וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוז פואה: מותגי הביוטי ששמו את צרפת על המפה

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 11:00

מחר, כמדי שנה ב-14 ביולי, מציינת צרפת את 'יום הבסטיליה' המסמל את המהפכה הצרפתית ותום עידן המונרכיה. לרגל המאורע יצאנו בעקבות מהפכנית צרפתייה ומודל לחיקוי, לבחון את אחת הסוגיות התרבותיות המסקרנות ביותר: ממה עשוי השיק הצרפתי?

ספיישל יום הבסטיליה. ShutterStock
לכבוד יום הבסטיליה: מותגי הטיפוח הצרפתיים שכבשו את העולם/ShutterStock

"להיות פריזאית זה יותר מקודים של מראה חיצוני ולבוש"

כבר יותר מ-40 שנה שדוגמנית העבר ומעצבת האופנה בהווה, אינס דה לה פרסאנז' (65) נחשבת לדמות אייקונית, ה"פריזאית האולטימטיבית", כזאת המייצגת להפליא את השיק, הסגנון והש'ארם הצרפתי.

לא בכדי ספרה "פריזיאן שיק", שראה אור כבר לפני כעשור, וביקש להפיץ את בשורת הביוטי הפרנסוואית וללמד את ההדיוטות קצת סטייל, מככב עדיין בראש רשימות רבי-המכר, ולא רק בצרפת אלא גם בארצות הברית, באנגליה, באיטליה וביפן - שם מתברר יש לה גדודים של מעריצות נלהבות.

לפני כשנתיים השיקה דה לה פרסאנז' כרך שני, שכמו קודמו, מכיל אינספור טיפים לעור מושלם, לשיער שופע ולשיק נונשלנטי, לצד המלצות מיוחדות תחת הכותרת "פאדיחות", דוגמת "עיצוב אריזות מוצרי היופי חשוב יותר מהמוצרים עצמם".

אז מהו למעשה אותו שיק פריזאי נונשלנטי ומהי הסיבה לכך שהצרפתיות נראות כל-כך טוב? "להיות פריזאית זה הרבה יותר מקודים של מראה חיצוני ולבוש - זהו מצב רוח, מעין חוש של חופש", מציינת לה פרסאנז' ומבארת: "הפריזאית היא לא קורבן אופנה, היא חצופה, קלילה ועם זאת גם מטופחת ומעמיקה: הפריזאית היא תערובת של בריז'יט בארדו וסימון דה בובואר".

אוון, ביודרמה, קרטייה, רוק, דיאדרמין, אבולדרם. יח"צ,
אוון, ביודרמה, קרטייה, רוק, דיאדרמין, אבולדרם/יח"צ

מייד אין פראנס: הכוכבים הקטנים של ענקיות הקוסמטיקה

להשקפה הזאת שותפה מתברר צרפתייה נוספת, ירג'ין דאנפרט, ראש הדירקטוריון העסקי של הפדרציה הצרפתית של מותגי היופי. לדבריה "שהפריזאיות הן לא מי שנולדו בפריז אלא מי שחולמות עליה".

בראיון שהעניקה למגזין "הרולד טריביון", ציינה כי הארגון מקבל פניות רבות מצד יצרניות ברחבי תבל, המבקשות להנגיש ללקוחותיהן מוצרים טיפוח שמקורם בצרפת.

"החותמת 'מייד אין פראנס' מאפשרת תחרותיות רבה בענף הקוסמטיקה", אומרת דאנפרט ומוסיפה, "פריז היא אחת מהערים הבינלאומיות הבולטות ביותר שהצליחו להנפיק וליצור תמרוקים וניחוחות מיתולוגיים עם מוצרי מדף שקיבלו דוז פואה והפכו מנצחים עבור נשים רבות ברחבי תבל".

דוגמה אולטימטיבית לכך היא "שאנל 5" - בושם שאין כל צורך להציג, החוגג ממש עכשיו 100 שנה לרקיחתו. לאורך השנים הוא כיכב בראש טבלת המכירות העולמית ונחשב למהפכני מבחינת הרכבו כשהוצג על ידי מעצבת האופנה קוקו שאנל ב-1922.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
גבריאל "קוקו" שאנל בסוויטה הפרטית שלה במלון ריץ פריז בצילום משרד התרבות הצרפתי. FRANCOIS KOLLAR, אתר רשמי
גבריאל ”קוקו” שאנל בסוויטה הפרטית שלה במלון ריץ פריז/אתר רשמי, FRANCOIS KOLLAR

רוצים דוגמאות נוספות? בבקשה:

"טוש אקלה", מוצר האיפור הרב תכליתי של "איב סן לורן", המציין השנה 30 שנה להשקתו. מאז עלה התמרוק למדף ב-1992, לא נעשו בו כל שינויים, והוא שומר על מיקומו כמוצר הנמכר ביותר בין מוצרי האיפור של המותג.

גם המסקרה המיתולוגית "היפנוז" של "לנקום", מתהדרת בטייטל מכובד - ה"נמכרת ביותר בעולם", עם נתון מרשים שעומד על רכישה שלה כל שתי דקות על נקודה מסוימת בגלובס.

ברונזר הטרקוטה של "גרלן", נחשב אף הוא למוצר מדף אגדי, זאת אגב לצד תכשירי טיפוח, בישום ואיפור נוספים שהשיק המותג במרוצת השנים מאז הוקם ב-1828.

הסיפור של ספורה הוא סיפור של חלוצה בתחום הקוסמטיקה הצרפתית, החנות הראשונה נוסדה בצרפת ב-1969, על-ידי איש העסקים דומיניק מונדונו. שהייתה למעשה החנות היחידה בשאנז אליזה שהציעה בשעתו חידוש שלא נראה עד לאותה תקופה בשוק הצרפתי או בעולם כולו.

עד להקמת הרשת היה תחום התמרוקים חסום בפני הקונה. קופסאות הבשמים היו סגורות, האיפור היה עטוף בניילון ולקוחה שרצתה לרכוש מוצרי קוסמטיקה עשתה זאת תוך ליווי צמוד של מוכרת דיילת היופי, הנושפת בעורפה ומשדלת אותה לרכוש מוצרים, ללא היכולת לנסות אותם.

ענקית קוסמטיקה נוספת היא "לוריאל", שנוסדה ב-1909, עת יוג'ין שולר והיא הפכה במרוצת השנים לקונצרן לוריאל - חברת הקוסמטיקה הגדולה בעולם. ותק של 113 שנה בשוק הטיפוח מאפשר ללוריאל לפרוח ונדמה שכל חובבת ביוטי אוחזת בתכשיר אחד לפחות השייך לאחד ממותגי הבית (לוריאל פריז, וישי, לה רוש פוזה, גרנייה וקרסטס).

לנקום, איב סן לורן, שאנל, גרלן, וישי. יח"צ,
לנקום, איב סן לורן, שאנל, גרלן, וישי/יח"צ

חוויות טיפוח מעודנות לנשים הצרפתיות

גם המותג "פאיו" ותיק בשוק הצרפתי שלא לומר קשישא. הוא נוסד ב-1920 על ידי ד"ר נדיה פאיו שיצרה במטבחה הביתי, את התמרוקים הראשונים - קרם מס' 1 וקרם מס' 2 וכן תכשיר ניקוי הנושא את השם Golden Rays. בשנת 1937 הפך הקרם הראשון שלה להידרה, בהמשך הוא שינה את שמו להידרה 24 והיום הוא נחשב למוצר הדגל של המותג.

מותג פופולארי נוסף - קלרינס שהחל את דרכו כספא פריזאי קלאסי ב-1954 וממשיך ללוות את קהל לקוחותיו עם מבחר מוצרי איפור ופארם וביניהם תכשיר הדאבל סרום שפותח ב-1985 והיה לראשון שהכיל נוסחה שומנית ונוסחה מימית בנפרד, עם 21 תמציות צמחים לתועלות אנטי אייג'ינג.

מותגים בולטים נוספים בזירה: ז'אן פיובר, של המהנדסת הכימית והפיזיותרפיסטית הראשונה בצרפת. פיובר השיקה ב-1928 את סלון הטיפוח הראשון שלה במרכז פריז ונדמה שהיא פעלה נכון ושילבה במכון טיפול מומחה, עם עיסויים וחשמל דרמו-אסתטי. לא פלא שהצלחת הסלון הייתה מיידית ובעקבותיה גם נולד המותג הקוסמטי הנושא את שמה.

"סיסלי"! כולכן וודאי מכירות את השם, ובכן, זוהי חברה משפחתית שהוקמה ב-1976 על ידי הוברט ואיזבל ד'אורננו שהציגו לעולם קומפלקס המבוסס על תרכובת סנרגטית של צמחים להענקת לחות, לצד סיסלי קבלו גם את "סטנדל", מותג שהוקם ב-1946 על ידי רוג'ר ת'יריון, כימאי חובב ספרות שהבין איפה הכסף הגדול ופיתח מותג במטרה להציע חווית טיפוח ויופי מעודנת לנשים הצרפתיות.

ליראק, סיסלי, פאיו, קלרינס, ז'אן פיובר (אפריל). יח"צ,
ליראק, סיסלי, פאיו, קלרינס, ז'אן פיובר (אפריל)/יח"צ

עמק קרם הלחות

וודאי תתפלאו לשמוע על השיא אליו הגיע המותג "ל'אוקסיטן", הידוע בכך שהוא מנגיש לנשות העולם את נפלאות פרובאנס, שכן בראש רשימת מוצריו הוא מציב את קרם הידיים חמאת שיאה, המככב כבר 40 שנה ברציפות בראש טבלת המכירות והנה השיא - הקרם נמכר בכל שלוש שניות ברחבי העולם!

ואיך אפשר כמובן לפסוח על המותג "ליראק פריז", מבית היוצר של הדרמטולוג ד"ר לאון קריאל שהשיק ב-1975 את ה"פיטולסטיל" שהפך בן לילה לרב מכר ונחשב למוצר "אנטי סימני מתיחה" הנמכר בעולם, והנה מה שההריוניות הישראליות בוודאי יתאכזבו לשמוע, במדינות מסוימות הקרם הזה ניתן לנשים הריוניות חינם אין כסף במסגרת סל התרופות.

מותגים צרפתיים רבים משתייכים כידוע לגזרת הדרמו-קוסמטיקה (הלחם של המילים דרמטולוגיה - רפואת עור וקוסמטיקה). הנישה התפתחה בצרפת בתחילת שנות ה-90 של המאה שחלפה, ועם השנים היא התרחבה לעוד מדינות ברחבי תבל.

במדינה שבה אין עמק סיליקון אבל יש "עמק קרם לחות", די הגיוני ששוק הקוסמטיקה יגלגל סכומי עתק, כשקוסמטיקת בתי המרקחת בצרפת נחשבת מתברר למשגשגת ביותר.

הצרפתייה הממוצעת נאמנה מאד לבית-מרקחת שלה וברוב המקרים גם לרוקח.ת ספציפי.ת, שהופכים להיות האנשים הקרובים אליה ביותר. הם שממליצים לה על רופאי עור, על טיפולים פָּארַא-רפואיים ועל קוסמטיקאיות. הם לרוב גם מי שממליצים על קרם הלחות והסרום ומעניקים לה סודות יופי קטנים.

לאוקסיטן, לה רוש פוזה, לוריאל פריז, נוקס, נהורה בארט. יח"צ,
לאוקסיטן, לה רוש פוזה, לוריאל פריז, נוקס, נהורה בארט/יח"צ

והאוסקר הולך ל...

שחקניות הדרמו הראשיות בענף, רובן צרפתיות: אוון, לה-רוש פוזה, וישי, ביודרמה, רוק, סיקא ביאפין, נוקס, גלניק (של "Pierre Fabre") ומוסטלה, הן רק חלק מהמותגים שפועלים בזירה, כשכל מותג אוחז במוצר דגל מנצח המלווה אותו נאמנה.

בשנים האחרונות צצו להם גם מותגי אינדי, כמו גם מותגים צעירים שמוכיחים כי הצרפתיים כאן - כדי להישאר. הכירו את הנבחרת הרעננה: Evoluderm מתמחה במוצרי טיפוח לגוף ולשיער, נהורה בארט (משווק באתר Oh!glow) שהוקם ב-2018 על ידי קבוצה של מומחים מתחום הבוטניקה העוסקת בחקר הצמחים וחומרים טבעיים כמו גם נארס, מותג שהגה מאפר והצלם פרנסיס נארס.

הדף כמובן קצר מלהכיל ולהקיף את כלל המותגים הפרנסאווים המטופחים, ישנם כמובן רבים וטובים נוספים.

ויוה לה פראנס!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully