד אחרי פיצוץ טרמינל הגז בטקסס מה שגרם לירידת בשיעור של שישית מהתפוקה של גז נוזלי בארצות הברית. גז נוזלי מארצות הברית הוא קריטי בניסיון של אירופה להוריד את התלות שלה בגז הרוסי ולמלא את מאגרי הגז לרמה של 80% עד חודש נובמבר. כלכלנים מסוימים צופים כי מיתון באירופה הוא בלתי נמנע אם האספקה של גז מרוסיה תיעצר לחלוטין. זרם החדשות סביב נושא זה ימשיך להזיז את השווקים.

שורה תחתונה: יש לשים עין על מחירי הגז במהלך הקיץ באירופה.

שלושה ימים עד לנתון הליבה של מדד המחירים PCE.

הפד עדיין צופה בעיקר על נתון הליבה של מדד המחירים PCE ולכן יש תקווה לצמצום מוניטרי אגרסיבי פחות מזה שסבלנו באמצע חודש יוני. המדד המועדף של הפד לאינפלציה יפורסם ביום האחרון של הרבעון ועשוי לקבוע את כיוון השווקים במהלך חודשי הקיץ. הנתון הגיע לשיא במהלך חודש פברואר וכעת נמצא קצת מתחת ל-5%. כמובן שזהו מבט מצומצם מאוד על ארצות הברית ושאר השווקים בעולם עשויים להוביל במונחי אינפלציה. הקלה בבעיות בשרשראות האספקה הם בראש הרשימה של דברים לעקוב אחריהם כמו גם התייצבות במחירי הסחורות.

שורה תחתונה: הירידה בקצב הגידול במחירים משקפת פתרון הדרגתי של הבעיות בשרשראות האספקה.

מפגש פסגה של מנהיגי מדינות ה-G7 בבוואריה בגרמניה, 26 ביוני 2022. רויטרס
מנהיגי ה-G7 נפגשים בבוואריה. אינפלציה נוספת צפויה בגוש היורו/רויטרס

קריאת שיא נוספת של אינפלציה בגוש היורו צפויה

לאחר הפתעה מצד האינפלציה בחודש מאי בגוש היורו, כל העיניים נשואות לקריאה הראשונה לחודש יוני שתצא ביום שישי. הנתון הסופי עבור חודש מאי עמד על 8.1% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה-30 נקודות בסיס מעל הקונצנזוס. מדד הליבה של האינפלציה יצא על 3.8% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה-20 נקודות בסיס מעל הקונצנזוס. עם המשך העלייה של מחירי האנרגיה במהלך החודש, הנתון הכללי ייתכן והמשיך לעלות וזה צפוי להמשיך גם בחודשים הקרובים. בנוסף אל מול סביבה של שיעור אבטלה נמוך ועלייה בציפיות האינפלציוניות, זה נראה כאילו השכר מתחילים לעלות לאחר שנים של גידול איטי בשכר העובדים ולכן מפעילים לחץ נוסף כלפי מעלה על האינפלציה. עקב כל אלה הבנק המרכזי האירופי יעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ויעלה את הריבית לראשונה מזה עשור בפגישה הבאה שלו בסוף חודש יולי.

שורה תחתונה: האינפלציה בגוש היורו צפויה להמשיך ולטפס למעלה בחודשים הקרובים.

הגנת הטפלון של סין כנגד האינפלציה

נתון האינפלציה בסין ב-5 החודשים הראשונים של השנה עלה בשיעור של 1.5%, משמעותית מתחת יעד המקסימום של הממשלה שעומד על 3%. בניגוד לכך, מדד המחירים לצרכן במדינות המערב המפותחות הוא יותר מפי 4 בסין. 8.6% בארצות הברית הגיע לרמה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה בעוד שבגוש היורו-8.1% סימן את שיא כל הזמנים. ההבדל הפופולרי ביותר להסביר את ההבדל הוא הגידול השונה במאזן של הבנקים המרכזיים. על מנת להציל את כלכלת ארצות הברית שנחבטה על ידי הקורונה, מאזן הנכסים של הפד גדל ביותר מפי 2 לרמה של 8.9 טריליון דולר על פני השנתיים האחרונות. מאזן הנכסים של הבנק המרכזי האירופי גדל ביותר מ-60% להיקף של 9.3 טריליון דולר. מנגד בייג'ינג, שהייתה זהירה בכל הנוגע לשפוך תמריצים, נמנעה ממדיניות מרחיבה מאוד. הבנק המרכזי הסיני הגדיל מאז שנת 2020 את מאזנו בשיעור של 10%(בתחילת שנת 2022) וכבר הספיק להחזיר חזרה חצי מן הגידול נכון לימים אלו.

שורה תחתונה: הכלכלה המקומית בסין מתחילה להתאושש מן סגרי הקורונה.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully