וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרר? ירידה של 16% בהיקף עסקאות הנדל"ן בחודש מאי האחרון

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 13:02

כך עולה מסקירת הנדל"ן החודשית של האוצר. עוד עולה כי הזוגות הצעירים רוכשים דירות בפריפריה, אפילו במינוף גבוה

נדל"ן בנתיבות 6 ביולי 2022. אבי רוקח
פרויקט נדל"ן בנתיבות. עלייה בביקוש לדירות בפריפריה, בעיקר בדרום הארץ/אבי רוקח

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, מפרסמת את סקירת נדל"ן לחודש מאי האחרון.

לפי הסקירה, בחודש מאי הוסיף לרדת מספר העסקאות בשוק הנדל"ן, זה החודש השלישי ברציפות (כל חודש לעומת המקביל לו אשתקד). כך שסך הדירות שנרכשו עמד על 10.5 אלף, מדובר בירידה של 16% בהשוואה למאי אשתקד.

שיעור זה משקף התעצמות בשיעור הירידה בהשוואה לחודשיים הקודמים. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בחודש מאי ב-9.6 אלף, ירידה של 14% בהשוואה למאי אשתקד. בהשוואה לחודש אפריל נרשמה עליה של 20% במספר העסקאות בשוק החופשי, על רקע מיעוט ימי העבודה בשל חג הפסח.

מכירות הקבלנים בחודש מאי הסתכמו ב-3.8 אלף דירות, ירידה של 16% בהשוואה למאי אשתקד, זאת בהמשך לירידה במכירות אלו מאז חודש פברואר האחרון.

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו ב-4.2 אלף דירות, ירידה של 5% בהשוואה למאי אשתקד. נמשכת המגמה של גידול ברכישות אלו באזורי הפריפריה לעומת ירידה במרכז.

בכל הנוגע לסך העסקאות בדירות יד שניה בחודש מאי, זה הסתכם על 6.7 אלף, ירידה של 16% בהשוואה למאי אשתקד. אזורי המרכז ונתניה בולטים בירידות חדות במכירות אלו.

מכירות המשקיעים בחודש מאי עמדו על 2,300 דירות, ירידה של 10% בהשוואה למאי אשתקד, שיעור ירידה מתון בשש נקודות אחוז מזה שנרשם בסך מכירת דירות יד שניה. "מלאי" הדירות בידי משקיעים התכווץ בחודש מאי בשלוש מאות דירות, בהמשך לירידות במלאי זה מאז חודש דצמבר האחרון, לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים.

לעומת זאת, רכישות המשקיעים בחודש מאי הסתכמו ב-1,900 דירות, ירידה חדה של 26% בהשוואה לחודש מאי אשתקד. בכך נמשכת הירידה החדה ברכישות המשקיעים מאז העלאת מס הרכישה בסוף נובמבר אשתקד. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 18.5%, נמוך ב-2.4 נקודות אחוז בהשוואה למאי אשתקד.

בנייה ברכסים. ראובן קסטרו
עושה רושם שהמס המוגדל מוציא את המשקיעים מהשוק (בתמונה: בנייה ביישוב רכסים)/ראובן קסטרו

דירה בהנחה

רכישות הזוגות הצעירים בחודש מאי הסתכמו ב-5.0 אלף דירות, כולל "מחיר למשתכן". מדובר בירידה של 11% בהשוואה למאי אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה עליה של 11%, על רקע מיעוט ימי העבודה בחודש אפריל בשל חג הפסח.

בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש מאי ב-4.2 אלף דירות, ירידה של 5% בהשוואה למאי אשתקד ועליה של 16% בהשוואה לחודש הקודם.
בפילוח רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בין אזורי הפריפריה למרכז נמצא כי הירידה שנרשמה בסך רכישות אלו בחודש מאי (בהשוואה למאי אשתקד) מתרכזת באזורי הביקוש במרכז הארץ, כאשר אלו רשמו ירידה של 12% בהשוואה למאי אשתקד.

מנגד, באזורי הפריפריה גדלו רכישות הזוגות הצעירים בשיעור של 5%. בולטים במיוחד אזורי חיפה וב"ש, אשר רשמו שיעורי גידול של 26% ו-15% בחודש מאי, בהתאמה. בכך נמשכת המגמה עליה הצבענו בסקירה לרבעון הראשון השנה לפיה רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי נוטים יותר לרכישת דירות בפריפריה.

ניתוח רמות השכר של רוכשי דירה ראשונה בפריפריה הדרומית מרמז על עליה משמעותית ברמות המינוף בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (טרום מגפת הקורונה). זאת הן על רקע רמת מחירים גבוהה משמעותית, והן על רקע רמות שכר נמוכות יותר של הרוכשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully