וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המנהלת הזמינה שלוש פעמים משטרה, זה יכול להגיע לסכנת חיים"

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 16:26

הילדות בירושלים, הייצוג המשפטי של הרב עובדיה וגם: התורים במשרד הפנים ובנתב"ג, ביטול הוויזות לארה"ב ועבור איזו קהילת שוהים בלתי חוקיים יפתח מחר מבצע שבו כל מי שיעזוב מרצונו את ישראל, יקבל 5,000 דולר. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, מדבר על הכל

תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 2. ראובן קסטרו
"אני אדם, יהודי, ישראלי, ומשרת ציבור, בסדר הזה בדיוק"/ראובן קסטרו

שם: עו"ד תומר מוסקוביץ', בן 58, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה.

מי אני: אני אדם, יהודי, ישראלי, ומשרת ציבור, בסדר הזה בדיוק. יש לי קוצים במקום שיושבים עליו וכשאני רואה אנשים שעובדים 30 שנים באותו מקום, אני לא מבין איך הם עושים את זה. אני חסר סבלנות שלא מסוגל לשבת בישיבות של יותר מחצי שעה ומפצה על זה בקליטה מהירה. אוהב עבודת צוות, לא מקבל החלטות לבד ומאוד ורבלי.

שורשים: מהצד של אמא אני דור תשיעי בארץ. סבתא נולדה פה וסבא באוקראינה. אחות אחת שלו הייתה אמא של רחבעם זאבי, גנדי והאחות השנייה אמו של מייק הררי, שייסד את יחידת קיסריה במוסד. הם גרו על גבול מאה שערים בירושלים, אמא למדה סיעוד והייתה אחות ראשית בטיפת חלב.
מקורות משפחתו של אבא, משפחת חסידי סאטמר, מרומניה, אבל המנטליות שלהם הייתה הונגרית והם דברו את השפה. סבא היה שוחט וחזן ואבא ואחיו נולדו שם. במלחמה הם היו באזור גירוש, בלי גטו או מחנות השמדה, אבל הייתה לו התקלות עם קצין גרמני ברכבת.

אבא: הוא ואחיו עלו לארץ לבד בגיל 12 בהעפלה לא לגאלית, הם הוגלו לקפריסין והגיעו לישראל אחרי קום המדינה. הוא סיגל לעצמו ראייה אופטימית ואיתה נחישות עוצמתית שסייעה לו להתגבר על כל קושי. הוריו הגיעו בשנות ה- 50' למעברת תלפיות ומשם עברו לדירה של 30 מ"ר בקטמונים, והתפרנסו מחנות מכולת קטנה.

הוא למד ב"מוסד יקיר" ועזב בגיל 17, כשסבא חלה, התגייס לצה"ל והיה השליש של בה"ד 1, הקצין היחיד עם כיפה על הראש. הוא היה עצמאי תמיד, עבד בתיווך דירות, המציא פטנטים, היה זכיין של שטראוס בירושלים ופתח חנות כלבו. בגיל 45 מכר את החנות, השלים בגרות ולמד גיאוגרפיה ומחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ושמאות בשלוחה של הטכניון. כשנכשל שוב ושוב במבחני הלשכה, הגיש בג"צ וקיבל פסיקה לבדיקה חוזרת של המבחן. נמצא שהוא היה צריך לעבור אותו, הוא קיבל פיצויים והתחיל לעבוד כשמאי.

תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 3. ראובן קסטרו
"היו לי חלומות להיות מזכיר הממשלה, מה שעוד אולי יכול לקרות"/ראובן קסטרו

הילדות שלי: גדלתי על גבול קטמון הישנה וקריית שמואל בירושלים, ארבעה ילדים בבית של שלושה חדרים, הבנים ישנו בחדר אחד ואחותי במרפסת. תמיד אמרנו שאנחנו מעמד בינוני, אבל היו גם תקופות לא פשוטות, הבנו שכסף זה משהו במחסור ובחופשות תמיד עבדנו עם אבא. למדתי בבית ספר "דוגמא לבנים" ומשם עברתי לישיבת "נתיב מאיר" שנחשב למוסד חינוכי מוביל ולמדתי במגמה ביולוגית.

לא היה לי כיוון ברור אז. היו לי חלומות להיות מזכיר הממשלה, מה שעוד אולי יכול לקרות, ונהג אוטו זבל. הדרכתי בבני עקיבא ושם הכרתי את אשתי, הרב מוטי אלון קידש אותנו.

הרב מוטי אלון: יש לי פינה מאוד חמה בלב אליו. לא נתקלתי בבן אדם כל כך כריזמטי ובזמנו לא שמענו על שום דבר לא ראוי בהתנהגות שלו. זה שאני משתדל להיות שומר תורה ומצוות זה הרבה בזכותו ולכן מצער אותי מאוד מה שקרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 4. ראובן קסטרו
"כשחשבתי ללמוד רפואה, כל הרופאים שהתייעצתי איתם אמרו שלא כדאי לי, אז נרשמתי למשפטים"/ראובן קסטרו

רונית: אשתי, עובדת במכללת הרצוג להכשרת מורים באלון שבות. הכרנו בגיל עשר בבני עקיבא, היא קפצה כיתה והייתה בשנתון שלי. תמיד רציתי להיות חבר שלה וכשהשתחררתי מהצבא התפנה מקום בלב שלה בשבילי, והתחתנו תוך שבועיים. היא הייתה בת 22 ואני בן 23. אנחנו נשואים 35 שנים, יש לנו שישה ילדים ושבעה נכדים.

משפטים: אחרי דחיית שירות ולימודים ב"מרכז הרב", התגייסתי לגולני, הייתי בקורס חובשים וכשחשבתי ללמוד רפואה, כל הרופאים שהתייעצתי איתם אמרו שלא כדאי לי, אז נרשמתי למשפטים כברירת מחדל והתמחיתי אצל השופט מנחם אלון, אדם מיוחד ויוצא דופן. בשנה שלי אצלו הופעתי 400 הופעות בבית המשפט ואז עברתי למשרד גלס-פיינשטיין-בר סלע. ייצגנו את רשות העתיקות, את ש"ס ואני ייצגתי אישית את הרב עובדיה יוסף והיו לי אתו הרבה שעות.

קריירה: אחרי שמונה וחצי שנים, בגיל 38, נפתח מכרז ליועץ המשפטי במשרד העבודה והרווחה. כששאלו אותי בראיון אם אני לא צעיר מדי לתפקיד, עניתי שאעבוד על זה כל יום קצת, ומשם עברתי להיות היועץ המשפטי של התמ"ת תחת אהוד אולמרט. רענן דינור הכניס אותי למנהלת ההתנתקות וההתכנסות והייתי חבר ההנהלה היחידי שהיה לו פטור מהגעה לישיבות, כי הייתי בטוח שזה לא יצא לפועל.

הכרתי שם את נציג המפונים שהיה דירקטור במשהב והוא ביקש שאגיש מועמדות לניהול החברה. אחרי חמש וחצי שנים התמודדתי על תפקיד היועץ המשפטי של הכנסת, הגעתי לגמר מול אייל יינון והפסדתי. משם הגעתי לנהל את רשות האכיפה והגבייה.

תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 5. ראובן קסטרו
"בשנה הבאה כבר לא נצטרך לשבת מול פקיד שישאל אותנו שאלות וייקח טביעות אצבע"/ראובן קסטרו

רשות האכיפה והגבייה: הטבעתי שם את הסיסמה, שאנחנו ארגון החסד הגדול ביותר במדינת ישראל. כשמביאים כסף לאישה שלא מקבלת מזונות, למשכיר דירה שלא קיבל תשלומים ומגיעים להסדר חובות זה חסד. הובלנו את חוק חדלות פירעון.

ההוצאה לפועל עוסקת בקרוב ל- 750,000 חייבים, 10% מתוכם מסובכים סדרתיים, מעלימי נכסים והכנסות. איתם צריך להיות קשים. לפחות מחצית מהם הם אלה שנפלו בתום לב, כשהמטרה היא להפוך אותם למועילים לחברה. הרוב המכריע של החייבים הם כאלה שיש להם חובות, אבל הם לא חסרי יכולת - ופה צריך להיות יעילים.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: אני עשרה חודשים בתפקיד, בהם עברתי שלושה משברים. בקורונה לא נתנו לזרים להיכנס, אמא שבאה לחתונה של הבן, מומחים שלא יכלו להגיע למחוז חפצם, אינסוף התעסקות בפרטים - ואז פרצה המלחמה באוקראינה.

מה שהיה חשוב לשרת הפנים, זה שתהיה לנו שליטה ושהבקרה תהיה בחו"ל ולא בארץ, כי לא רצינו את התמונות של 1,000 מסורבים מחכים שעות, כמו אותו יום נוראי. היום אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי ובכל חודש אנחנו מקבלים החלטה אד-הוק, כפוף למצב שם. ועכשיו העומס הנוראי.

עומס בנתב"ג: יש משבר של מחסור בעובדים בשדות התעופה ברחבי העולם, תופעה מדהימה שעושים הכל כדי להתגבר עליה. בתוך המערך הזה, אנחנו, שאחראים על ביקורת הגבולות בלבד, עושים את מירב המאמצים כדי להעניק חווית שירות מקסימלית. בהפעלת שדות התעופה יש מכלול של גופים וכל אחד עושה את המקסימום.

דרכונים: לשכות האוכלוסין עבדו בתקופת הקורונה, אבל אנשים לא באו ואנחנו בבעיה קשה. עשינו ניסוי בלשכה בבני ברק, שם לא היה צורך להזמין תור ומנהלת הלשכה הזמינה שלוש פעמים משטרה, זה יכול להגיע לסכנת חיים. יש חורים בתורים של כאלה שלא מגיעים, אבל אין חורים בעבודה שלא נפסקת.

בינואר היו 120,00 תורים, ובמאי 230,000, עליה של יותר ממאה אחוזים, וזה לפני שקלטנו את מאה העובדים החדשים. הנפקת דרכון מחייבת כניסה למערכת 'אביב' של מנהל האוכלוסין רק עובדי מדינה מורשים להיכנס אליה. חשבתי על הקמת מתחמי דרכונים, אבל להכניס חיילים לפעולה אזרחית כזאת זה בעייתי.

צריך להבין, התחנה הראשונה של הדרכון הביומטרי היא בלשכה, התחנה השנייה במפעל במרכז הארץ, שם מדפיסים את הדרכון עם שבב עם פרטים אישיים. במקום ארבעה ימי עבודה, הגענו לחמישה שבועות. ואז פתחנו את הלשכה ליד קניון איילון שעושה מעל אלף תורים ביום. עד עכשיו עשינו הכל מכוח הסמכות של השרה. אנחנו מתכוונים להכניס עוד שני תהליכי פיצוי. אנשים שהגיעו ללשכה, שילמו אגרה והדרכון לא הגיע, יקבלו החזר. מי שעשה דרכון זמני ויעשה דרכון קבוע, יקבל הנחה באגרה.

תעודות זהות: נגמר הסיפור. תעודות הזהות הלא ביומטריות אמורות היו לפקוע באוגוסט והן הוארכו אוטומטית ל- 2024. מה יקרה בשנתיים האלה? בשנה הבאה כבר לא נצטרך לשבת מול פקיד שישאל אותנו שאלות וייקח טביעות אצבע.

היום עושה את זה אדם אחד מול לקוח אחד. מהשנה הבאה הכל יעשה באופן אוטומטי. זה לא קורה עכשיו, כשיש כזה לחץ, כי זה אירוע מאוד מורכב. המנהל הטכנולוגי שלנו היה כבר כמה פעמים בחו"ל, האבטיפוס של המכשיר האוטומטי יגיע לפה ויעבור תכנות ובסוף יהיה עובד אחד שישגיח על עשר מכונות.

תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 6. ראובן קסטרו
"אנחנו צריכים לשלם לאנשים כדי שיעזבו, זה בסופו של דבר הפתרון הזול ביותר"/ראובן קסטרו

ביטול ויזה לארה"ב: המשנה שלי, גיל ברינגר, בחור מוכשר בטירוף, קיבל על עצמו את המשימה הזו. חצי שנה שהוא בתפקיד ומעולם לא היינו בשלב מתקדם כל כך מול האמריקאים בסוגיה הזו, הוויזה תבוטל וזה יהיה בזכותו ובזכות שגריר ארה"ב שזה הפרויקט שלו.

הרחקת שוהים לא חוקיים: רובם הם כאלה שנכנסו כתיירים, אריתראים, וסודנים. אנחנו עובדים על מבצע יציאה מרצון, למדינה של נתינים ששוהים פה שאיתה אנחנו מקדמים הסדר ופרטיו יפורסמו בעתיד הקרוב.
ב-1.7 (היום, ל.ר) מתחיל מבצע יציאה מרצון עבור אזרחים ואזרחיות פיליפיניים ששוהים בישראל עם ילדים שלא כחוק, המבצע מוגבל עד סוף נובמבר ומאפשר לקבל מענק של 5,000 דולר שייפרס על פני שנה, בשיתוף עם ממשלת והשגרירות הפיליפינית. עד כמה שזה מעצבן, אני חושב שאנחנו צריכים לשלם לאנשים כדי שיעזבו, זה בסופו של דבר הפתרון הזול ביותר.

תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 7. ראובן קסטרו
"לפוליטיקה לא אכנס"/ראובן קסטרו

פנאי: אוהב לקרוא, בעיקר ספרי עיון. רונית ואני אוהבים לטיול ולרוץ היא רצה חצי מרתון ואני בין 4 ל- 5 ק"מ ובשנתיים וחצי האחרונות אנחנו לומדים כל יום דף גמרא, אפילו בשתיים עשרה בלילה, לא פספסנו דף אחד.

צופה פני עתיד: אני רוצה להיות בשירות הציבורי ולנהל גוף ציבורי בגודל של רשות האוכלוסין, תלוי מה יתפנה. לפוליטיקה לא אכנס.

הראיונות במדור מתפרסמים גם במוסף עסקים של "מעריב", שישי, 1.7

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully