וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל יקר: מה צריכה ישראל לעשות כדי להמנע ממשבר אנרגיה?

ניר ברנמילר, משנה למנכ"ל ברנמילר אנרג'י

עודכן לאחרונה: 12.7.2022 / 15:39

למרות הייקור החד של תעריפי החשמל, מצבה של ישראל עדיין טוב. בתכנון נכון אפשר להמנע מהחרפת המשבר, לאמץ לאט טכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת, לנצל את הגז הטבעי לייצוא והתחיל לאגור אנרגיית חום. התנאי: קודם כל להפנים שהמהפכה החיונית הירוקה לא נמצאת מעבר לפינה

פסלו של ישו מואר בירוק לציון יום איכות הסביבה  הבינלאומי, ברזיל 6 ביוני 2017. AP
הפסל המפורסם של ישו ברי דה ז'נירו, מואר בירוק לכבוד יום כדור הארץ. היום כבר מבינים בכל העולם שהמהפכה הירוקה היא קריטית, אבל לא נמצאת מעבר לדלת/AP

דעה לא פופולרית: בשלושת העשורים הבאים, אי אפשר לסמוך על הרוח או השמש שישמשו מקור האנרגיה היחיד של האנושות ולא משנה כמה מנהיגים בעולם יצהירו על מעבר מלא של מדינותיהם לשימוש באנרגיות מתחדשות, הצעד הזה פשוט לא אפשרי.

הסיבות העיקריות היא זמינות ואמינות - השמש לא זורחת 24 שעות והרוח לא נושבת תמיד. לכן, במצב הנוכחי, התחנות המסורתיות המזהמות ממשיכות לפעול. עבורנו, אזרחי כדור הארץ, מדובר בהפסד כפול - אנו גם משלמים כפול על הפעלת תחנות כוח מסורתיות ומתחדשות, וגם מזהמים, כרגיל, את הבית שלנו, של הילדים ושל הנכדים שלנו.

למעשה, ההפסד הופך לתבוסה מוחצת באירופה, ארה"ב ובקרוב גם אצלנו, בעקבות השימוש ההולך וגובר בהפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות, כיוון שמה שלא כלכלי לא יקרה.

שלא תבינו לא נכון - אני הראשון לתמוך באנרגיות מתחדשות, אך לא מוכן לשלם מחירי חשמל גבוהים מדי. לפי מומחי האנרגיה בעולם, הפתרון המהיר והנכון ביותר שקיים כרגע הוא שימוש בטכנולוגיות אגירת אנרגיה מאסיביות, שיאפשרו כיבוי לתמיד של תחנות הפחם והנפט ובעתיד הרחוק יותר, גם של גז המחצבים.

בחודש האחרון אנו רואים שהאירופאים מחזירים את ייצור החשמל בפחם לפעולה, ויש הטוענים כי הם ויתרו על החזון לאנרגיה מתחדשת. אני טוען שזה הפוך לחלוטין - האירופאים הציבו יעד להתנתק מהגז הרוסי תוך 7 שנים, לכן בטווח הקצר הם חייבים להבטיח אספקת חשמל סדירה אבל בטווח הבינוני-ארוך הם בעצם מאיצים את ההתנתקות הן מפחם והן מגז.

ניר ברנמילר, סמנכ"ל ברנמילר אנרגיה. באדיבות החברה,
ניר ברנמילר, משנה למנכ"ל ברנמילר אנרג'י/באדיבות החברה

יותר גז לאירופה, חשיבה מחודשת בישראל

לנו, בישראל, זוהי הזדמנות היסטורית להרוויח הרבה כסף מייצוא שלו. לטעמי, יש להעתיק את המאמצים של הקמת צנרת גז לכל פינה בארץ להקמת טכנולוגיות ירוקות, ואת הגז למכור בחו"ל למרבה במחיר, להעשיר את קופת המדינה ואת היזמים.

לפי הערכות שפורסמו לאחרונה, מדינות אירופה צריכות להוסיף בשנים הקרובות כ-600,000 מגה של אגירה כדי להפחית פליטות לפי ההבטחות השאפתניות שהציבו לעצמם. זו כמות עצומה של סוללות, כיוון שהפרויקטים הגדולים ביותר בעולם, כיום, נעים סביב 200-300 מגה, ואלו נחשבים עצומים ונדירים.

בניגוד לאחינו בניכר, אזרחי ישראל התחמקו עד כה מעליית מחירי חשמל, שכן אחוז האנרגיות המתחדשות היה נמוך, מחירי הדלקים היו נמוכים ומחירי הגז שלנו קובעו במחיר נמוך יחסית. אולם, פתיחת שוק הגז לאירופה, עליית מחירי הדלקים והגידול המהיר באנרגיות מתחדשות, "יטיסו" למעלה את מחיר החשמל שאנחנו משלמים.

כיום, אין בישראל יצרני חשמל מגז או פחם שמכבים את המערכות ב-12 בצהריים, כשהשמש זורחת בשיאה. אנחנו משלמים כפול וברשת החשמל נרשמת רזרבה גדולה, כי האנרגיה מגיעה מכמה מקורות. לא חבל?

כאשר השימוש באנרגיה סולרית יעלה, וזה יקרה בקרוב מאוד, יצרני החשמל מגז ופחם יאלצו להתחיל לרדת מהרשת בשעות היום. אז, או שהם יזרקו לפח את האנרגיה בשעות אלו, או שיאגרו אותה לשעת הצורך.

האנרגיה הזו היא אנרגיית חום ולא חשמלית, לכן סוללות לא רלוונטיות כאן. אגירת חום היא הפתרון הנדרש. הטכנולוגיות קיימות, רק צריך להשתמש בהן. בימים אלו אנו מסיימים לבנות פרוייקט ראשון מסוגו עם חברת החשמל הגדולה באירופה, שנחשב למוביל טכנולוגית ברמה עולמית. אנו מצפים שאחרי הפעלתו נוכל להתקדם לפרוייקטים רבים נוספים מסוגו, גם בישראל. זו רק דוגמא אחת וישנן רבות נוספות.

מדינות רבות בעולם הבינו שייצור עצמי של אנרגיה ויצירת ביטחון אנרגטי באמצעות אנרגיה מתחדשת, הוא צורך ביטחוני ולא רק כלכלי וסביבתי. החלק הנוסף בפאזל הוא אגירת אנרגיה איכותית. ישראל היא אור לגויים, חלוצת ההיי-טק, חוד החנית. מכאן, יכולות לצאת הטכנולוגיות שיתמודדו בצורה הטובה ביותר עם האקלים המשתנה, גורמיו והשלכותיו. אם רשויות המדינה יתגייסו למשימה, כולנו נרוויח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully