וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכס על הבשר יורד, אז למה הסטייק שלנו יעלה אותו הדבר?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 11.7.2022 / 9:08

משרד האוצר ומשרד החקלאות הודיעו על ההחלטה לביטול המכס על יבוא בשר בקר טרי ומצונן, אבל האם הפחתת המכס תוביל גם להוזלת המחיר לצרכנים? רגע לפני שאנחנו מדליקים את המנגל, כדאי להכיר את העובדות

סטייק דנבר. ShutterStock
"סטייק דנבר". מי שמצפה להוזלת נתחי הפרימיום, עלול להתאכזב/ShutterStock

המכס על הבשר יורד. לכאורה זו הייתה אמורה להיות בשורה צרכנית כמעט לכל בית בישראל. אלא שנדמה שצריך לחדד כמה נתונים. המכס על הבשר עומד על 12% ומאז שנת 2016 השיק משרד הכלכלה מכרזים ליבוא פטור ממכס ובמקביל אישר לייבא כמות משמעותית ללא מכס כלל. במלים אחרות: כבר היום מתבצע יבוא של בשר ללא מכס לישראל, כך שספק אם המחירים יושפעו כתוצאה מהרפורמה-לכאורה, אם בכלל.

עבור רשתות השיווק הגדלות וחברות הבשר המובילות בשוק, התהליך אינו חדש כי רוב הבשר המדובר מיועד לשוק הצרכני ברשתות. כחלק מהתהליך שנועד להיטיב עם הצרכן ברכישת בשר ללא מכס, הושגה הסכמה לפיה מחיר הבשר הטחון יהיה מסובסד, מפוקח וכל רשת שהיא חלק מההסדר תקצה 25% מהתוצרת לטובת הבשר הטחון שמחירו לצרכן אמור להיות 31 שקלים לק"ג.

צלי כתף בקר טרי השווות מחיר לק"ג. ללא,
צלי כתף בקר טרי. כמה יעלה לנו ק"ג ברשתות השיווק?/ללא

הבשר הטחון מהווה קרוב ל- 40% מכלל המכירות הצרכניות, כך שלא כדאי לצפות להוזלה בנתחי האנטרקוט או הפילה בזמן הקרוב, במיוחד שאנו נמצא בשיא עונת המנגלים של השנה.

האסדרה למחיר אחיד במוצרי הבשר המצונן המיובא ,הנמכר כמוצר טחון, היא בשורה מבורכת עבור הצרכנים, אבל אנו עדיין רואים ברשת שופרסל, למשל, שמחיר הטחון עומד על 28 שקלים לק"ג והוא יציב בחודשים האחרונים, רשתות נוספות סיימו את המכסות שלהן ועתה תוביל אותן הבשורה להמשיך ולמכור בשר טחון במחיר מוזל.

שאר הנתחים לא יציגו פערים לטובתנו. כך שאם נמצא אנטרקוט במחיר מוזל, הסיבה היא איכותית, שכן בבשר הטרי יש משתנים רבים המשפיעים על המחיר ועל האיכות - ממש כמו שאנו מכירים בשוק הפירות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פילה מדומה בקר טרי מחיר לק"ג. ללא, מערכת וואלה!
פילה מדומה, המחיר לק"ג ברשתות השונות/מערכת וואלה!, ללא

הקצב בסופרמרקט יעבור אל מאחורי הקלעים

בשנת 2021 עגנו בישראל כ- 182 טונות של בשר בקר מיבוא. רק 14% מכלל התוצרת הם בשר בקר מצונן ו- 46% מכלל הבשר הוא בשר קפוא מיובא. 25% מהבשר הוא יבוא של עגלים חיים שעוברים תהליך של פיטום ושחיטה מקומית, כאן בישראל.

מוצרי הבשר הטרי התייקרו בהשוואה לאותה התקופה אשתקד בשיעור של מעל 20% וההתייקרות מתחילת השנה עומדת על ממוצע של 6% לצרכן, בעוד שההוזלה היחידה שצפויה לנו היא במוצרי הבקר הטחון.

מחירי ק"ג אנטרקוט בקר טרי. ללא, מערכת וואלה!
ק"ג אנטרקוט, המחיר ברשתות השיווק השונות/מערכת וואלה!, ללא

שוק העופות הטריים שינה חלק מדפוסי הצריכה והמכירה שלו, כך שברוב רשתות השיווק כבר לא ננהל שיחת חולין עם הקצב אלא עם המקרר שמציג לנו נתחים טריים ארוזים עם מדבקת משקל, מחיר, תאריך שחיטה ותוקף. את המוצר פשוט שמים בעגלה כמו כל פריט.

גם במוצרי הבקר הטרי, השוק האירופאי כבר עבר לנתחי בקר ארוזים כנוהל שבשגרה. גם בשוק הישראלי הושקו כבר נתחים ארוזים למכירה באריזות ואקום, ואנו צופים שהשוק של הבקר הארוז יתפוס בתוך השנתיים הקרובות, נתח של כ- 50% מכלל המכירות של בקר טרי.

שריר זרוע בקר טרי מחיר לק"ג. ללא, מערכת וואלה!
שריר-זרוע, מחיר לק"ג ברשתות השיווק/מערכת וואלה!, ללא

הפערים שמצאנו בין 4 מוצרי בשר טרי נפוצים ברשתות השיווק

• על סטייק אנטרקוט טרי נשלם ברשת מחסני השוק 169 שקל לק"ג וברשת יינות ביתן נשלם 108 שקל לק"ג - פער של 56%

• על צלי כתף מס' 5 טרי נשלם ברשת מחסני השוק 91 שקל לק"ג וברשת פרשמרקט נשלם 47 שקל לק"ג - פער של 93%

• על פילה מדומה מס' 6 בקר טרי. נשלם ברשת שופרסל דיל 73.50 שקל לק"ג וברשת יוחננוף נשלם 52.50 שקל לק"ג - פער של 40%

• על שריר הזרוע מס' 8 בקר טרי, נשלם ברשת יינות ביתן 67.90 שקל לק"ג וברשת שופרסל דיל נשלם 50 שקל לק"ג - פער של 35%

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully