וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה בסך 17 מיליארד דולר הוגשה כנגד ברטלסמן על השקעתה בנאפסטר

יהודה שויצר

20.2.2003 / 9:24

בתביעה נטען כי ברטלסמן נתנה ידה להפרה נרחבת של זכויות יוצרים בכך שסיפקה מימון לנאפסטר; נאפסטר פורקה ונכסיה נמכרו לפני מספר חודשים



סאגת נאפסטר מסרבת להסתיים. אמש הגישה קבוצת מו"לים של מוסיקה תביעה בסך 17 מיליארד דולר כנגד ברטלסמן, בגין השקעתה בשירות שיתוף הקבצים שהופעל על ידי נאפסטר, על כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל". בתביעה שהוגשה בניו יורק נטען כי ברטלמן נתנה ידה להפרה נרחבת של זכויות יוצרים בכך שסיפקה מימון לנאפסטר. בראש התובעים עומדים היוצרים ג'רי ליבר ומייק סטולר, שכתבו להיטים כגון "רוק בבית הסוהר" ואחרים.



אתר נאפסטר הושבת כמעט כליל מפעילותו כבר לפני כשנה, לאחר שחברות התקליטים הצליחו להטיל איסור על העברת קבצים המוגנים בזכויות יוצרים באמצעות שרתיו, בפסיקה תקדימית בתחום זה. ביהמ"ש בארה"ב הורה על סגירת האתר עד שתותקן בו מערכת לסינון שירים שמוגנים בזכויות יוצרים. במהלך המאבק המשפטי מול חברות התקליטים הצטרפה חברה אחרת שנשאה את דגל הפצת המוסיקה ברשת - MP3.com - לממסד, ונרכשה על ידי ויוונדי.



בעקבות הקטנתו הדרסטית של היצע השירים באתר, הוא איבד את מרבית הקהל שלו לטובת אתרים אחרים שעדיין לא נתבעו על ידי חברות התקליטים. גם חתימת חוזים להפצת מוסיקה של חברות תקליטים רבות לא סייעה לתקן את מצבו. לאחר שנראה כי גורלו נחרץ, נחלצה לעזרתו חברת המדיה הגרמנית ברטלסמן, בהצעה לרכוש את האתר ולהפוך אותו לשירות בתשלום. ברטלסמן העבירה בזמנו לנאפסטר כ-85 מיליון דולר, מתוך הנחה כי שירות זה יהפוך לשירות בתשלום אותו היא תפעיל. אך תוכנית זו השתבשה ונאפסטר פורקה לאחר פשיטת רגל מתוקשרת ומרבית נכסיה נמכרו לכל המרבה במחיר.



תביעה זו מהווה ציון דרך משפטי חדש בצרותיה המשפטיות של נאפסטר. תביעה זו מגיעה כשנתיים לאחר שברטלסמן עצמה זכתה בתביעה כנגד נאפסטר. כעת, לאחר ההשקעה שלה עצמה בנאפסטר, הפכה ברטלסמן למטרה - רק שהפעם, בשונה מהפסיקה הקודמת, לברטלסמן יש "כיסים עמוקים" מהם יוכלו התובעים לקבל פיצויים.



בתביעה נטען כי השקעתה של ברטלסמן בנאפסטר סיפקה לספקית שירות שיתוף הקבצים חמצן חיוני שסייע לה להמשיך ולהפר את זכויות היוצרים. עוד נטען כי ברטלסמן, בצעד מחושב השקיע בנאפסטר מתוך ידיעה כי השקעה זו משמעה המשך הפרה בוטה של זכויות יוצרים.



כיום ממשיכים לפעול אתרים אחרים המפיצים קבצי מדיה לגולשים, ואף הרחיבו את פעילותם מקבצי שירים לקבצי סרטים - מה שסולל דרך למאבק קשה באולפני הסרטים הגדולים. בין האתרים הפועלים היום בתחום זה מתבלטים קאזה ואודיוגלאקסי, שלאחרונה יישבה תביעה מצד חברות התקליטים בהסכימה להתקין מערכת סינון קבצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully