וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן בישראל: האם הסיבה האמיתית לביקור היא כלכלית?

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 13:58

מנהיגים ישראלים שטסים לוושינגטון כדי לבקש כסף כבר ראינו, אבל נשיא אמריקאי שמגיע לישראל מאותה סיבה ממש, הוא חזיון נדיר. העובדה שזה בדיוק מה שהעלה את ביידן על מטוס, קשורה יותר לסעודים. אז למה בכל זאת לבקר בישראל?

הכנות בירושלים לקראת הגעתו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן 12 ביולי 2022. ארנון בוסאני, אתר רשמי
רחובות ירושלים כבר לבשו חג, אבל מי שמתרגש באמת הוא דווקא הנשיא האמריקאי/אתר רשמי, ארנון בוסאני

במהלך השנים התרגלנו לריטואל פשיטת היד הקבוע, שבו ראש ממשלת ישראל עולה על מטוס לארה"ב, למסע "שנור" מהנשיא האמריקאי המכהן, כדי להשיג תקציב או סיוע כלכלי ובטחוני.

ביקור ביידן בישראל, ברשות הפלסטינית ובסעודיה, הוא הזדמנות נדירה לראות נשיא אמריקאי עושה את אותו המסע, אבל בכיוון ההפוך - כדי לבקש סיוע כלכלי ובטחוני. אמנם לא מישראל (הלוואי שבקרוב נוכל להעניק סיוע כזה), אבל מסעודיה.

אפשר לומר שהנחיתה בנתב"ג והביקור בירושלים, הם רק עצירת ביניים מתודית עבור ביידן. עם כל הכבוד להתרגשות הכללית, הפטור לישראלים מוויזה פחות מטריד אותו, וגם לא טקס אשרור היחסים אתנו, גרסה מדינית לחידוש נדרים בין בני זוג.

ביידן מוטרד מאוד ממעמדו הפוליטי הרעוע בארה"ב, שבא לידי ביטוי באחוזי תמיכה צונחים, מעמד שקשור באופן הדוק למצב הכלכלי הבעייתי ולמחירי הדלק המטורפים שמוציאים את האמריקאים מדעתם ושוטפים את הנשיא בגל ביקורת עכור.

בעזרתו של ד"ר עמית מור, מנכ"ל "אקו אנרג'י, יעוץ כלכלי אסטרטגי" ומרצה בכיר לכלכלת ארה"ב באוניברסיטת רייכמן, ננסה להבין מה מביא את ביידן לכאן מלכתחילה ולמה - לדעתו של ד"ר מור - הוא עלול לחזור הביתה, בשבוע הבא, מאוד מאוכזב מהתוצאות.

שדה נפט. AP
שדה נפט. ביידן החליט לסגור בתי זיקוק ולהחמיר את תקנות הגנת הסביבה/AP

צינור הנפט

ביידן נכנס לתפקידו בתקופת הקורונה, כשמחירי הסחורות והנפט היו נמוכים, חלקם הגיעו לרמה שלילית של ממש, מה שהביא את החברות שייצרו נפט מפצלי שמן, סלעי משקע מהם ניתן להפיק דלק באמצעות חימום או מיצוי כימי, להוריד את התפוקה באופן דרסטי.

בניגוד לביקורת שמוטחת בו, לביידן לא הייתה יד בהפסקת הייצור, אבל במקביל, הוא זה שהחליט לסגור בתי זיקוק ולהחמיר את תקנות הגנת הסביבה, מה שביחד תרם לעליית מחיר הנפט והעצים את אפקט הפרידה מפצלי השמן.

"המלחמה באוקראינה, השיבושים באספקת הנפט מרוסיה והמיתון המסתמן בארה"ב", אומר ד"ר מור, "העלו את מחיר הגלון לחמישה דולר, דולר ורבע לליטר, מחירים שלא היו שנים גבוהים כל כך. האמריקאים, שעושים שימוש גדול ברכב, זועמים והנושא מככב בתקשורת, כמו היכולת שלו לצלוח את בחירות האמצע, שנראית כרגע בעייתית מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נסיך הכתר, מוחמד בן סלמאן, ערב הסעודית. רויטרס
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. התחממות היחסים עם ישראל תהיה תירוץ טוב לסולחה. אבל האם הוא יכול להפיק יותר נפט?/רויטרס

פוליטיקה עכשיו

ביידן, שנמצא בלחץ פוליטי עצום מבית, החליט לנסות ולהוריד את מחירי הנפט באמצעות הסעודים, שיושבים על בארות דשנות ולתפיסתו ותפיסת יועציו הבכירים, אינם ממצים את יכולת הפקת הנפט שלהם ועם קצת רצון טוב, הם יכולים להזרים עוד נפט לשוק ולהוריד מחירים. זו הסיבה העיקרית לביקור של נשיא ארה"ב אצלנו בשיא החום.

איך אנחנו מעורבים בעניין? ביידן רוצה להשתמש ביחסים המתחממים בין ישראל לסעודיה, כדי לעשות "סולחה" עם מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, שנחשד בחיסולו של העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י על ידי המודיעין האמריקאי ובמעצרם בלי משפט של אנשי רוח ופעילי זכויות, ומאז נמצא על הכוונת של הממשל, גם אם לא הוטלו עליו סנקציות באופן ישיר.

ביידן, באופן אישי, היה מתפייס כבר מזמן עם יורש העצר, אבל צעד שכזה ללא סיבה טובה, כמו קידום שלום באזורנו, עלול להיתפס רע לא רק על ידי יריביו, אלא גם באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, שכבר הוכח כי יש לו השפעה על הנשיא.

עכשיו ביידן צריך את בן סלמאן והנפט שלו ולכן הוא עושה כל מאמץ כדי ליישר את ההדורים, עד כמה שניתן, מבלי להיראות נואש מדי או חסר תקינות פוליטית.

"ביידן מקווה שה'סולחה' שתהיה ביניהם, תביא את סעודיה להגדלת תפוקות הנפט", אומר ד"ר מור, "אבל הוא צפוי להתאכזב, כי הסעודים פשוט לא מסוגלים להפיק יותר נפט ממה שהם מפיקים היום. אמנם, יש להם יכולת תיאורטית לתפוקה נוספת, אבל מדובר בבארות נפט שלא קדחו בהם בשנים האחרונות, ולהחזיר אותם לשימוש ייקח עוד הרבה מאוד זמן".

ביידן ויועציו לא יודעים את מה שאתה יודע, שהסעודים נמצאים בשיא יכולת התפוקה המעשית שלהם ומקווים בכל זאת שיפיקו יותר נפט?

"ההערכה של הממשל האמריקאי מוטעית. הגדלת התפוקה פשוט לא קיימת. הסעודים לא מפיקים יותר נפט כי הם לא רוצים, אלא כי הם לא יכולים. אבל לא רק הניסיון להוריד את מחירי הנפט הביא את ביידן לכאן, הוא גם רוצה לסגור עסקאות יצוא נשק נוספות לסעודיה ולוודא את קיומן של עסקאות עבר שלא הגיעו אל סיומן".

ד"ר עמית מור. יעל צור,
ד"ר עמית מור, מנכ"ל "אקו אנרג'י, יעוץ כלכלי אסטרטגי" ומרצה בכיר לכלכלת ארה"ב באוניברסיטת רייכמן/יעל צור

הקשר האיראני

ואי אפשר לדבר על סעודיה וישראל, מבלי להזכיר את הסכם הגרעין האיראני, שהוא עוד סיבה טובה לביקור. ד"ר מור: "ביידן מאוד מעוניין להגיע להסכם מול איראן, גם אם לא בכל מחיר. הוא מקווה שבאמצעות הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל, סעודיה ומדינות המפרץ, תאפשר לקדם אותו ולהחזיר את איראן, עליה הוטלו סנקציות קשות, לייצוא נפט. שוב אנחנו חוזרים להורדת מחירי הדלק בארה"ב.

"כל זה לא יהיה פשוט, כי הסעודים, כמו הישראלים, רוצים הסכם רחב עם האיראנים שיצמצם את השימוש שלהם בנשק לא קונבנציונאלי והרחבת ההגמוניה האזורית במזה"ת, כולל תימן ועיראק, תוך צמצום האיום על סעודיה ומדינות המפרץ.

לכן, הרחבת התיאום הביטחוני בין סעודיה, מדינות המפרץ וישראל, נועדה להרגיע את מדינות האזור ולהפחית את ההתנגדות להסכם. ושוב - בביקור הנשיא ביידן צריך לזכור, שהאינטרס המרכזי של ארה"ב הוא הורדת מחיר הנפט על ידי הגברת הפקתו ויצירת הבסיס להרחבת יצור הנשק הביטחוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully