וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד התייקרות: מחיר הביצים יעלה בשיעור של 6.5%

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 14:29

לאחר התייקרות הדלק והחלב הגיע תור הביצים. עדכון המחיר התקבל כחלק מההסכמות עם מגדלי המטילות, לפיהן, התכנון בענף יסתיים בעוד 10 שנים עם אפשרות להארכה של 3 שנים נוספות. המכס על ביצים מיובאות ירד מידית בשיעור של כ-50%

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
מי ניצח, הלולנים או הממשלה? מה שבטוח הציבור הישראלי מפסיד/ShutterStock, shutterstock

עוד התייקרות במשק: לאחר התייקרות הדלק ומחירי החלב, ייכנס לתוקף העדכון למחירי הביצים שבפיקוח, במסגרתו תחול עלייה ממוצעת של כ-6.5% במחירים, כך שמחיר אריזה של 12 ביצים (L) לצרכן יעלה ב-0.75 שקל.

מחיר הביצים עודכן בפעם האחרונה בינואר 2019. עליית המחיר הנוכחית, המגיעה כשנתיים וחצי לאחר מכן, מגלמת בתוכה את המלצות ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות עוד מחודש יוני 2021 לפני כשנה. אז מצאה הוועדה כי נדרש עדכון בשיעור של כ-6.5% במחיר הביצים, בעקבות העלייה במחירי הגרעינים בעולם, וההתייקרות במחירי התערובות המשמשות לגידול תרנגולות מטילות. יחד עם זאת, העדכון לא יצא לפועל.

כך שעליית המחירים לתבנית של 12 ביצים תעלה בשיעור הבא: אם עד היום שילמנו על תבנית בגודל לארג' (L) 11.30 שקל, החל ממחר נשלם על תבנית בגודל זהה 12.05 שקל.
גם מחיר תבנית 12 ביצים מדיום (M) שעולה היום 10.40 שקל, תעלה החל ממחר 11.15 שקל.

לול תרנגולות. ShutterStock
לול תרנגולות: המטילות ימשיכו לסבול מצפיפות ויהיו חשופות למחלות שעלולות לפגוע בבני אדם, לפחות עוד כ-15 שנים/ShutterStock

הרפורמה ההומנית והבריאה תסתיים רק ב-2037

במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מבהירים כי העלייה המתונה במחיר הביצים כעת הינה חלק ממהלך רוחבי שמוביל המשרד בענף ההטלה, במסגרתו התקבלו לאחרונה שורת הסכמות עם מגדלי המטילות. זאת משום שמאז יוני 2021 חלו עוד תמורות משמעותיות בשוק, בוודאי בעקבות הלחימה בין רוסיה לבין אוקראינה. שינויים אלה, בדגש על מחירי המזון לבעלי חיים, גרמו לזינוק בעלויות הייצור והשיווק בענף זה, כמו ענפי בעלי חיים אחרים. עדכון המחיר הבא על פי ההסכם יהיה לא לפני נובמבר 2022, אחרי חגי תשרי.

במסגרת ההסכם עם המגדלים הוחלט בנוסף על שורת צעדים שמטרתם קידום הענף, לשם שמירה על בריאות הציבור, רווחת בעלי החיים וחיזוק ביטחון המזון הלאומי. במסגרת זו, סוכם כי התכנון בענף הביצים יסתיים בעוד כעשור. המכסות החדשות שיינתנו מהשנה לא יזכו בפיצוי, אושרו התקנות המעגנות את המעבר המלא ללולים ללא כלובים עד שנת 2037.

המכס על ייבוא ביצים יופחת באופן מידי בכ-50%. משרד החקלאות יתמוך במגדלים שיבחרו להישאר בענף בהיקף של כ-380 מיליון שקל. לצד זאת, מגדלים שיבחרו לצאת מהענף יקבלו פדיון שלא יעלה על 150 מיליון שקל, בהתאם למספר הביצים במכסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully