וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההון נשאר במשפחה: בדיקת מניות חברות משפחתיות-ציבוריות

עודכן לאחרונה: 14.7.2022 / 12:46

האם חברות משפחתיות שונות מהותית מחברות ציבוריות אחרות? נהוג לחשוב שמי שהעניק את שמו לעסק, יהיה מחויב לו הרבה יותר. מצד שני, משפחה מייצרת גם מתחים וסכסוכים שעלולים להשפיע על הניהול. מה אומר על כך שוק ההון?

עסק משפחתי. ShutterStock
עסק משפחתי. מצד אחד, מדובר בשמה הטוב של המשפחה. מצד שני, קנאת אחים עלולה להיות הרסנית/ShutterStock

העסקים המשפחתיים נוגעים כמעט בכל אספקט בחיינו ועם זאת הם מוכרים לנו יותר מאופרות הסבון, והשערוריות המשפחתיות התורניות, שזוכות מדי פעם להפוך לסדרות מצליחות או סרטי קולנוע.

על פי סקר שפורסם השנה על ידי אוניברסיטת גרנד וואלי סטייט (Grand Valley state university) ו-KPMG נמצא, כי בארה"ב לבדה פועלים כ-5.5 מיליון עסקים משפחתיים (מתוך כ-36 מיליון חברות, עצמאים ועסקים הפועלים במדינה), התורמים כ-57% מהתוצר הלאומי שלה, ומעסיקים כ-63% מכוח העבודה בה.

הנתונים גם מראים כי כ-78% מהמשרות החדשות בארה"ב בכל שנה נוצרות על ידי חברות משפחתיות, וההערכות בעולם הן, כי חברות הנמצאות בבעלות מהותית של משפחה אחת אחראיות על כ-70%-90% מהתוצר העולמי.

למרות שמקובל לחשוב על עסקים משפחתיים כעל עסקים וותיקים, לא מעט מהם מגיעים מתחומי ההייטק, כדוגמת חברת התוכנה האמריקאית Dell Technologies הציבורית, הנסחרת בבורסת נאסד"ק ארה"ב בשווי 31.8 מיליארד דולר, ונשלטת על ידי משפחת דל (כ-72%).

על פי נתוני המוסד הבינלאומי לחברות משפחתיות (FFI Global) כ-85% מחברות ההזנק המוקמות בשנים האחרונות ברחבי העולם ממומנות על ידי כסף משפחתי, המהווה את בסיס ההון הראשוני באמצעותו החברה מתחילה לתדלק את פעילותה.

חברות משפחתיות מעודכן. ללא, מערכת וואלה!
סקירת מניות של חברות משפחתיות/מערכת וואלה!, ללא

קשירת שם המשפחה לעסק, במיוחד אם הוא נמשך לאורך דורות, יצרה לחברות המשפחתיות מוניטין מחייב בקרב המשקיעים בבורסות. הן זוכות בדרך כלל להילת המייסד שלהן ונתפסות כיציבות יותר, יעילות יותר, וכאלה המסוגלות להגיב טוב יותר למשברים ומצבי קיצון.

היסטוריה של פשיטות רגל, כשלים ניהוליים, ושערוריות לא הצליחה להכתים את מוניטין החברות המשפחתיות, גם לא בקרב המשקיעים.

דוגמאות כמו נפילת אימפריית הרכב פורד שנכנסה למספר הסדרי חוב תחת ניהול המשפחה, או דעיכתה של אימפריית דיסני עד למאבק אחד הנכדים בדירקטוריון החברה להשארת המנכ"ל הזמני, אז, רוברט (בוב) איגר [Robert (Bob) Iger] בתפקיד, ששינה את פני החברה עם מספר רכישות אסטרטגיות כמו פיקסל, מארוול ולוקאס פילמס.

במסגרת זו רוב המחקרים מראים כי ביצועי מניות החברות המשפחתיות הציבוריות, כמו גם תוצאותיהן העסקיות, טובות יותר מאשר מקביליהן הלא משפחתיות: ההערכות מדברות על תשואה על נכסים הגבוהה בכ-6%-8%.

בקרב ביצועי חמש מניות החברות המשפחתיות שאנו בחנו, עם זאת, נמצא שהביצועים היו פחותים מאשר המדדים המרכזיים שנבחנו (ראו טבלה). כך לדוגמא העלייה הממוצעת של מנייתן מאז שפל הקורונה עומדת על כ-54% בעוד המדדים הציגו עליות של עד כ-72%.

ממוצע העליות של מניות החברות מסוף שנת 2019 עומד על כ-11% בעוד ממוצע המדדים על כ-14.5%. ממוצע הירידות של מניות החברות המשפחתיות שנבחנו, עם זאת, עמד על כ-15% והיה נמוך יותר מירידות המדדים, שעמדו בטווח של 18.7%-27.3%.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
להב עסק משפחתי. ShutterStock
עסק משפחתי (אילוסטרציה). רוב העסקים המשפחתיים הם גם עסקים קטנים, אבל יש גם דוגמאות לחברות ענק בשליטה משפחתית/ShutterStock

הנכד של וולט דיסני

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר: "האינטרסים של משפחות בעלות השליטה, המנוגדים לאינטרס של שאר בעלי המניות, מתחילים לצוץ בעיקר כשהחברה נקלעת לקשיים.

שכן אז דרך היציאה מהמשבר היא לרוב דרך השתלטות של גורם אחר. אך משפחה שחיה מעסק גדול שהפך לעולמה ולמקור פרנסתה לא ששה לאבד בו שליטה, ולהביא גורם חיצוני שפתאום יכתיב מדיניות ויזיז אותם מהתפקידים, המשכורות, והאינטרסים שלהם. זה דרך אגב תקף גם להנהלות שהם ממנים, שהם לרוב אנשי אמונם, ולא רק לבני המשפחה עצמם.

עם זאת, לבני משפחה יכול להיות גם תפקיד חיובי, כדוגמת נכדו של וולט דיסני, שהתעקשותו על המנכ"ל הצילה את החברה והפכה אותה למה שהיא היום.

המהות, עם זאת, לא כל כך עמוקה, שכן אין באמת הבדל בין חברה משפחתית לבין כל בעל שליטה אחר. גם לבעל שליטה שאינו תחת הגדרה של משפחה יש אינטרסים ומאווים, שלעיתים מנוגדים לאינטרס של שאר בעלי המניות".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר אופנהיימר. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר/יח"צ

מה עם צוקרברג ומאסק?

וסצ'ונוק ממשיך ומנתח: "מה לגבי חברות הטכנולוגיה השונות, דוגמת טסלה או פייסבוק, הן לא 'משפחתיות'? אילון מאסק וצוקרברג אפשר להגדיר כבעלי עניין 'משפחתיים'? אולי בדורות הבאים הם יישארו בידי היורשים וייחשבו משפחתיים, ובאמת יהיה מעניין לראות כיצד יתנהלו.

אבל לא בטוח שהן יתנהלו טוב יותר מאשר חברות שאינן משפחתיות, כפי שלרוב נטען. צריך לשים לב כי אותם ביצועי יתר ניתנים לרוב לחברות שהן גם כך מובילות בתחומן או בעלות אסטרטגיה מאוד יעילה עסקית. לא בטוח שאם בעל השליטה לא היה מה'משפחה' אותו עסק לא היה משיג תוצאות דומות

דוגמא חיה היא חברת הקמעונאות האמריקאית וול-מארט, הנמצאת בבעלות משפחת וולטון (כ-48%), אשר מתנהלת תחת הנהלה מקצועית והינה החברה המשפחתית הציבורית הגדולה ביותר בעולם בפרמטר של הכנסות.

וולמארט נוסדה בשנת 1962 בארה"ב ומאז התפרסה לכ-11.4 אלף חנויות ברחבי העולם, מהם כ-5.3 אלף בארה"ב, בהם עוברים כ-240 מיליון לקוחות בשבוע. החברה תופסת כ-20% משוק מוצרי הצריכה והמזון האמריקאי ושל כ-22% משוק הצעצועים במדינה ומחזיקה באחד ממועדוני הלקוחות הגדולים במדינה, שדמי המנוי שגבתה בגינו הכניסו לה כ-63.9 מיליארד דולר בשנת 2021.

וולמארט אמנם חברה משפחתית, אך מוניטין המקצועיות והיעילות שדבק בה, כחברה הפועלת למיקסום רווח, נובע בעיקר בזכות הכנסת ניהול מקצועי על ידי המשפחה, כדי שילווה ויקדם את החברה לשלביה הבאים.

אם נשווה את וולמרט לחברה כמו פרוקטר אנד גמבל האמריקאית לדוגמא, שיש לה פעילות ענפה אך קטנה יותר מוול מארט - נפח השוק שלה גדול יותר מזה של וולמארט, והיא נסחרת בוול סטריט לפי שווי של כ-348 מיליארד דולר (נכון ליום בחינת המניה).

הסיבה העיקרית לכך היא שסופרים רק המניות הסחירות הציבוריות, ולא את אלו הנמצאות בבעלות פרטית ואשר אינן רשומות למסחר, העומדות על כ-48% שנשארו בידי משפחת וולטון. כך שלא בטוח שהייתי מקבל את כל המחקרים המכלילים את החברות המשפחתיות באותה סירה, וממשיך לבחון פעילות ותוצאות כל חברה, ללא קשר לאם השיטה בה משפחתית או לא.

דרך אגב, אחת הדרכים האינטליגנטיות בהן משפחות שומרות על האינטרסים שלהן בחברות הן הנפקת מניות עם זכויות הצבעה מוגדלות. כך לדוגמא סרגיי ברין ולארי פייג' מונעים השתלטות עוינת על גוגל.

מוניטין החברות המשפחתיות הוא אכן של שמרנות, ולכן הן מתפקדות לא פעם כמניות דפנסיביות בתיקי ההשקעות, שעושות ביצועי יתר בתקופות משבר, ופחות בתקופות צמיחה.

באירופה, יש לציין, יש יותר חברות משפחתיות מאשר בארה"ב, וגם יחס גדול יותר של חברות משפחתיות ציבוריות לעומת אלו הנסחרות בארה"ב. יכול להיות שזה גם נוגע לכך שקל יותר באירופה לשמר ירושה מאשר בארה"ב, בה מוטל מס ירושה יחסית גבוה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully