וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פו הדב מציג: מדבש לדם - ואיך כל זה קשור לזכויות יוצרים?

עו"ד אנדרי ופניארסקי

עודכן לאחרונה: 2.7.2022 / 6:32

מה הקשר בין פקיעת תוקף של זכויות יוצרים בארה"ב, לבין גיבורי ילדות אהובים בדמות של רוצחים פסיכופטים?

פו הדב, איור למכירה פומבית. Nate D. Sanders Auctions,
פו הדב, איור למכירה פומבית/Nate D. Sanders Auctions

לאחרונה פקעו זכויות היוצרים על הדמויות המקורית של פו הדב וחברו החזרזיר, מספרו המיתולוגי של אלן אלכסנדר מילן, בחלוף 95 שנים מיום פרסומו.

בהמשך לפרסום הספר, מכר מילן לסוכן אמריקני את זכויותיו על השימוש המסחרי בסיפור ובדמויותיהם של פו וחבורתו העליזה, בכל הקשור להפקות טלוויזיה ושיווק מוצרים בארה"ב וקנדה. הזכות המוסרית (Droit Moral) של הכרה במילן כיוצר המקורי וציון שמו הייתה ותישאר שלו, ובמדינות מסוימות לא אמורה לפקוע לעולם.

הסוכן האמריקני שהיה מחלוצי תעשיית מסחר ברישיונות זכויות יוצרים במתכונתה המודרנית, לאחר שרכש את הזכויות ממילן, הטביע על גבי תקליט מתחילת שנות ה-30 את הדמות המצוירת הצבעונית הראשונה של פו, בחולצה אדומה שמוכרת כל כך כיום.

חברת דיסני רכשה בתחילת שנות ה-60 את הזכויות המסחריות בסיפור ובדמויותיהם של פו וחבריו. במשך תקופת הבלעדיות בזכויות, הפיקה דיסני לא פחות משישה סרטים מצוירים ומספר סדרות טלוויזיה על פו, לצד שיווק נרחב של מאות מוצרים שמתבססים וממותגים בדמותו.

גרסתה של דיסני לדמות המצוירת המוכרת והחביבה כל כך, של דובון צהבהב ושמנמן, בחולצה אדומה שקטנה עליו בכמה מידות, ראתה אור באמצע שנות ה-60. לכן זכות היוצרים על הדמות המצוירת שמככבת בסרטי הקאלט של דיסני תישאר בתוקף בעשורים הקרובים.

לצד זכות היוצרים, דיסני גם הגנה על הדמות המצוירת בסימני מסחר רבים שרשמה ברחבי העולם, שהזכויות בהם לא יפוגו בעתיד הנראה לעין. לכן כל שימוש מסחרי בדמות המצוירת המוכרת, נשאר ויישאר בבעלות בלעדית של חברת דיסני.

אולם, הזכויות על הדמויות הספרותיות והמופשטות עצמן, של פו והחזרזיר מספרו של מילן, להבדיל מהדמות המצוירת המוכרת מסרטים של דיסני, כאמור הפכו לאחרונה לנחלת הכלל וכעת זמינות ברשות הרבים, בין היתר לשם עשיית דמויות ויצירות נגזרות או וָרִיאַצְיוֹת למיניהן.

דמות מופשטת או ספרותית מוגנת בזכות יוצרים, אם התנהגותה מאופיינת דיה. התנהגות נחשבת מאופיינת, אם ניתן לצפות תגובה של הדמות בסיטואציה מסוימת, למשל התנהגות מתבקשת של דמויות מחבורת חסמב"ה או אמירות צפויות של שרלוק הולמס לחברו. לכן כעת, לאחר שתוקף זכויות היוצרים בדמויות המופשטות של פו וחברו החזרזיר פקע ודמויות אלו הפכו לנחלת הכלל, תפגשו גם בדמוית פחות מוכרות של פו...

בול שהונפק בבריטניה ועליו איור מהספר "פו הדוב". ShutterStock
בול שהוציא שירות הדואר המלכותי הבריטי לכבודו של הדובון המפורסם/ShutterStock

פו הדב בדמות כרוצח סדרתי?

ובכן, בקרוב פו וחברו החזרזיר אכן יככבו בסרט אימה חדש "פו הדב: דם ודבש". כפי שמסר יוצר הסרט לאחרונה בראיון למגזין התרבות Variety, בגרסה החדשה חייהם של פו וחברו החזרזיר מדרדרים עד לביצוע של מסכת טבח אכזרית, שכוללת סדרה של רציחות אלימות. מספר תמונות מסט הצילומים שנערך באנגליה, שהגיעו לתקשורת וכעת מסתובבות ברשת, מספקות הצצה אל הדמויות והסצנות האפלוליות מאת הבמאי והתסריטאי Rhys Frake-Waterfield בסרטו החדש Winnie-The-Pooh: Blood and Honey.

בין אם מדובר בדליפה ובין אם בהדלפה מכוונת, התמונות מסט הצילומים עוררו לא מעט עניין בתקשורת והעלו את רף הציפיות לקראת השקת הסרט. ההפקה נערכה בחופזה וכל הסרט צולם ב-10 ימים. לכן קשה להאמין שמדובר ביצירה בעלת ערך קולנועי או אומנותי, שתצליח למצוא דרך מקורית או חדשה להפחיד ולרגש אותנו, כפי שהצטיין לעשות בתסריטיו היצ'קוק עם פסיכולוגיה מחוכמת של העלילה והגיבורים או הצליח קובריק עם בהיבט החזותי עם בימוי קפדני על גבול הקומפולסיבי, למשל בסרט הפולחן "הציפורים" (1963) או בקלסיקה כמו "הניצוץ" (1980).

האם יש בסרט החדש משום פרובוקציה אומנותית, מעין אופורטוניזם קולנועי או דווקא אקט של יצירה מקורית לגיטימית? התייחסותה הרשמית של חברת דיסני טרם התפרסמה ואין לדעת מה תהיה תגובתה. לחברי ההפקה ברור שהם מהלכים על "חֶבֶל דק" ולכן הם מקבלים ליווי משפטי צמוד, שאמור להבטיח כי הסרט החדש לא יזוהה בשום אופן עם דיסני או יפר זכות כלשהי של החברה.

זכות יוצרים מוגבלת בזמן לתקופה ממושכת למדי של 95 שנה שבהם יחלפו כשלוש דורות ועם פקיעתן הופכות הזכויות על היצירה והדמויות לנחלת הכלל. הסדר זה אמור מחד להתחשב בעניינו של הציבור בחופש הביטוי והפעולה, על דרך של עשיית יצירות ודמויות נגזרות ומאידך לאזן את העניין הציבורי מול יושרה אומנותית ואינטרס מסחרי לגיטימי של היוצר.

אגב הקוריוז הנקודתי של הסרט, מתעוררת מחדש השאלה: האם בעידן המודרני עדיין צריך שיחלפו כשלוש דורות, בכדי שתוקף הזכויות יפוג? אז יוכלו הדמויות להשתחרר לרשות הכלל לשמש כחומר גלם ביד היוצרים, לשם יצירת נגזרות ואינטרפרטציות חדשות, גם אם אפלות ואלימות במיוחד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עו"ד אנדרי ופניארסקי. הילית כדורי,
עו"ד אנדרי ופניארסקי/הילית כדורי

הכותב, עו"ד אנדרי ופניארסקי הוא בעלים של משרד עורכי דין - עורכי פטנטים, שמתמחה בקניין רוחני. הכתבה עשויה לאזכר דוגמאות או פרטים מתוך מקרים בעבודתו, שהנם בבחינת נחלת הכלל. אין לראות באמור בכל טור או כתבה של הכותב משום ייעוץ משפטי ו/או המלצה לביצוע פעולה כלשהי או הימנעות מעשייתה. המידע המוצג הינו לידיעה כללית בלבד ובשום פנים אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. העושה שימוש כלשהו במידע המוצג, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully