וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיל הזהב שווה כסף. מה חושפים המספרים של החברות בתחום?

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 8:20

בניגוד למה שמקובל לחשוב עקב מצבה הרעוע של חלק מאוכלוסיית הקשישים בישראל, מדובר בסקטור בעל אמצעים משופרים בהשוואה לכלל האוכלוסייה. על רקע הנתונים על עלייה בתוחלת החיים (למרות הקורונה) יצאנו לבדוק מה קרה למניות החברות שפונות בעיקר לבני הגיל השלישי

קריקטורה של גיבורי על קשישים. ShutterStock
קריקטורה של גיבורי על קשישים/ShutterStock

העולם מתבגר ופוטנציאל כוח הקנייה של הגיל השלישי לא נעלם מעיני חברות ויזמים מוכשרים, שנכנסו לשוק המוערך כיום בכ-6.9 טריליון דולר, ובאופן מפתיע מתחלק כמעט שווה בשווה בין כלכלות צפון אמריקה, אירופה ואסיה.

עיקר כוח הקנייה שייך לדור ה'בייבי בום', שגדל עם התפתחות הכלכלות בעולם המערבי לאחר מלחמת העולם השנייה, וחונך לחסוך, חיסכון שמשרת אותו בימים אלה.

הביקורת המוצדקת על שיעורי העוני בקרב קשישים בישראל מסתירה חלק נכבד מאוכלוסיית הגיל השלישי במדינה, המסתכמת בכ-12% מהאוכלוסייה הכללית ונהנית מכוח קנייה משמעותי יחסית לממוצע (פר אדם במשפחה). עיקר כוח הקנייה מצוי בפנסיות תקציביות, הון אישי וכיום אפילו מעבודה מתגמלת שנמשכה מעבר לגיל הפרישה.

נתוני מכון ברוקדייל מראים, כי הכנסה חודשית ממוצעת ברוטו של משקי בית בהם נמצאים בני 65 ומעלה עומדת על כ-16 אלף שקל, ובמשקי בית בהם נמצאים רק בני 65 ומעלה ההכנסה עומדת על כ-14 אלף שקל בממוצע.

יש לציין, כי מדובר בממוצע, וככזה ישנה הטעייה בנתון הסטטיסטי עקב הכנסות גבוהות יותר בקרב חלק מבני הגיל השלישי, מחד - ומאידך שיעורי העוני בהם מצויים חלק לא מבוטל אחר מקשישי ישראל.

נכון לסוף שנת 2018 עיקר הכנסת בני ה-65 ומעלה הייתה מעבודה ועמדה על 41%, וזאת בעיקר עקב העלאת גיל הפרישה בקרב גברים ל-67, לצד צורך של חלק מבני הגיל השלישי להמשיך ולעבוד עקב היעדר פנסיה או חיסכון בלתי מספיק.

חסכונות הפנסיה והגמל היוו כ-25% מהכנסות בני הגיל השלישי, כ-25% נבעו מקצבאות ותמיכה, וכ-9% מהכנסותיהם נבעו מצבירת או ירושת הון אישי.

עיקר בני גיל הזהב מוציאים את עיקר הכנסתם הפנויה על תרופות, שירותי בריאות ופרוצדורות רפואיות, דיור מוגן וקהילתיות ומוצרי פארמה, מזון וקוסמטיקה ייעודיים.

החברות הגדולות המתמקדות בתחום הגיל השלישי פועלות בעיקר להארכת ושיפור איכות חייהם, והפכו לפעילים האקטיביים ביותר לשיפור והארכת חיים אדם, שכן ככל שאלה מתקיימים - כך גם ממשיכות וגדלות הכנסותיהם מהם.

מניות גיל הזהב. ללא, מערכת וואלה!
"מניות הגיל השלישי": עלו בחדות מאז השפל בקורונה, אך רובן הפסידו, כמו ברוב הסקטורים, מאז תחילת 2022/מערכת וואלה!, ללא

התאוששו מהקורונה

הסכנה שארבה לבני הגיל השלישי בתקופת הקורונה הפכה לזהב בידי חברות המתמקדות באוכלוסייה זו, והזניקה את מניותיהן בבורסות בעשרות ומאות אחוזים. כך לדוגמא חמש החברות שבחנו (ראו טבלה) עלו מאז שפל הקורונה (ולאחר הירידות החדות האחרונות) בעד 174%.

מובילת העליות היא חברת התרופות Eli Lilly, הנסחרת בבורסת ניו יורק ארה"ב בשווי כ-309 מיליארד דולר, שגם זינקה בכ-148% מאז סוף שנת 2019 ועד לתאריך האחרון שנבחן. החברה היא גם אחת מהשתיים היחידות שנבחנו שמנייתן עלתה מאז תחילת השנה, כ-17.9%.

ארליס אגוסטו, אנליסטית מחקר בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X, פירטה עבור וואלה! כסף, כי "יצרנים, חוקרים ופיתוחים של תרופות, שרותי בריאות, ציוד רפואי וטיפול באוכלוסייה המבוגרת החלו לצמוח ביתר שאת לצד הצמיחה באחוז חלקה של אוכלוסייה זו בעולם.

ההערכות הן כי אוכלוסייה זו צפויה לצמוח בכ-192% במהלך שנת 2100 וכי בני ה-60 ומעלה יהוו כ-40% מאוכלוסיית העולם בשנה זו, ולחברות שיפתחו יתרון בנגישות לקהל זה, וטכנולוגיה ייחודית, יהיה יתרון.

צמיחת המניה של Eli Lilly, לדוגמא, מבטאת את היחס של המשקיעים לצמיחה העכשווית והעתידית הצפויה בתחום. החברה עובדת על תרופה לאלצהיימר שהציגה תוצאות קליניות טובות ונמצאת בתהליך אישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי).

ההערכות הן כי אם תאושר ותתחיל שיווק כבר השנה, ההכנסות ממנה יעמדו על כ-6 מיליארד דולר לכשתגיע לתפוצת השיא שלה. בנוסף, לחברה תרופה לסכרת, שנמצאה יעילה גם להפחתת 20% מעודפי השומן של הסובלים מהשמנת יתר, הצפויה להכניס כ-5 מיליארד דולר בשיאה.

והסיבה שמניית החברה היא בין היחידות שעלו מתחילת השנה מוערכת בעיקר בעלייה של כ-25% בהכנסותיה לרבעון הראשון של השנה, ואנו מעריכים כי היא צפויה להמשיך עם תוצאות עסקיות חזקות לפעילותה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
צפי גידול בתוחלת החיים הממוצעת. גלובל אקס מתוך מחקר של האו"ם, אתר רשמי
צפי העלייה בתוחלת החיים (ממוצע עולמי) בשנים הקרובות, על פי מחקר של האו"ם/אתר רשמי, גלובל אקס מתוך מחקר של האו"ם

יש להם לתרופות

אגוסטו מתייחסת גם לצרכים שהם תולדה של המאפיינים הפיזיולוגיים של בני הגיל השלישי: "חברות התרופות ושרותי הבריאות מובילות את התחום, שכן אלו חלק מעיקר הדברים עימם מתמודדים בני הגיל השלישי, הנמצאים בסדר עדיפות גבוה אצלם. כך לדוגמא 80% מבני הגיל השלישי מספרים על בעיה רפואית כרונית אחת, ו-60% מהם מספרים על 2 ומעלה בעיות רפואיות כרוניות מהם הם סובלים.

שלוש הבעיות הנפוצות ביותר הן לחץ דם גבוה, המאפיינת כ-58% מהאוכלוסייה, דלקת מפרקים ממנה סובלים כ-31%, ואלצהיימר, המהווה כ-11% מהבעיות הכרוניות בקרב בני הגיל השלישי.

חברה נוספת שהן מנייתה והן תוצאותיה העסקיות צמחו מאז שפל הקורונה היא Welltower, הנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק ארה"ב ופועלת כקרן השקעות בנדל"ן ייעודי לבני הגיל השלישי.

מניית החברה אמנם ירדה בכ-2.8% מאז תחילת השנה, אך צמחה בכ-150% מאז שפל הקורונה ובכ-2% מאז סוף 2019. עיקר השקעותיה ממוקמות בדיור מוגן, המהווה כ-70% מהפרוטפוליו הנדל"ני שלה, והחברה גם משקיעה במתקנים הייעודיים לטיפול באלצהיימר ודמנציה.

יש לציין, כי הקורונה האיצה גם היא את פעילות החברות, בעיקר במתן אישורים לשירותי בריאות ופעילות רפואית ביתיים, שהיו נערכים בעבר רק באמצעות בתי חולים. האצה נוספת נולדה מהביקוש העצום שנוצר כתוצאה מפקק התורים בבתי החולים כיום.

באנגליה לבדה, לדוגמא, ההערכה כי כ-6.4 מיליון בני אדם ממתינים לתור זמין לביצוע פרוצדורה רפואית כלשהי".

ארליס אגוסטו, גלובל איקס. GLOBAL X,
ארליס אגוסטו, אנליסטית מחקר בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X/GLOBAL X

לא רק מבוגרת אלא גם מאתגרת

אך בעוד עתיד כלכלת הכסף נראה ורוד יחסית, רוב חברות מניות התחום נכנסו יחד עם שאר השווקים למערבולת של ירידות מאז תחילת השנה, שהגיעו בקרב חמש החברות המעטרות את הטבלה שלנו עד לכ-42%.

בנוסף, לחברות בתחום עדיין מצויים אתגרים רבים, הנוגעים בעיקר להיעדר החיסכון של הדורות המזדקנים הבאים, והאתגר הבא יהיה להשאיר את האוכלוסייה בריאה יותר, כך שתוכל להמשיך לעבוד יותר, ולצבור בצורה אמצעים כלכליים גדולים יותר.

למרות האתגרים הצפויים, ניכר כי הן החברות והן המשקיעים מהמרים כי רוב הדוגמנים והדוגמניות שנראה מעל מסכי הפלזמה בעוד כמה עשרות שנים בודדות יהיו כסופי שיער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully