וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין שיזוף בריא: ידעתם על ההבדל בין תכשיר הגנה כימי למסנן מינרלי?

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 4.7.2022 / 11:30

נתחיל מהסוף: שיזוף מזיק! אל תתפתו להאמין להבטחות שווא של תכשירים המציעים "שיזוף בריא". למסנני הקרינה מטרה אחת: הגנה, הגנה ושוב הגנה אבל היא מוגבלת ורובנו לא יודעים עליה הרבה, תודו למשל, שלא ידעתם על הבדלים משמעותיים בין תכשיר הגנה כימי למסנן קרינה מינרלי

בחורה בבגד ים מורחת קרם הגנה. ShutterStock
אל תתפתו להאמין להבטחות שווא של תכשירים המציעים "שיזוף בריא"/ShutterStock

בכנס השנתי ה-42 במספר של האיגוד לרפואת עור שהתקיים לאחרונה בתל אביב, השיב אחד מהפרופסורים המרצים לשאלה - באיזה קרם הגנה כדאי להשתמש?, "בשום קרם" והוסיף: "יש להימנע לחלוטין מחשיפה לשמש".

כמובן שאין להתייחס לדבריו כפשוטם וכלשונם, שכן מטרתו הייתה להדגיש כי מסנן קרינה איכותי ככל שיהיה, אינו מהווה חומת הגנה מוחלטת המאפשרת שהייה בלתי מוגבלת בשמש מבלי להינזק.

השימוש בתכשירי ההגנה מוכרח להיות קפדני ומודע, אפילו אם משתמשים במוצר עם מקדם גבוה במיוחד, יש למשוח אותו על העור לפני ההיחשפות לשמש (הוא הופך לפעיל רק לאחר כרבע שעה) ולחדש את המריחה בכל פרק זמן של שעתיים לכל היותר.

"בכל יציאה לשמש חשוב להגן על האזורים שאינם מוגנים ע"י כובע, בגדים, משקפי שמש וקרם הגנה עם מקדם הגנה 30 או יותר", פוסקת ד"ר נורית הראל, יו"ר משותף בתשלובת ד"ר פישר ומבארת: "המלצת איגוד רופאי העור האמריקאי היא להשתמש במקדם הגנה SPF 30 ומעלה המספק 97% הגנה מפני קרני השמש UVB ומכיוון שרובנו לא מורחים את הכמות המומלצת, מומלץ להשתמש במקדמי הגנה גבוהים יותר".

ג'יג'י, ליראק פריז, סבוקלם, ביופור. יח"צ,
ג'יג'י, ליראק פריז, סבוקלם, ביופור/יח"צ

צבא ההגנה של העור

פיתוח תכשירי ההגנה מהשמש, החל בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר האמריקאים ביקשו למנוע כוויות שמש אצל חיילים ששירתו בארצות טרופיות. כך נמצא בהגדרת יעילות התכשיר, כשהמדד האובייקטיבי היחיד המצוין על אריזת המוצר הוא מקדם ההגנה (SPF), נתון המבטא את כושרו של התכשיר למנוע היווצרות אודם עור בעת חשיפה לקרניים העל-סגולות של השמש.

"בניגוד למה שחושבים, אין יחס ישיר בין המספרים הגבוהים לבין הגנה גבוהה יותר", קובעת ז'אנה סנדיק, המדריכה הראשית בקליניק, כלומר, עם מקדם הגנה SPF 15 תהיו מוגנים למשך פרק זמן הארוך פי 15 מהזמן שהייתם מוגנים בלעדיו, אולם אם חשבתם כי הגנה עם SPF 30 יעילה כפליים מההגנה שמספק תכשיר בדרגת SPF 15 - טעיתם!

"SPF 30 מסנן כ-97% מקרינת ה-UVB, לעומת 93% קרינת UVB שמקנה תכשיר SPF 15 ואילו 50-SPF יגן בפני 98% מקרני ה-UVB. מקדמי הגנה שמעל ל-50 מספקים את אותה ההגנה בדיוק, של 98% ולא יותר", מוסיפה סנדיק. מסיבה זאת אגב הגביל ה-FDA פרסום של מקדמי הגנה מעבר ל-SPF 50, בנימוק שמעבר לכך כבר אין שום משמעות בפועל ל"הגנה" הנוספת שהתכשיר יספק.

כבר לפני כשני עשורים הבינו כי ההשקפה המתייחסת רק לכושרו של התכשיר למנוע היווצרות אודם עור בעת החשיפה לקרניי השמש, אינה מדויקת, התברר כי סוגי קרניים שונים ומינון שהייה בשמש שאינם גורמים בהכרח לאודם - עלולים לעודד סרטן עור, פוגעים במערכת החיסון ומחישים את תהליכי הזדקנות העור.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
לה רוש פוזה, סקין גארד, וישי, אולטרסול, לנקום. יח"צ,
לה רוש פוזה, סקין גארד, וישי, אולטרסול, לנקום/יח"צ

אז כימי או מינרלי?

בשנים האחרונות חלה התפתחות עצומה בתחום הפוטו-ביולוגיה, מדע העוסק בהשפעת קרני האור על הרקמות, בנזקי השמש ובדרכים למנוע אותם, זאת לצד התפתחות תעשיית הקוסמטיקה שהחלה לפתח מגוון תכשירי הגנה מודרניים, "חכמים", מתוחכמים ומתקדמים עם רכיבים פעילים חדשים.

תכשירי ההגנה בשוק מבוססים על שתי קטגוריות עיקריות: כימי (אורגני) או מינרלי (פיזיקלי/ אי-אורגני). יש כמובן מי שמצדד בתכשירים האורגנים, אחרים ממליצים להתמרח בקרמים על בסיס מינרלי, שדוחים את השמש בצורה פיזיקלית ויש גם מי שטוענים ששילוב בין שני המנגנונים יספק הגנה אולטימטיבית.

יש כמובן יתרונות וחסרונות לשני המנגנונים הללו. המינרליים למשל יקרים יותר, הם פחות נעימים למריחה ונוטים לצבוע את העור בגוון לבן בוהק. מנגד, יש מי שדוחים את התכשירים הכימיים משום שהם מכילים כימיקלים כמו אוקסיבנזון, שמשמשים לקליטה או החזרה של הקרניים העל-סגולות אך ידועים כחומרים המזיקים לבריאות.

קליניק, מורז צמחי מרפא, לבנדר, ד"ר פישר. יח"צ,
קליניק, מורז צמחי מרפא, לבנדר, ד"ר פישר/יח"צ

החומרים עלולים לגרום לנזקים כמו לפיגמנטציה

חומרים נוספים שחשודים כמזיקים הם רטיניל פלמיטט ורטינול, שניהם נגזרות של ויטמין A שמיועדות לעכב את הזדקנות העור, אלא שבשילוב עם חשיפה לאור השמש, הם גורמים לשחרור רדיקלים חופשיים שיוצרים נזקים לדנ"א ומאיצים את התפתחותם של גידולים סרטניים.

באיגוד רופאי העור האמריקאי, אין העדפה ברורה לשימוש בתכשיר כימי או מינרלי. הארגון סבור שמה שחשוב באמת הוא שהתכשיר יהיה SPF 30 ומעלה, בעל טווח הגנה רחב ועמיד למים. וההבחנה בין כימי למינרלי, מבחינתו, רלוונטית רק לבעלי עור רגיש.

עידו משעל, ביולוג ומהנדס כימיה, שותף להקמת המותג לבנדר קוסמטיקה מדגיש כי: "החומרים האורגניים מספקים הגנה כימית המתקבלת לאחר שהחומרים מתפרקים במהרה מהאור וכך הם מונעים מהעור להישרף. הבעיה בחומרים האורגניים שהם מתפרקים עם החשיפה לאור והופכים לרדיקלים חופשיים ולחומרים בעייתיים אחרים, ולכן הם עלולים לגרום לאורך זמן לנזקים בעור (למשל פיגמנטציה)".

ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור ויועצת למותג לה רוש פוזה, מציעה המלצת שימוש מסקרנת המבוססת על התפישה שהמסנן המינרלי פחות עמיד בחום ולכן מומלץ להשתמש בתכשיר מעורב. לדבריה רוב מסנני הקרינה המתקדמים היום הם שילוב בין כימי ומינרלי וההבדל העיקרי טמון במרכיב הפעיל שבעצם מסנן את השמש.

הגנה מהשמש. יח"צ,
הגנה מהשמש: ההבדלים בין תכשיר הגנה כימי למסנן קרינה מינרלי/יח"צ

אז באיזה תכשיר בכל זאת כדאי לבחור?

"אם יש לכם עור רגיש הנוטה לאלרגיות, הקרם הפיזיקלי (מינרלי) הוא בהחלט הבחירה הטובה יותר. מסנני קרינה כימיים נוטים לגרום ליותר דלקות בעור בדמות תסמינים שעשויים לכלול פריחה, גירוד, שלפוחיות ונפיחות", מוסיפה ד"ר אקרמן ומבארת: "גם במידה והעור נוטה לאקנה, המסננים המינרליים הם הטובים ביותר, מכיוון שהם פחות קומדוגניים (סתימת נקבוביות) מאשר הרכיבים הכימיים".

ד"ר הראל מסכמת: "תכשיר ההגנה הטוב ביותר הוא התכשיר שהצרכן ישתמש בו באופן ראוי ובהתאם לכמות הדרושה. לצרכנים שונים העדפות שימוש שונות ובשנים האחרונות ישנה מגמה של פרסונליזציה בתכשירי ההגנה והתאמתם לאדם, לגיל, לסוג העור, לפעילות שהוא מבצע".

"על כן", מוסיפה הראל, "לנשים, לגברים, למתבגרים, לספורטאים ולילדים מומלץ להשתמש בתכשירי הגנה בעלי מסנני קרינה אורגניים, ואילו לתינוקות, לאנשים בעלי עור רגיש ולעוסקים בספורט ימי מומלץ יותר להשתמש בתכשירים המבוססים על מסנני קרינה מינרלים בלבד".

ולפני סיום, מילה טובה חייבת להיזקף לתעשייה המקומית שעקב הביקוש הנרחב למסנני קרינה במדינה שטופת שמש כמו שלנו, פעלה נמרצות להגיע לרמת איכות מהגבוהות בעולם, כשחברות ישראליות נמצאות כיום בשורה הראשונה של היצרנים המובילים בגזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully